اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روش کاشت درخت هلو

هلو (Prunus persica) گیاهی است از خانواده گل سرخ و زیرخانواده پرونوییده و جنس پرونوس. هلو در دوران پیش از تاریخ در کشور چین کاشته می شد و از طریق جاده ابریشم به ایران آورده شد.

برخلاف آنچه که از نام علمی هلو استنباط می شود منشا آن ایران نیست. اما از آنجایی که اروپاییان نخستین بار این گیاه را در ایران مشاهده کردند آن را پرونوس پرسیکا نامیدند. یونانیان و عمدتاً رومیان هلو را از ایران به سرتاسر اروپا و انگلستان گسترش دادند. هلو تقریباً 400-300 سال پیش از میلاد مسیح، روانه اروپا شد.

کشاورزی

سیاحان قرون شانزده و هفده میلادی نخستین کسانی بودند که هلو را با خود به قاره آمریکا بردند. سیاحان پرتغالی هلو را به آمریکای جنوبی و همتایان اسپانیا یی شان آن را به آمریکای شمالی بردند. به تدریج هلو توسط بومیان آمریکایی و مهاجران اروپایی از آمریکای شمالی به جنوب کانادا راه یافت و امروزه در اکثر ایالت های آمریکا کاشته می شود. در آسیا نیز هلو از چین به ژاپن راه یافت.

اصول کاشت و نگهداری درخت هلو گیاه شناسی درخت هلو
هلو گیاهی است درختی و کوچک با تاج پوشش گسترده به طول 5/3-2 متر. درخت هلو معمولاً عمر کوتاهی دارد و تنها 20-15 سال دوام می آورد. طول عمر درختان هلویی که در باغ های پرورشی کاشته می شوند بسیار کمتر از این رقم است و معمولاً این درختان چیزی در حدود هشت سال عمر می کنند. برگ ها باریک و دارای راس نوک تیز هستند.

برگ ها از نمای نیمرخ داسی شکل به نظر می رسند. گل ها از صورتی کم رنگ تا قرمز جگری و ارغوانی متغیرند و قطری معادل 5/2 سانتی متر دارند. گل ها معمولاً به طور منفرد بر روی ساقه گل پدیدار می شوند. گلبرگ ها می توانند بزرگ و پرزرق و برق یا کوچک و کم جلوه باشند. گل از جوانه جانبی مستقر بر روی ساقه های یک ساله به وجود می آید.

در هلو های زینتی گل دارای گلبرگ های بسیار و ظاهر میخک مانند است و رنگ آن از صورتی تیره تا سفید متغیر است. گیاه هلو خود بارور است و معمولاً نیازی به گرده افشانی ندارد. میوه آن جزو میوه های هسته دار است و مزوکارپ یا میان بر همان گوشت میوه است. در بیشتر ارقام هلو، میوه 5-3 ماه پس از شکوفه دادن می رسد. البته در شمار اندکی از واریته ها نیز طول دوره رسیدن میوه ممکن است شش ماه به طول بینجامد.

انواع ارقام هلو
نام: هلو زعفرانی زود رس نام: هلو انجیری خونی و عسلی نام: هلو آلبرتا
زمان رسیدن میوه: اواخر تیرماه زمان رسیدن میوه: اواخر تیرماه زمان رسیدن میوه: پیش رس و دیر رس
رنگ میان: زرد و هسته جدا رنگ میان: سفید و خونی رنگ میان: زرد و درشت
عمر اقتصادی: 10 سال عمر اقتصادی: 10 سال عمر اقتصادی: 15 سال
پایه: شفتالو بذری پایه: شفتالو بذری پایه: شفتالو بذری
تحمل سرمای زمستانی: -25 c. الی -30 c. تحمل سرمای زمستانی: -25 c. الی -30 c. تحمل سرمای زمستانی: -25 c. الی -30 c.
اصول کاشت و نگهداری درخت هلو

کشاورزی

خاک مناسب درخت هلو:

زهکشی خوب می تواند بر رشد درختان هلو تأثیر گذار باشد. خاک های سنگین که زهکشیشان نامناسب است، آب را در خود حفظ می کنند و برای کاشت هلو مناسب نیستند. خاک های لومی شنی برای کاشت هلو مناسب است. درخت هلو خاک های آهکی را دوست ندارد. خاک مخلوط شده با خاک برگ، پیت موس، و شن بسیار برای این درخت عالی است و آن را خوشحال می کند.

آبیاری درخت هلو:

نیاز آبی هلو زیاد است، و این نیاز در زمان میوه دهی بیشتر هم می شود. با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه در تابستان، شاید به دو بار آبیاری نیاز داشته باشند. خشکی کشیدن درخت در این مقطع زمانی باعث کم آب شدن میوه ها می شود. از طرفی غرقاب شدن خاک این درخت هم می تواند منجر به پوسیدن ریشه آن شود.

کوددهی:

در نخستین سال کشت، حدود 7 تا 10 روز بعد از کاشت، می توان از 250 گرم کود 10-10-10 استفاده کرد و بعد از گذشت چهل روز نیز می توان از این کود استفاده کرد. برای درختان بزرگ تر یعنی درختان 4 تا 10 ساله دو بار در سال یک بار اوایل فروردین، و یک بار اواخر خرداد از 450 تا 900 گرم کود 10-10-10 می توان استفاده کرد.

روش هرس درخت هلو
برای درختان هلو چهار نوع هرس داریم، که نام آن ها هرس های باردهی، جوانسازی، تنک کردن، فرم دهی است. هرس باردهی به منظورم بالا بردن کیفیت و تعداد محصولات طی دوران بلوغ درخت انجام می شود. هرس جوانسازی عمر درخت را طولانی تر می کند. هرس فرم دهی باعث شکل دادن به اسکلت درخت می شود. تنک کردن یعنی حذف بخشی از محصول برای بالا بردن باقی محصولات.

اواخر اسفند و اوایل بهار (قبل از آن که گل ها باز شوند) هنگامی که خطر سرمای زمستانه دیگر وجود ندارد بهترین زمان برای هرس هلو می باشد. زیرا در این زمان به علت متورم شدن جوانه های گل، تشخیصشان برای هرس راحت تر می باشد.

ازدیاد و تکثیر درخت هلو

کاشت بذر نیز یکی دیگر از راه های تکثیر هلو است. برای آماده کردن بذر، باید تمام گوشت آن از هسته جدا شود، هرچه هسته تمیز تر باشد برای رشد آن بهتر است. هسته هلو را در فصل پاییز در فضای باز می کارند. عمق کاشت هسته باید حدودا 10 سانتی متر باشد.

کشاورزی

وضعیت تولید هلو در جهان
سالانه 11322 هزار تن هلو در سرتا سر جهان تولید می شود که کشور چین با تولید 3 میلیون تن در سال بزرگ ترین تولید کننده این محصول در جهان است و پس از آن به ترتیب ایتالیا با تولید 4/1 میلیون تن، آمریکا با 3/1 میلیون تن، اسپانیا با 9 هزار تن، یونان با 600 هزار تن، فرانسه با 460 هزار تن، ترکیه با 400 هزار تن، شیلی با 275 هزار تن، ایران با 267 هزار تن و بالاخره آرژانتین با 254 هزار تن، مقام های دوم تا دهم را به خود اختصاص می دهند.

میزان تولید سالانه هلو در کشور چین از 1980 به بعد به پنج برابر مقدار قبلی افزایش یافت به طوریکه امروزه میزان تولید آن با سایر کشور های تولید کننده قابل مقایسه نیست. در ایالات متحده نیز کالیفرنیا که بزرگ ترین تولید کننده این محصول در آن کشور به شمار می آید، 75-70 درصد کل هلوی ایالات متحده را تامین می کند. انواع هلویی که در آنجا تولید می شوند عبارتند از: هلوی کلینگ، هلوی بدون هسته هلوی انجیری و هلوی آلبرتا و هلوی زعفرانی و انواع شلیل ها. ایالت های کارولینای جنوبی و جورجیا نیز به ترتیب دومین و سومین تولیدکننده های بزرگ هلو در آمریکا هستند.

احداث باغ هلو
چون عمر هلو یا شلیل نهایتآ 10سال می باشد پس بنابراین نیاز به یک نوع درخت پایه مثل گلابی یا سیب داریم که من به شخصه گلابی را به سیب ترجیح می دهم، چون قیمت گلابی همیشه بالاتر از سیب بوده وباروری بیشتری نیز دارد.

برای احداث ابتدا باید زمین مورد نظر را تسطیح کرده وبه عمق 60سانتیمتر شخم میزنیم. پس ازشخم اقدام به زدن جوی های کوچک (جوی خربزه) با فاصله ی 4٫5تا5متر از یکدیگرمیکنیم (4٫5برای باغ های کوچک/5برای باغ های بزرگ)

پس از زدن جوی ازیک سابسویلر (زیرشکن) یک تیغه به ارتفاع 1٫20تا1٫5متری برای شکافتن داخل جوی ها استفاده می کنیم. با این کار دیگراحتیاج به کندن گودال بزرگ نداریم برای کاشت برداشتن 2 بیل خاک کافی است. سپس به فاصله 1٫5متراز یکدیگر اقدام به کاشت می کنیم.

هر سه درخت باید 2 درخت اول هلو یا شلیل و1 درخت گلابی یا سیب باشد. در این روش کاشت هم هزینه کندن گودال تقریبآ به 0می‌رسد هم درزمان صرفه جویی می شود وهم رشد درخت فوق العاده می شود با این روش درخت هلو یا شلیل می تواند در یکسالگی به بار نوبر بنشیند.

اگر با روش قرق آبی آبیاری می کنید درسال اول دراین باغ می توانید هر نوع محصول صیفی که دلخواه تان است بکارید که این کاربرای تقویت درخت نیز خیلی مفی داست. اما درسال دوم فقط می توانید اقدام به کاشت هندوانه کنید، چون درسال دوم بخاطر شاخ وبرگ زیاد درخت بر زمین سایه می اندازد.

اگر قصد دارید این باغ یا هرباغ دیگررا به صورت قطره ای آبیاری کنید برای اینکه از شر علف های هرز درامان باشید، در پایین تنه هر درخت یک بطری نوشابه 1٫5 لیتری را به صورت در باز و برعکس درعمق 20 تا 30 سانتیمتری قرار دهید سپس ته بطری را بازکرده و قطره چکان لوله آبیاری را درون آن قرار دهید با این کار چون آب به درون بطری و در عمق 20 تا 30سانتیمتری ریخته می شود بنابراین رشد علف های هرز به حداقل خود می رسد.

آفات و بیماری ها درخت هلو

شته، شپشک، انواع کنه های گیاهی و لارو حشره بید زرد رنگ از جمله آفات درخت هلو هستند. راه کنترل این آفات استفاده از سموم مناسب هر کدام است. پیچیدگی برگ های هلو مانند شلیل یکی از رایج ترین بیماری های قارچی در درختان هلو می باشد. در این بیماری برگ ها دور خود می پیچند و دچار لکه های قرمز رنگی می شوند، این لکه ها نهایتا زرد و سفید می شوند. ماندن برگ ها و میوه های پوسیده زیر درخت می تواند باعث ایجاد بیماری شود.

چنانچه برای حمل و نقل یا صادرات محصولات خود نیاز به مشاوره دارید، زینگ را دانلود کرده یا با ما تماس بگیرید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>