اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کناف چیست؟

در گذشته از استادکاران ماهر گچ کار، آینه کار، آجر چین و... برای اجرای تزیینات داخلی ساختمان کمک گرفته می شد و اجرای تزیینات داخلی از جمله عملیات سنگین، زمان بر و حساس محسوب می شد. خوشبختانه تزیینات و دکوراسیون داخلی امروزه با استفاده از متریال مدرن در زمان کمتر و با کاربری بیشتر انجام می شود.

کناف چیست؟

کناف در لغت به نام یک شرکت تولید کننده مصالح ساختمانی اشاره دارد که برای اولین بار از پنل های گچی برای ساخت دیوارهای نازک کاری استفاده کرد. این شرکت محصولات خود را در بسیاری از کشورها تولید می کند که در ایران هم همین طور است. خطوط تولید گسترده شرکت کناف در ایران نیز دایر است و تحت همین برند روانه بازار می شود.

پانل کناف چیست؟

کناف در واقع به صفحات یا پنل های بزرگ گچی گفته می شود که در کارخانه تولید و به صورت خشک (بدون استفاده از ملات) در محل (ساختمان) نصب می شود. از کناف برای پوشش دیوارها، سقف و ساخت سقف کاذب استفاده می شود. به طور کلی از آنجایی که شرکت کناف برای اولین بار به تولید و عرضه صفحات گچی کرده است، بنابراین این صفحات با نام کناف در ایران شناخته شده هستند که لزوماً هم توسط شرکت کناف تولید نمی شوند. لذا در این مقاله از صفحات گچی با نام کناف یاد می شود.

مواد تشکیل دهنده کناف چیست؟

به طور کلی کناف از صفحات فیبری نازک و ملاتی از گچ و سایر مصالح ساختمانی تولید شده است که انعطاف و فرم پذیری به گچ می دهد. برای اجرای کناف نیاز به زیر کاری است. در زیر کار کناف ورق ها گالوانیزه به سقف متصل می شوند تا بتوان با اتصال صفحات گچی کناف با استفاده از پیچ به این ورق های گالوانیزه، آن ها را فرم داد و به شکل مورد نظر درآورد.

پیچ کناف و بتونه کناف چیست؟

همان طور که گفته شد، صفحات کناف با استفاده از پیچ به ورق های گالوانیزه زیر کار متصل می شوند، به پیچ های مخصوصی که از آن برای این کار استفاده می شوند، پیچ کناف گفته می شود. برای داشتن منظره بی نقص سقف یا دیوار کناف کاری شده، در انتها جای پیچ ها و همین طور محل اتصال صفحات کناف به هم را با استفاده از بتونه کناف می پوشانند و یک سطح یکدست و صاف ایجاد می کنند که در ادامه کار رنگ آمیزی می شود.

دیوار کناف چیست؟

اساساً از صفحات کناف گچی برای پوشش سقف و دیوارهای داخلی استفاده می شود. البته صفحات کناف سیمانی به نام درای وال (drywall) یا دیوار خشک هستند که برای مصارف خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند و مقاومت خوبی در برابر رطوبت، برودت، حرارت و پرتوهای خورشید دارند.

چگونگی اجرای کناف سقف و دیوار

همان طور که در بالا به صورت مختصر به آن اشاره شد. برای اجرای کناف در سقف و دیوار نیاز است که ابتدا یک شبکه از پروفیل های گالوانیزه به سقف سازه وصل شود که معمولاً با این اتصال با استفاده از پیچ و رول پلاک یا پرچ انجام می شود.پس از اجرای پروفیل های گالوانیزه به سقف، نوبت به اجرا کردن نقشه تزیینات است. برای اجرای سقف کناف معمولاً یک سطح یک دست از کناف برای کل سقف، یک دور باکس برای کل سقف و سپس تزیینات بخشی از سقف که قبلاً مدل آن انتخاب شده است، استفاده می شود.

برای اجرای دورباکس و تزیینات جدا از سقف باید با توجه به نقشه از میله یا پروفیل گالوانیزه برای اتصال صفحات گچی استفاده می شود. به طور مثال اگر در مدل سقف مورد نظر یک باکس گرد برای دور لوستر در نظر گرفته شده باشد، پیش از اجرای سقف کلی در اطراف محل قرار گیری لوستر، تعدادی پروفیل گالوانیزه به پروفیل های اصلی که به سقف متصل شده اند، وصل می شوند و پس از پایان اجرای سقف اصلی و اجرای سیم کشی های مربوط به نور پردازی، ورق های گچی دور سقف را به پروفیل های گالوانیزه با پیچش متصل می کنند و شکل نهایی مورد نظر را می سازند.

در انتهای کار نیز برای زیبایی و یکدستی کار قسمت هایی که صفحات کناف به هم وصل شده اند و یا محل پیچ کردن صفحات گچی به پروفیل های گالوانیزه را با استفاده از ملات کناف تهیه شده از پودر کناف و یا بتونه کناف می پوشانند.

پس از خشک شدن بتونه، می توان اقدام به رنگ آمیزی سقف یا دیوار کناف کرد. پس از خشک شدن رنگ آمیزی نیز می توان اقدام به نصب المان های نوری مانند هالوژن، نوار نورانی، نور مخفی و... کرد. لازم به یادآوری است که می توان تأسیسات الکتریکی را از پشت مناف عبور داد و برای دسترسی به آن ها با برش زدن صفحات اقدام کرد و پس از انجام تعمیرات، دوباره صفحات را به زیر کار چسباند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>