اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


فوم بتن چیست؟

فوم بتن چیست؟

فوم بتن (foamed concrete) یا بتن سبک یک نوع بتن است که در مقایسه با بتن معمولی چگالی بسیار پایین تری دارد. فوم بتن در دهه 1980 با همکاری چند دانشگاه اروپایی به صنعت ساختمان معرفی شد و یک شرکت در سال 1380 برای اولین با بتن سبک را تحت عنوان بلوک های سی ال سی (clc) تولید و روانه بازار کرد.

فوم بتن از سیمان، آب، ماسه بادی و مواد کف زا که اغلب پروتئین های شیمیایی و حیوانی (شاخ یا سم حیوانات) هستند، تشکیل می شود و در ادامه اجرای بتن، به دلیل داشتن حباب های هوا باعث کاهش چگالی در عین حفظ ضخامت و حجم بتن می شود.

روش تهیه فوم بتن

به منظور ساخت فوم بتن به فوم، ملات ماسه، سیمان، آب نیاز است. در این طی فرایند ساخت فوم بتن ابتدا سیمان، ماسه با آب با در نظر گرفتن مقدار تعیین شده توسط مهندس سازه، جهت ساخت بتن با چگالی مورد نظر وارد میکسر می شوند.سپس در دستگاه فوم ساز، ماده فوم ساز که یک پروتئین شیمیایی یا حیوانی است با آب مخلوط می شود و فوم را تشکیل می دهد، در ادامه فوم به وسیله پمپ های هوا از طریق لوله هایی وارد میکسر می شوند و با ملات آب، ماسه و سیمان مخلوط شده و آماده اجرا بر روی سطح مورد نظر می شوند

.علاوه بر فوم در فوم بتن از فوق روان کننده ها، برای تولید بتن با مقاومت بالا، از افزودنی هایی نظیر میکرو سیلیکا و خاکستر بادی هم استفاده می شود.در مجموع وظیفه فوم در بتن ایجاد حباب های هوا و پایداری حباب ها تا مرحله گیرش بتن است که چگالی بتن نهایی به میزان پایداری این حباب ها بستگی دارد.

دستگاه فوم بتن چیست؟

دستگاه فوم بتن در واقع شامل یک قسمت برای تولید فوم، یک قسمت برای مخلوط کردن فوم و ملات سیمان با هم و یک قسمت دیگر پمپاژ فوم بتن تهیه شده به محل مورد استفاده است.دستگاه فوم بتن یک دستگاه سیار است و با توجه به ابعاد پروژه و میزان فوم بتن مورد نیاز از تکنیک تولید و پخش در محل پروژه با در نظر گرفتن میانگین شرایط کاری می تواند در هر ساعت به طور متوسط 5 الی 7 میکسر با حجم 1 الی 1/5 متر مکعب فوم بتن تولید نماید. این دستگاه با در نظر گرفتن یک شیفت کاری می توان گفت متوسط روزانه بین 40 تا 50 میکسر تولید فوم بتن دارد.

کاربردهای فوم بتن

در ساختمان سازی عمده ترین و اصلی ترین کاربرد فوم بتن شامل کف سازی، ساخت بلوک های سبک برای دیواری غیر باربر خارجی و شیب بندی است. البته از فوم بتن برای پر کردن فضاهای خالی، پر کردن قوس تونل ها، عایق کاری تأسیسات ساختمانی، پرکردن معابر و پل ها، ساخت بندرگاه ها و... استفاده می شود.

نگهداری از فوم بتن

جلوگیری از انقباض در طی خشک شدن بتن از جمله موارد نگهداری از فوم بتن یا هر بتن دیگری است. به طورکلی حداکثر انقباض تا سن 28 روزگی برای بتن رخ می دهد و با نگهداری از بتن می توان از ایجاد انقباض در آن را به 1/0 و کمتر نیز محدود کرد.

عمل آوری یا نگهداری از بتن و دستیابی به ویژگی های استاندارد یک بتن شامل آب دهی در روزهای اولیه و دو بار آبدهی در روزهای گرم است. عمل آوری بتن و جلوگیری از ایجاد ترک ها در آن در اثر تبخیر آب، باعث بالا رفتن مقاومت آن می شود.

برای عمل آوری مناسب فوم بتن نیاز است از آن در دمای بالاتر از 10 درجه سانتی گراد نگهداری شود. همچنین رطوبت اضافی و وزش باد نیز عوامل مهمی محسوب می شوند. این دو عامل با اثر گذاشتن بر سرعت از دست دادن رطوبت بتن سبب پدید آمدن ترک و کاهش کیفیت سطح فوم بتن و در پی آن دوام فوم بتن می شوند.

مزایای فوم بتن

از مهم ترین مزایای فوم بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش بار مرده سازه به دلیلی چگالی کمتر این بتن
  • مقاومت فوق العاده بالا در برابر آتش سوزی عدم انتقال حرارت آتش (مقاومت 4 ساعته در برابر 1200 درجه سانتی گراد)
  • مقاومت عالی در برابر یخ بندان و همچنین نفوذ آب
  • قیمت ارزان تر فوم بتن نسبت به روش سنتی (بتن همراه با پوکه معدنی)
  • عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی به دلیل وجود هوا و فضای متخلخل
  • سرعت اجرای حدود 7 برابر بیشتر از روش سنتی
  • قابلیت برش پذیری آسان برای اجرای تأسیسات
  • بهترین گزینه برای انبوه سازان و بلند مرتبه سازی

معایب فوم بتن

احتمال به وجود آمدن پدیده انقباض یا افت بتن که ممکن است در هر بتن دیگری در صورت عدم نگهداری مناسب پیش بیاید، از معایب فوم بتن محسوب می شود و همچنین عمر کوتاه فوم بتن که در برخی منابع دو سال عنوان شده است، این مصالح ساختمانی را ضعیف جلوه می دهد.

مقایسه فوم بتن با پوکه معدنی

ممکن است در بسیاری از وب سایت ها، معایب بسیاری برای فوم بتن نوشته باشند که به احتمال زیاد وب سایت مربوط به فروش پوکه معدنی است.در عین حال در برخی دیگر از وب سایت ها مزایای زیادی برای فوم بتن عنوان شده است، در این وب سایت ها نیز فروش فوم بتن یا دستگاه ساخت فوم بتن به فروش می رسد.

مقدار سیمان در فوم بتن

نسبت سیمان و آب در ساخت فوم بتن به چگالی مورد نظر سیمان که در نقشه ها مشخص شده است دارد. از طرفی آبی هم که برای ساخت فوم استفاده می شود نیز باید در میزان آب مورد نیاز برای ساخت فوم بتن در نظر گرفته شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>