اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع عایق های رطوبتی چیست؟


عایق های پلیمری

از مواد پلیمری به منظور عایق کردن اتصالات و نیز به صورت ورقه برای عایق کردن سطوح استفاده می شود. مواد پلیمری خاصیت عایق حرارتی و رطوبتی دارند. از انواع عایق های پلیمری می توان به عایق های بوتیلی، اکریلیک، پلی اورتان، سیلیکون، پلی استر نبافته، اپوکسی، عایق های ابری و … اشاره کرد. در ادامه معرفی مختصری در رابطه با انواع عایق های پلیمری ارائه شده است.

عایق پلی اورتان

پلی اورتان از جمله موادی است که به شکل های مختلفی مانند فوم نرم، الاستومر، فوم سخت، رزین، رنگ، ترموپلاستیک و پوشش های دیگر موجود است. پلی اورتان خواص متنوعی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به استحکام کششی بالا و مقاومت در برابر فرسایش و تخریب، مقاومت در برابر اسیدها و پرتوهای خورشید است.

در نتیجه کاربرد چنین ماده ای در مواد تشکیل دهنده عایق رطوبتی کمک کرده تا مقاومت بالایی در برابر نم و رطوبت داشته باشد. معمولاً از پلی اورتان به صورت مایع پاششی در عایق کاری سقف های شیروانی و به صورت فوم سخت در عایق کاری دیوارهای خارجی استفاده می شود.

عایق آرت فلکس

عضو دیگر خانواده عایق های پلیمری، عایق آرت فلکس است که سبک و کم حجم است. این عایق از انعطاف بالایی برخوردار است و برای عایق کاری سطوح کوچک و پیچیده کاربرد خوبی دارد.عایق کاری کف و دیوارهای سرویس های بهداشتی، حمام، آشپزخانه از جمله مواردی است که این عایق در آن کاربرد دارد. این عایق با استفاده از چسب کاشی به راحتی به سطوح چسبیده می شود و قدرت چسبندگی و پوشش بالایی دارد و در عین حال قیمت پایین تر نسبت به ایزوگام دارد.

عایق ایزوپیل

عایق ایزوپل یک عایق پلیمری ساخته شده بر پایه آب است. عایق ایزوپیل یک عایق مایع است و مانند دیگر عایق های مایع با استفاده از قلم مو و غلطک اجرا می شود. چسبندگی بالایی میان ذرات این عایق باعث شده مقاومت بسیار بالایی در برابر نفوذ رطوبت و آب داشته باشد. از این عایق می توان در عایق بندی دیوار و پشت بام استفاده کرد.

عایق الاستومتری

عایق الاستومتری هم یک عایق پلیمری رطوبتی و حرارتی است که از جنس عایق های ابری فشرده شوند از جنس پی وی سی، پلی اتیلن یا پلی اورتان ساخته می شوند.عایق الاستومتری به صورت رل تولید می شود با استفاده از چسب به سطوح می چسبد. از این عایق ها جهت پر کردن درزهای انبساط، درز در و پنجره ها و دریچه ها استفاده می شود.

عدم خوردگی، مقاومت در برابر رشد قارچ ها، قابلیت رنگ آمیزی و وزن پایین از ویژگی های عایق الاستومتری است. عایق الاستومری به صورت رول هایی با قطر 6 تا 114 و طول 2 متر همچنین با ضخامت 6 تا 50 میلی متر موجود است. این محصول اغلب مصارف صنعتی برای ساخت انواع چیلر، بویلر، تأسیسات، مخازن در پالایشگاه ها و صنایع خودروسازی دارد.

عایق نانو

عایق نانو هم مانند عایق ایزوپیل یک عایق پلیمری مایع است و به وسیله غلتک و قلم مو روی سطوح اجرا می شود. ذرات پلیمری در حد نانو به این ماده خاصیت عایق بودن در برابر رطوبت، حرارت و بخار را داده اند. این عایق در برابر پرتو فرابنفش خورشید و تغییرات دمایی، تغییرات آب و هوا مقاوم است و اجرای آن با سهولت روی سطوحی مانند پشت بام، کف سرویس های بهداشتی، حمام، آشپزخانه، دیوارهای خارجی و... انجام می شود.

عایق ماستیک

عایق ماستیک هم مانند عایق نانو حالت مایع دارد و بر پایه رزین بوده که به صورت اکریلاتی و استایرنی محلول در آب تولید می شوند. آن ها در برابر مواد آهکی بسیار مقاوم هستند و می توان از آن در محل های مرطوب هم استفاده بهینه کرد.همچنین می توانید از این عایق برای آب بندی دودکش ها و درزهای کوچک، استفاده کرد. عایق های ماستیکی بدون نیاز به حرارت دادن قابلیت اجرا دارند و می توان آن ها را با استفاده از قلم مو و غلتک اجرا کرد.

عایق های پایه نفتی

قیر یکی از مواد عایق طبیعی است که انسان از دیرباز برای عایق کاری بناها از آن استفاده می کرد و تا امروز نیز از آن بهره می برد. قیر به صورت طبیعی و پالایشی در کنار قطران، قیر امولسیون و ایزوگام از عایق های پایه نفتی هستند که در حال حاضر کاربری های فراوانی در صنعت ساختمان دارند.

قیرگونی

قیر گونی از جمله عایق های رایج مورد استفاده در کشور است. از مزایای استفاده از این روش می توان به خاصیت چسبندگی بالا، نفوذناپذیری در برابر آب و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، پرتوهای زیان بار خورشید و نمک ها اشاره کرد.

در کنار مزایای ذکر شده، این عایق دارای معایبی نظیر تجزیه در دمای بالا و تغییر شکل در برابر فشار نیز است. استفاده از قیر و گونی به عنوان پوشش ضد آب، از لحاظ اقتصادی به صرفه است و با توجه به مصرف آن در طول سالیان طولانی، می توان از کارایی آن اطمینان حاصل کرد.

قیر امولسیون

قیر امولسیون ترکیب از دو مایع آب و قیر که غیرقابل امتزاج هستند. در قیر امولسیون به جز آب و قیر که غیر قابل مخلوط شدن هستند یک ماده امولسیون کننده هم وجود دارد که باعث به هم چسبیدن این دو مولکول می شود.در قیر امولسیون، قیر به صورت ذرات بسیار ریزی در آب معلق هستند که قیر را به عنوان فاز داخلی و یا فاز غیر پیوسته و آب را فاز خارجی یا فاز پیوسته می شناسند.

امولسیفایر یا امولسیون ساز باعث به هم پیوستن ذرات قیر و مولکول های آب می شود. در قیر امولسیون قطر دانه های قیر در بین 001/0 تا 002/0 میلی متر است. هرچه قطر ذرات قیر کمتر باشد امولسیون مرغوب تر است.قیر امولسیون از قیر، آب، امولسیفایر، اسید، کلسیم کلراید که جز ثابت قیر امولسیون هستند اما با توجه به نوع و ارتقا کیفیت امولسیون می توان به آن حلال، پایدار کننده و پلیمر نیز اضافه کرد.قیر و آب اصلی ترین و مهم ترین مواد تشکیل دهنده قیر امولسیون هستند که به کمک امولسیفایر با هم مخلوط می شوند.

از مزایای عایق رطوبتی قیر امولسیون می توان به غیر قابل اشتعال و بدون خطر آتش سوزی، اجرای سرد، محافظت بتن در مقابل سولفاته شدن در خاک های شور و املاح نمکی و…، ایجاد یک لایه مقاوم و انعطاف پذیر پس از اجرا و خشک شدن، مانع نفوذ آب و رطوبت در بستر، چسبندگی خوب نسبت به سطوح مختلف، کارایی راحت و آسان و سرعت در عایق کاری، اجرا توسط قلم مو، جارو مویی، جارو طی و پاششی، فاقد آلودگی و سازگار با محیط زیست و بدون بو، ناشی از حلال های نفتی اشاره کرد.

ایزوگام

در ابتدا لازم به یادآوری است که اولین شرکت تولید کننده عایق رطوبتی پیش ساخته قیری نام محصول خود را ایزوگام نام گذاری کرد و از آن به بعد این محصول با نام ایزوگام شناخته می شود و در واقع یک عایق رطوبتی پیش ساخته است.عایق ایزوگام از لایه الیاف مصنوعی و قیر تشکیل شده است که برای نصب و چسباندن آن به سطح از چسباننده های مخصوص استفاده می شود. عایق ایزوگام مانع از رسیدن آب و رطوبت به سطح زیرین خود می شود.

ایزوگام وزن بسیار پایینی دارد و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. این پوشش که به صورت رول به بازار عرضه می شود مقاومت بالایی در برابر انبساط و انقباض دارد و دچار پوسیدگی نمی شود و عمر مفید آن 10 سال است.

عایق های معدنی

سومین گروه از عایق های رطوبتی بعد از عایق های پلیمری و عایق های پایه نفتی، عایق های معدنی هستند که با ورود عایق های پلیمری تقریباً محبوبیت خود را از دست داده اند.

عایق مایع بر پایه سیمان

یکی دیگر از انواع عایق های رطوبتی مایع، عایق بر پایه سیمان است که به آن عایق دو جزئی می گویند. این عایق مایع را می توان با آب و یا مایع مخصوصی ترکیب کرد و روی تمام سطوح اعم از بتنی، آجری، سنگ و … اجرا کرد.از آنجایی که مواد تشکیل دهنده این مدل عایق رطوبتی بر پایه سیمان است، هرگز سمی نبوده و در نتیجه می توان از آن برای عایق کاری مخازن آب شیمیایی نیز استفاده کرد. در ساختمان سازی نیز بعضاً برای عایق کاری دیوارهای خارجی از این عایق بر پایه سیمان استفاده می شود.

پشم شیشه

برای ساخت پشم شیشه، شیشه یا سیلیس را به یک کاسه از جنس پلاتین با سوراخ های ریزی می کشند و شیشه را به صورت رشته های در می آورند که به آن پشم شیشه کشی می گویند که به دو صورت انجام می گیرد.اگر توسط جریان هوا یا بخار صورت گیرد، رشته های کوتاه پشم حاصل می شود که هم نشینی آن ها در کنار یکدیگر بسیار ناپایدار است و ظاهری مانند پشم حیوانات و پنبه پیدا می کند.

در روش دیگر، رشته های شیشه به صورت الیاف ممتد و به وسیله چرخش سریع دوک های چرخان (با سرعت بیش از 90 کیلومتر در ساعت) کشیده می شوند که رشته های طویل و قابل بافت تولید می کنند.

پشم شیشه یکی از شکل پذیرترین مصالح به شمار می آید که از آن به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود. از پشم شیشه برای ساختن فیلترهای گوناگون، پارچه های ضد آتش، آلیاژ با پلاستیک برای ساخت قطعات و بدنه وسایل مختلف مانند لوازم برقی خانگی، لوازم ورزشی و حتی بدنه اتومبیل بهره می برند.یکی از کاربرهای مهم پشم شیشه نیز عایق رطوبتی است که معمولاً در سقف شیروانی، عایق کاری لوله ها و اتصالات، عایق کف و دیوار از آن استفاده می شود.

تیشو

تیشو همان الیاف شیشه است که در فواصل معین و یکنواخت کنار یکدیگر قرار گرفته اند یا در واقع بافته شده اند. این محصول به عنوان حامل در تولید عایق های رطوبتی، عایق کاری لوله های گاز و آب جهت حفاظت آن ها از رطوبت، خوردگی و زنگ زدگی به کار می رود.

از ویژگی های این عایق می توان به مقاومت در برابر آتش سوزی و فرسایش اشاره کرد. در ترکیب تیشو از رزین تقویت کننده فنولیک به کار می برند تا محصولی با شکل ظاهری مناسب، رنگ کاملاً یکنواخت بوده لبه های صاف و بدون چروک به دست آید که روی سطح آن خرده شیشه مشاهده نمی شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>