اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

هرس ساقه درختان انار

هرس در درختان انار یکی از مهم ترین عواملی است که جهت افزایش عملکرد و تولید میوه مرغوب و با کیفیت صورت می گیرد. هرس در درختان انار یک عمل ضروری و مستمرمی باشد. زیرا انار دارای رشد رویشی شدید بوده و پاجوش و تن هجوش زیاد تولید می کند و در صورت عدم هرس، ظرف مدت کوتاهی به حالت انبوه و پرپشت درآمده و محصول آن از جهت کمی وکیفی شدیداً کاهش مییابد. در عین حال هرس درختان انار به تجربه کافی نیاز دارد. عدم توجه به شرایط اقلیمی منطقه و هرس غیرفنی و شدید باعث آفتا ب سوختگی میوه و خشکیدگی تنه و شاخه های در معرض تابش مستقیم آفتاب می گردد.

انار

به طور کلی دو نوع هرس شامل هرس فرم(تربیت) و هرس باردهی در درختان انار انجام می گیرد.
الف- هرس فرم (هرس تربیت)
هرس فرم یا شک لدهی در سال های اولیه کاشت نهال انجام م یشود و خود شامل دو نوع می باشد:
هرس فرم پاکوتاه(بوته ای)
در این نوع هرس درخت دارای یک تنه کوتاه به ارتفاع 40 - 30 سانتیمتر می باشد.بدین منظور نهال را به هنگام کاشت از ارتفاع 40-30 سانتیمتر قطع می کنند و روی تنه کوتاه باقیمانده، از بین شاخه های سبز شده دو شاخه انتخاب و بقیه را حذف می کنند. در سال دوم شاخه های انتخابی سال قبل را از 30 سانتیمتری قطع می کنند. سپس روی هریک از این شاخه ها، از بین شاخه های جدید دو شاخه انتخاب می شود. در سال سوم، شاخه های جدید را مثل سال قبل به اندازه 30 سانتیمتر نگهداشته و بقیه را قطع می کنیم. سپس روی هر کدام سه شاخه تازه و قوی نگه داشته و بقیه را حذف می کنند. روی شاخه های انتخابی نیز حدود دو سوم طول شاخه را باقی گذاشته و بقیه قطع می گردد. بدین ترتیب در پایان سال سوم روی هر درخت 12 شاخه خواهیم داشت.

هرس فرم پابلند

در هرس پابلند درخت دارای یک تنه خواهد بود. در این نوع هرس نهال را بعد ازکاشت از ارتفاع 60- 50 سانتیمتری قطع و در سال بعد از بین شاخه های فرعی رشدکرده، یک شاخه قوی واقع در بالای تنه دو ساله را نگه داشته و بقیه را حذف می کنیم. ازاین شاخه نیز حدود 80-70 سانتیمتر نگه داشته و بقیه قطع می گردد. در سال سوم4-5 شاخه قوی و سالم در جهات مختلفو با زاویه باز نسبت به تنه باقی گذاشتهو بقیه را حذف می کنند. روی شاخه های انتخابی هم حدود دو سوم طول را نگه داشته و بقیه را قطع می کنیم. هرچند هرس نوع پابلند برای استفاده از تراکتور و ادوات مکانیزه مناسب است، ولی به دلیل سخت شدن عملیات هرس باردهی و برداشت محصول، کمتر مورد استقبال انارکاران قرار گرفته است.

هرس باردهی

هرس باردهی یک عملیات ضروری و مستمر در با غهای انار است و خود شامل هرس سیاه(زمستانه) و دیگری هرس سبز(هرس تابستانه) می باشد.
افات انار
مانند سایر درختان، انار نیز مورد هجوم آفات خاص خود می باشد. علی رغم خسارات قابل توجه این آفات، باغات انار ایران از مبارزه شیمیایی مصون مانده و باغداران با توجه به تجربه عملی نسبت به رفتار و نوع خسارات آفات مختلف از روشهای غیر تهاجمی و ارگانیک در برخورد با آنها بهره می گیرند. با تلاش درخور کارشناسان عمده ترین آفات باغات انار ایران بقرار ذیل شناسایی شده اند:

  • کرم گلوگاه انار
  • کرم به
  • شته انار
  • سوسک چوبخوار انار
  • سوسک پرچم خوار انار
  • پروانه گلخوار انار
  • کرم سفید ریشه انار
  • سوسک میوه خوار انار
  • مگس سفید انار
  • شپشک انار
  • کنه انار

انار

روشهای کنترل کرم گلوگاه انار
براساس نتایج مجموعه کارهای تحقیقاتی و تجربیات مفید موجود، اجرای نکات زیر می تواند کرم گلوگاه انار را در زیر سطح زیان اقتصادی نگه داشته و کنترل قابل قبولی روی حشره آفت در پی داشته باشد.
1- اولین گام برای بهبود کمی و کیفی تولید و کنترل منطقی آفات و بیماریهای انار، داشتن باغهایی است که از شرایط مطلوب زراعی و باغی برخوردار باشند. در این رابطه توصیه می شود باغهای انار طی یک برنامه 5 ساله اصلاح و باغ های رها شد ه و یا آنهایی که تأمین حداقل نیازهای زراعی و باغی، به ویژه آب مناسب و مورد نیاز، برای آنها میسر نیست، حذف و باغهای جدید با رعایت اصول فنی احداث گردد.
2- در احداث باغهای جدید و جایگزین، از ارقام مقاوم به کرم گلوگاه و یا ارقامی با حساسیت کمتر استفاده شود. مانند رقم ملس دانه سیاه یزدی که برای شرایط استان یزد توصیه می گردد.
3- از کشت مخلوط درختان انار با سایر درختان میوه و همچنین احداث باغ انار در مجاورت درختانی مثل انجیر و پسته که میزبان کرم گلوگاه انارهستند، خودداری شود.
4- به منظور حمایت از دشمنان طبیعی آفا ت و بیماریها، جلوگیری از طغیان کنه پاکوتاه انار و سایر آفات بالقوه و حفظ بهداشت و محیط زیست، از هرگونه سمپاشی درختان انار اجتناب گردد.
5- داخل تاج انارهای مرغوب گل اول، پس از خشک شدن پرچم (حدوداً در اواخر خرداد) به وسیله دستگا ههای ساده موجود تمیز گردد.
6- انارهای پوسیده و یا باقیمانده بر روی درخت یا ریخته شده در کف باغ به صورت همگانی و در فصل زمستان (دی و بهمن) جمع آوری و منهدم گردد.
7- انارهای آلوده شده در طول فصل داشت، به ویژه در نسل اول آفت، نیز جمع آوری و معدوم گردد.
8- به منظورتقویت پارازیتیسم طبیعی آفت، مبارزه بیولوژیک از طریق تولید و رهاسازی زنبور پارازیتوئید تریکوگراما با استفاده از سوشهای بومی و با رعایت نکات فنی صورت گیرد.باید این واقعیت را پذیرفت که کرم گلوگاه قسمتی از باغداری انار است. حذف کامل این آفت ناممکن است و تنها با اعتنا به توصیه های پیش گفته می توان کمیت خسارات ناشی از این آفت را کنترل کرد.

هرس فرم( نونهال):
سال اول: در فروردین ماه پس از کاشت نهال، پس از جوانه زدن باید اقدام به سربرداری انار نمود. در فرم تاج آویزان نهالها از ارتفاع یک متری سربرداری می گردند. در فرم های دوتنه، سه تنه، چهارتنه و جامی درخت از ارتفاع 30 سانتی متری سربرداری می شود.

سال دوم: در کلیه فرمهای هرس فقط به شاخه های انتخابی سال قبل اجازه رشد داده می شود و در اوایل فصل شاخه های اضافی، هرس می گردد.

سال سوم: هرس پاجوشها وتنه جوشها تا شاخه های بارده ادامه می یابد. حذف شاخه های زاید روی دستکها و جلوگیری از رشد اضافی به منظور تقویت شاخه ها ودستکهای انتخاب شده الزامی است. حذف تیغ های روی شاخه های انتخاب شده به تمیز بودن درخت کمک می کند.

سال چهارم و پنجم: مراقبت از شاخه ها و دستکهای بارده و حذف شاخه ها، پاجوشها، تنه جوشها و نرک ها ضروری است. با توجه به اینکه از سال چهارم و پنجم باید ارتفاع درخت نیز کنترل شود لذا شاخه های اضافی و دارای رشد عمودی حذف می گردند، ولی باید توجه داشت که درفرم های مذکور از خالی کردن تاج درخت اجتناب گردد زیر این عمل باعث افزایش خسارت آفتاب سوختگی می شود. دستکهای بارده بر روی تنه ها در جهات مختلف انتخاب می شوند به نحوی که هیچ یک از دستکها مزاحم دیگری نباشد. در هرس باید اجازه داد میوه ها در قسمت سایه تاج درخت رشد کنند.

هرس باروری( هرس سالیانه):
هرس باروری به دو بخش تقسیم می گردد: الف) هرس خشک، ب) هرس سبز

هرس خشک: هرس خشک در اواخر زمان خواب درختان انار یعنی ماههای بهمن و اسفند و قبل از بیدارشدن درختان انجام می گیرد که شامل حذف شاخه های اضافی، خشک و سرمازده می باشد.

هرس سبز: هرس سبز تقریباً در تمامی ماههای رشد درخت، جز زمانی که شدت تابش آفتاب شدید است (خرداد، تیر و مرداد) انجام می گیرد و شامل حذف شاخه های مزاحم، نرکها و پاجوشها می باشد.

حذف پاجوشها و نرک ها در ماههای شهریور و اوایل مهر نیز به دلیل رقابت با میوه در جذب مواد غذایی، جهت افزایش وزن میوه در سال جاری ا همیت زیادی دارد.

مبارزه قطعی با کرم گلوگاه انار و جلوگیری از آفتاب سوختگی میوه ها

کاور یا پوشیدن میوه انار بعد از مرحله گرده افشانی و مشخص شدن میوه های انار می تواند خسارت ناشی از این افت را به صفر برساند. همچنین این امر می تواند میوه را در برابر افتاب سوختگی محافظت کند. اما مسلما این راه حل وقت زیادی را از شما می گیرد اما این راه حل نشان داده است که هزینه ها خود را چند برابر جبران می کند.در خرید کاور باید دقت کنید کاور توانایی تبادل هوای مورد نیاز میوه وتامین نور مناسب آن را داشته باشد و دارای استحکام وکشسانی مناسبی است ودر عین حال به خوبی در مقابل عبورآب مقاومت کند. این روش در شهر رضا امتحان شده است.

پاشیدن مخلوطی از گوگرد سم مورچه یا حشرات و آرد درگلو انار بعد از گرده افشانی گل های انار و در فصل تخم گزاری پروانه آفت کرم گلوگاه می تواند این مشکل را حل کند. سر یک بطری را سوراخ کنید و یک نی از ان عبور دهید مخلوط را داخل بطری بریزید و در بطری را ببندید. نی را روبه روی گل انار قرار دهید و بطری را فشار دهید. حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید. این روش در شهر ستان داراب امتحان شده و نتیجه خوبی گرفته شده است.

چنانچه برای حمل و نقل یا صادرات محصولات خود نیاز به مشاوره دارید، زینگ را دانلود کرده یا با ما تماس بگیرید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
شهلا قنبری:
درخت انار ما حدودا ۷ساله است نمیدانم چه وقت میتونم ه س کنم در تابستان هم خیلی از گلهایش میریزد وتبدیل به انار نمیشه ضمنا در تابستان شیره پی ا میکنه .لطفا راهنمای کنید اگر واتساپ باشه مطتونم عکسشو واستون بفرستم .ما در آدربایجان غربی (مهاباد)زندگی میکنیم خیلی ممنونم
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

موس ثریاجو:
سلام من درخت انار دارم مازندارن میخواستم هرس کنم زمانش بگید و طرز هرس
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>