اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پرورش زردآلو
درختِ زردآلو از هسته آن پرورش داده می شود، یعنی همان شیئِ سنگ مانندی که در وسطِ میوه آن قرار دارد. 3 تا 4 سال نیز طول می کشد تا گیاه از مرحله نهال بودن به درختی که بارِ میوه می دهد، انتقال یابد. مانندِ سایرِ درختانِ میوه مردم دوست ندارند که این مدتِ طولانی را منتظر بمانند؛ آن ها به گلخانه ها رفته و درخت هایِ جوانِ زردآلو را خریداری می کنند و در باغ یا باغچه شان می کارند. درختانِ کوچکی که در گلخانه ها موجودند، دو سال سن دارند. درختِ کوچکی که از گلخانه خریداری می کنید به دو سالِ دیگر زمان نیاز دارد تا اولینِ بارِ میوه خود را تولید کند.
نکته مهم: میوه هایِ درختِ زردآلو بر رویِ چوبِ سالِ دوم رشد می کنند. این امر را در هنگامِ هرس کردنِ درخت، به خصوص در سال هایِ اولِ زندگی اش، مدِ نظر قرار دهید.

کشاورزی

آیا تصمیم دارید درختِ زردآلوتان را از هسته آن رشد دهید. در اینجا به شما آموزش می دهیم که چگونه این کار را انجام دهید:

ابندا هسته زردآلو را به مدتِ 24 ساعت در آب خیس کنید. هسته را در میانِ دستمال کاغذی های مرطوب، ماسه مرطوب و یا کودِ گیاهی مرطوب قرار داده و در ادامه آن را داخلِ یک کیسه پلاستیکی در بسته بیاندازید. سپس آن را حداقل به مدتِ 1 ماه داخلِ یخچال قرار دهید. پس از یکماه هسته تان برایِ کاشت و پرورش در خاک آماده است.

این گیاه بومی مناطق چین و سیبری می باشد. زردآلو از لحاظ احتیاجات به آب و هوایی شبیه هلو بوده و از درختان مناطق معتدل گرم بشمار می آید و سرماهای شدید زمستان را نمی تواند تحمل کند.

نیاز سرمایی زردآلو، کمتر از هلو بوده و برای خاتمه استراحت جوانه ها به 900-300 ساعت دمای زیر 7 درجه سانتی گراد نیاز دارد. زمستان های نسبتاً سرد و تابستان های گرم و خشک برای رشد و باروری زردآلو مناسب است. مقاومت زردآلو به سرمای زمستانه در حدود 25- درجه سانتی گراد می باشد. گل های زردآلو همانند هلو قبل از برگ ها ظاهر می شوند. اما در مناطقی که زمستان های گرم دارند، جوانه های زردآلو در معرض ریزش قرار می گیرند. گل های باز شده زردآلو نسبت به سرمای دیررس بهاره حساس بوده و باید در مناطقی که خطر سرمای دیررس بهاره وجود ندارد، اقدام به کشت این درخت نمود. زیرا زردآلو زودتر از درختان میوه دیگر گل های خود را باز می کند. گرده افشانی زردآلو توسط حشرات انجام می گیرد. اکثر میوه های زردآلو در جانب سیخک های دوساله تشکیل می شوند و هر سیخک پس از 3 سال باروری خشک می شود. بنابراین با هرس سبک باید تحریک به تولید شاخه های بارور جدید نمود.

شکل مناسب تربیت برای درختان زردآلو، شلجمی می باشد و نهال های کشت شده در حدود 5-4 سال بعد شروع به محصول دهی می کنند. اکثر ارقام زردآلو خودبارور بوده و نیاز به رقم گرده زا ندارند. خاک های سبک لومی شنی با زهکشی کامل برای کشت زردآلو مناسب بوده و ریشه های آن در برابر غرقاب شدن حساس می باشند. برای تکثیر زردآلو از روش پیوند، روی پایه های مختلف استفاده به عمل می آید. پایه های بذری زردآلو در خاک های عمیق و زهکشی شده، مناسب هستند و فاصله کشت درختان در روی پایه های بذری 7-5 متر در نظر گرفته می شود. در ضمن در خاک های خشک، آهکی و آلوده به نماتد از پایه های زدآلو استفاده می شود. در زمین های سنگلاخ و خشک پایه های بادام مناسب است. پایه های هلو برای پاکوتاه کردن زردآلو مورد استفاده قرار می گیرد اما احتمال ناسازگاری و عدم جوش خوردن محل پیوند همچون عدم اتصال بافت های چوب و پوست و شکستگی در محل پیوند ظاهر می شود.

آلوی میروبالان که توسط قلمه ریشه دار می گردد، به عنوان پایه در زمین های سنگین و مرطوب برای زردآلو مورد استفاده قرار می گیرد اما این پایه به ورتیسیلیوم حساس می باشد.

معمولاً در برخی مناطق بر روی پایه میروبالان از میان پایه دگزی استفاده می کنند و زردآلوی پیوند شده بر روی این میان پایه، شاخه های تاج آویزان حاصل می کند اما در چند سال بعدی دوباره شاخه ها حالت عمودی به خود می گیرند. زردآلو از میوه های هسته دار بشمار می آید و از ارقام مهم زردآلو که در ایران کشت و کار می شود می توان به زردآلوی شکرپاره و نخجوان اشاره کرد و از ارقام زردآلوی بذری که میوه مناسب ندارند در تهیه برگه (زردآلوی خشک شده) استفاده به عمل می آید.

منطقه ای را در باغ یا باغچه خود انتخاب کنید که در معرضِ نورِ کاملِ آفتاب قرار دارد. یک چاله عمیق در آن قسمت حفر کنید. در صورتِ امکان مقدار زیادی کودِ کمپوستِ اضافه نشده به آن بیافزایید. آن را به خوبی با خاکِ ساده مخلوط کنید. اگر نهالی که خریده اید در گلدان قرار دارد به آرامی گلدان را بشکنید تا بتوانید ریشه ها را خارج کنید؛ این کار را به گونه ای انجام دهید که به ریشه ها آسیبی وارد نشود. اگر ریشه نهال تان در پلاستیک است، پلاستیک را درآورید و ریشه ها را به آرامی از هم باز کرده و داخلِ گودالی که حفر کرده اید، قرار دهید.

سپس داخلِ گودال را با خاک پُر کنید، تا سطحِ خاک به آن قسمت از از گیاه که قبلاً نیز در گلدان با خاک پوشانده شده بود برسد. در صورتِ نیاز می توانید خاکِ بیشتری اضافه کنید.

زردالو

خاک درخت زردآلو
درخت زرد آلو ریشه ای دارد که به سنگین بودن خاک و ماندگاری رطوبت حساس هست. توصیه می شود که برای کاشت درخت زرد آلو از خاک معمولی به علاوه کود خیلی پوسیده دامی استفاده شود.

برای داشتن محصولی بهتر می توانید از کود هربان 150 گرمی، کود هربان 25 کیلوگرمی استفاده کنید.

شما می توانید یا خواندن مقاله چگونه می توان در خانه PH خاک را اندازه گرفت خاک خود را تست کنید.

کود درخت زردآلو

برای کود دهی، اگر درخت نشانه های کمبود مواد غذایی را نشان داد، بهتر است که از کود استفاده کنید. اما توصیه ما این است که اگر نشانه های کمبود غذایی که اعم از کاهش رشد، عدم گلدهی مناسب و … می باشد، در درخت دیده نشد لازم به استفاده از کود نیست.

آبیاری درخت زردآلو
یکی از نکات مهم برای پرورش یک درخت زردآلو سالم، آبیاری منظم است. یکنواخت بودن رطوبت باعث حفظ قدرت رشد در درختان زردآلو می شود. برای اکثر درختان از جمله زردآلو علاوه بر مقدار آب و منظم بودن آبیاری، کیفیت آن نیز دارای اهمیت زیادی است.

نیاز آبی درختانی مثل زردآلو را اگر به روش سنتی بخواهیم حل کنیم، به تناسب شرایط اقلیمی منطقه مورد کشت و رقم آن، هفت تا ده هزار متر مرکب در سال برای هر هکتار است.

در روش آبیاری قطره ای نیاز آبی زردآلو به حدود 5 تا 6 هزار متر مکعب کاهش پیدا می کند.

نکته: هنگام آبیاری سنتی باید دقت داشت که آب با طوقه درختان برخورد و تماس نداشته باشد.

نور درخت زردآلو
نور کامل و مستقیم آفتاب برای رشد کامل درختان زردآلو لازم است. زردآلو حداقل هشت ساعت به صورت روزانه به نور کامل آفتاب نیاز دارد. اگر در مکان رشد نور مناسب نباشد سبب ضعیف شدن رشد درختان و ریز شدن برگ های آن می شود.

اگر نیاز رطوبتی این درخت به اندازه تامین شود، این درخت در فصول پر نور مانند تابستان به مشکل بر نخواهد خورد.

آب و هوا (دما) درخت زردآلو
زردآلو به سرما برای تحریک گلدهی نیاز دارد، به همین علت این میوه را در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشت نمی کنند. این درخت به سرمای بهاره حساسیت دارد به این علت که شکوفه های آن کمی زودتر از دیگر درختان شکوفا می شوند.

نیاز سرمایی این درخت سیصد تا نهصد ساعت دمای زیر 7 درجه است.

هرس درخت زردآلو:
هرس درختان مستقر شده محصول دهی آن ها را بهبود می بخشد. این درخت در اوایل بهار و یا اواخر زمستان نیاز به هرس خواهد داشت. در هرس کرد درختان شاخه های معیوب در اولویت هستند، سپس مناطقی از درخت که رشد در آن ها زیاد رشد می کنند هرس می شوند. این عمل باعث بهبود رشد عمومی درخت می شود.

تکثیر و ازدیاد درخت زردآلو
زرد آلو را معمولا از هسته آن پرورش می دهند، مرحله تبدیل نهال به درخت بارده حدود 3 تا 4 سال طول می کشد. برای این که هسته زردآلو بارور شود، حدودا 90 روز به سرمای زیر 5 درجه نیاز دارد. برای کاشت این درخت این مراحل را باید طی کرد.

ابتدا باید هسته را از میوه جدا کرده سپس گوشت اطراف آن را شست.

بعد باید هسته را در میان شن، پیت موس یا خاک اره (که توانایی حفظ رطوبت را دارند) قرار داد.

نکته: این مواد بایستی خشک باشند تنها به مقداری رطوبت نیاز دارند برای این امر این مواد را با غبار افشانی مرطوب می کنند.

قسمت چوبی هسته را حذف می کنند تا جوانه زنی به راحتی انجام شود.

خاک را به اندازه دو تا سه برابر قطر هسته کنار زده و دانه را داخل آن قرار می دهند.

نکته: دمای محل کاشت بهتر است 20 درجه باشد.

حدود 3 تا 4 هفته پس از کاشت شاهد رشد جوانه خواهیم بود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
رحیم صفری:
از بابت راهنمایی بسیار مفید شما بینهایت سپاسگزارم.
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>