اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

معرفی درخت لیمو شیرین

لیمو شیرین با نام علمی (Citrus limetta) درختی کوچک به ارتفاع تا 4 متر است.برگ ها به شکل تخم مرغی است و طول 17-6 سانتیمتر دارند.گل ها سفید و کوچک است و میوه آن کروی است. پوست میوه در هنگام رسیدن زرد می شود.در جنوب ایران در استان فارس، کرمان، هرمزگان و در شمال ایران در گرگان، مازندران و گیلان کاشته می شود.

لیمو

خصوصیات ظاهری درخت لیمو شیرین

شاخ و برگ در این گیاه به صورت متراکم و نا منظم می باشد.ریزش برگ ها به صورت تدریجی می باشد و خزان پوشیده دارد.در مناطق گرم و تا حدودی مرطوب رشد می کند.برای کاشت در منازل در صورت مساعد بودن شرایط محیطی مناسب می باشد.بهتر است درخت لیمو خود را در قسمت جنوبی ساختمان در مکانی که از باد های سرد در امان باشد بکارید.این گیاه تا زمانی که دما به زیر 10 درجه نرسد به خوبی رشد خواهد کرد.در صورت سرد شدن دما باید درختچه را به مکان محافظت شده ای منتقل کنید تا از یخ زدگی مصون بماند.

نیازهای اکولوژیک درخت لیمو شیرین

لیمو شیرین به مکانی با نور کامل آفتاب نیاز دارد.در مقایسه با دیگر مرکبات مقاومت بیشتری نسبت به یخبندان دارد و تا منفی 6 درجه خشک نمی شود. در مناطق سرد می توان آن را در گلدان کاشت و قبل از یخبندان در محلی روشن و به دور از یخبندان قرار داد.

به آبیاری در حد متوسط نیاز دارد و معمولا هر 7 تا 10 روز یکبار آبیاری عمیق کافی است. در فصل گرما و یا زمانی که میوه ها در حال رشد هستند، آبیاری بیشتری نیاز هست.در هرنوبت آبیاری بهتر است که خاک اطراف تنه گیاه تا شعاع حداقل 30 سانیتمتری و عمق 90 سانتیمتری به خوبی مرطوب شود. میزان آب لازم بستگی به بافت خاک دارد یعنی بافت خاک هر مقدار سبک تر باشد به دلیل سرعت بیشتر نفوذ آب در خاک به حجم آب کمتری نیاز داریم تا به عمق 90 سانتیمتری برسد و در مورد خاک سنگین نیز به حجم آب بیشتری نیاز است.

در بیشتر خاک ها رشد می کند ولی بهترین رشد را در خاک های غنی با بافتی متوسط و کمی اسیدی دارد. همانند دیگر مرکبات نیازمند خاکی با زهکش خوب است.در موقع کاشت، گودالی را با عمق یک متر حفر کرده و خاک مناسب می ریزند و سطح آن را به حالت تپه مانند درآورده؛ به طوریکه پس از کاشت، طوقه گیاه در بالاترین سطح قرار گیرد. در بهار کود شیمیایی و در پاییز کود دامی پوسیده داده شود.

کشاورزی

روش تکثیر درخت لیمو شیرین

تکثیر این گیاه از طریق بذر، قلمه و پیوند ممکن است.با کاشت بذر آن می توان گیاهان جدید به دست آورد. میوه دهی گیاهان حاصل از بذر 7-6 سال طول می کشد.در روش تکثیر از طریق قلمه نیز میوه دهی گیاهان حاصل از آن 4-3 سال زمان می برد.بهترین روش تکثیر استفاده از پیوند است که میوه دهی گیاه حاصله زودتر از روش های دیگر است. البته به شرطی که پیوندک از گیاهی گرفته شده باشد که خود بالغ و به میوه دهی رسیده باشد.

ارزش غذایی و خواص لیمو شیرین

لیمو شیرین میوه ای با 28 کالری انرژی است که در مقایسه با دیگر میوه ها از انرژی کمتری برخوردار است اما این میوه سرشار از اسید سیتریک و ویتامین C است. لیموشیرین سرشار از پتاسیم و مواد معدنی است که برای قلب بسیار مفید هستند. این میوه می تواند از بروز مشکلاتی مانند گرفتگی عروق و سکته قلبی به خوبی جلوگیری کند. علت تلخی لیمو شیرین، وجود موادی به نام نارنجین و لیمونین است. هر چه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی مانند میوهبیشتر باشد، میوه اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار گیرد، طعم آن تلخ تر می شود. لیمونین و نارنجین موجود در لیموشیرین با اکسیژن هوا ترکیب شده و تلخ می شود.

از مهم ترین ترکیبات قابل توجه لیمو شیرین، اسید سیتریک و ویتامین C است. چنانچه فردی دو عدد لیمو شیرین متوسط در طول روز بخورد عملا ویتامین c مورد نیاز روزانه اش تامین شده است. مزیت لیموشیرین در مقایسه با پرتقال این است که با کالری کمتری نسبت به پرتقال همان مقدار ویتامین c را به بدن می رساند. نقش پیشگیری کننده ویتامین C موجود در این میوه از بروز سرماخوردگی و سرطان ها به اثبات رسیده است. در صورت مصرف میوه لیمو شیرین با پوست داخلی، مقدار 77 میلی گرم ویتامین C به بدن می رسد، در حالی که مصرف آن بدون پوست داخلی، فقط دارای 53 میلی گرم ویتامین C است.

بنابراین بهتر است افراد، لیمو شیرین را با پوست داخلی مصرف کنند. پتاسیم به مقدار قابل توجهی در لیمو شیرین یافت می شود. این عنصر از جمله ترکیباتی است که می تواند از بروز بیماری قلبی عروقی پیشگیری و همچنین بین آب و الکترولیت های بدن تعادل برقرار کند. اسیدفولیک موجود در لیمو شیرین نسبت به میوه های دیگر بیشتر است و نقش موثری در پیشگیری از کم خونی ایفا می کند. افرادی که مبتلا به کم خونی به خصوص کم خونی از نوع اسید فولیک هستند باید این میوه را مصرف کنند. این میوه از میوه های پرکلسیم محسوب می شود و در جلوگیری از پوکی استخوان به خصوص در زنان، نقش موثری را ایفا می کند. لیموشیرین بین 5 تا 7 درصد قند دارد.

چنانچه برای حمل و نقل یا صادرات محصولات خود نیاز به مشاوره دارید، زینگ را دانلود کرده یا با ما تماس بگیرید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>