اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

روش کاشت و پرورش درخت نارگیل

درخت نارگیل درختی زیبا و تنومند است که به طور قائم رشد کرده و بدون انشعاب می ‏باشد. مردم اقیانوس آرام از تمام قسمت های این درخت استفاده کرده و آن را به عنوان یک غذای اصلی مصرف می کنند. این گیاه ابتدا در جنوب آسیا کشت می شد و در حال حاضر به صورت درخت نارگیل در تمام مناطق استوایی وجود دارد.

نارگیل

قسمت های قابل استفاده این گیاه شامل: ریشه، گل آذین و دانه (پوسته، آب و روغن هسته) می باشد. ضرب المثلی درباره نارگیل بین مردم اقیانوس آرام با این مضمون معروف است: هر کس که درخت نارگیل می کارد، برای خودش و خوانواده اش، لباس، ظرف، نوشابه، غذا و خانه درست می کند. این نشان می دهد که تمام قسمت های این درخت، مفید و قابل استفاده می باشد.

خصوصیات گیاه شناسی درخت نارگیل

درخت نارگیل، درختی همیشه سبز با یک تنه بلند و مستقیم و بدون انشعاب است. ارتفاع آن به 30 متر هم می رسد. قطر تنه این درخت تا یک متر می رسد. برگ ها در انتهای تنه درخت ظاهر گشته و بسیار بزرگ به طول 4 تا 5 متر هستند. رنگ برگ ها سبز روشن است. برگ ها به صورت مرکب و پرمانند هستند. طول برگچه ها حدود یک متر می باشد. عمر برگ ها ممکن است به سه سال برسد. یک نخل سالم می تواند حدود 30 برگ داشته باشد. هر ماه با تولید یک برگ جدید، یک برگ از برگ های قبل، سقوط می کند.

میوه نارگیل مانند خوشه، شامل چندین نارگیل به اندازه های مختلف است. این میوه کروی شکل است که قسمت خارجی آن ضخیم و سفت و متشکل از الیاف نباتی و داخل آن نیز صاف و سخت می باشد. در قاعده نارگیل سه سوراخ دیده می شود که چشم های نارگیل نامیده می شود. برای استفاده از مایع داخل نارگیل که شیر نارگیل نامیده می شود این سوراخ ها را باید با جسم نوک تیزی باز کرد و مایع درون آن را بیرون آورد.
برخلاف گیاهان دیگر، ریشه نارگیل نه به صورت مستقیم است نه به صورت افشان، بلکه دارای سیستم ریشه ی فیبری است. سیستم ریشه نارگیل شامل تعداد زیادی از ریشه های نازک که نزدیک سطح زمین رشد می کند، می باشد. فقط تعداد کمی از ریشه ها به اعماق خاک جهت پایداری و استقرار بهتر نفوذ می کنند. این ریشه ها معمولاً کمتر از 3 اینچ قطر دارند. این گیاه دارای دو زیرگروه پاکوتاه و پابلند می باشد. معمولاً برای اهداف تجاری از زیرگروه پابلند آن استفاده می شود و کشت می گردد.

شرایط محیطی مناسب رشد درخت نارگیل

آبیاری: درختان نارگیل تحمل کم آبی و خشکی خاک را ندارند. بنابراین می بایست مراقب بود تا خاک خشک نشود به بیان دیگر هر زمان که سطح خاک رطوبت خود را تا حدودی از دست داد می بایست که نسبت به آبیاری آن اقدام کرد. مسئله دیگر نیاز این گیاهان به رطوبت بالای هوا است به نحوی که به رطوبتی حدود 80-70 ٪و یا حتی بیشتر نیاز دارند بنابراین کاشت آنان در منطقه ای که از نظر آبیاری مشکلی ندارد اما هوا خشک است نتیجه مطلوبی به بار نخواهد آورد.

نور: به مکانی با نور کامل و مستقیم آفتاب نیاز دارد یعنی روزانه حداقل 8-6 ساعت نور مستقیم خورشید برای این گیاهان ضروری است تا بتوانند رشد کنند و میوه بدهند. مکان کم نور از دلیل عدم شکل گیری میوه ها و یا زرد شدن و ریزش برگها است. اما به یاد داشته باشید که اگر موفق شدید این گیاه را از طریق میوه آن تکثیر کنید و به شکل گلدانی پرورش دهید، در بعد از ظهرهای گرم تابستان که نور به این گیاه می تابد حتما می بایست رطوبت هوا را نیز افزایش دهید در غیر این صورت و با وجود گرما و خشکی هوا برگها به تدریج از بین خواهند رفت.

دما: به طور کل این گیاه به مکانهایی گرم نیاز دارد و در برابر سرما حساس است. دمای مناسب تابستانه و در زمان رشد این گیاهان 37-28 درجه اعلام شده است و در طی زمستان حداقل دمایی که می تواند تحمل کند 12-4 درجه است. به طور کل در مکانهایی که میانگین دمای شبانه روز حدود 30 درجه است رشد مناسبی دارند. دمای نامناسب یکی از مهم ترین عوامل ناتوانی در امر پرورش این گیاهان محسوب می شود.

نارگیل

خاک: درختان نارگیل به خاکهای سبک و شنی علاقه دارد و همچنین به شکل قابل توجهی شوری خاک را تحمل می کند به همین دلیل است که در مناطق ساحلی نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری مشاهده می شود. مخلوط خاک برگ +شن برای این گیاه نسبتا مناسب است البته بهتر است که میزان شن را بیشتر از خاک برگ در نظر گرفت همچنین ماسه بادی مناسب نیست بلکه از شنهایی باید استفاده کرد که اولا شسته شده باشند و دوما اندازه ذرات آنان حدود 2 میلیمتر باشد. گیاهان نارگیل به تغذیه مناسب نیاز دارند و می توان در طی فصل رشد هر 6-4 هفته یکبار از کودهایی کامل که البته حاوی عناصر کم مصرف هستند استفاده کرد فرمول کودی را نیز می توان به صورتی انتخاب کرد که نیتروژن دو برابر فسفر و پتاسیم باشد همانند 10-10-20 و یا فرمولهای مشابه آن. فواصل کوددهی را می بایست در فصولی که رشد با سرعت کمتری انجام می شود بیشتر کرد و مثلا هر 8-6 هفته یکبار به گیاه کود داد.

روش کاشت و تکثیر درخت نارگیل

برای کاشت درخت نارگیل از میوه نارگیلی استفاده کنید که زمانی که آن را تکان می دهید صدای آب (شیره) درون آن را بشنوید. همچنین میوه هایی که 37-30 سانتیمتر طول دارند و بیضی شکل هستند تا مدور و گرد بهتر جوانه می زنند. سپس میوه را به مدت 3-2 روز در آب قرار دهید تا خیس بخورد. بعد از این مرحله نوبت کاشت آن فرا می رسد که می توان در موادی همانند مخلوط شن +ورمی کولایت به نسبت مساوی و یا شن دو قسمت (شن با ذرات 2 میلیمتر) + خاک برگ و یا هر ترکیب دیگری که سبک است بکارید. قطر دهانه گلدان حدود 30 سانتیمتر مناسب است.

برای اینکه متوجه شوید نارگیل را از چه جهتی در خاک بکارید ابتدا آن را روی زمین قرار دهید و ببینید که نارگیل از چه جهت و به چه صورت بر روی زمین قرار می گیرند. آن را به همان صورت بکارید و تغییر جهت ندهید. بعد از کاشت می بایست حدود یک سوم الی یک دوم از ارتفاع میوه در بالای سطح خاک قرار گیرد. گلدان را در مکانی با حداقل دمای 21 درجه قرار دهید البته این حداقل دما است و اگر گرمتر باشد بهتر است. همچنین دمای خاک نباید به زیر 16-15 درجه بیاید. البته این دماها حداقل است و به خصوص دمای هوا هر مقدار که گرمتر باشد بهتر است. مراقب عدم خشک شدن خاک باشید. پروسه جوانه زنی بسیار طولانی است و 6-3 ماه طول میکشد.

نارگیل

آفات و بیماری درخت نارگیل

از بین آفات می توان به لارو انواع شب پره ها و پروانه ها، سوسک برگ نارگیل، کنه نارگیل، شپشک آردآلود اشاره کرد. از بیماری ها نیز می توان به این موارد اشاره کرد: بیماری باکتریایی زردی مرگبار که در ابتدا گلها و میوه ها ریزش می کنند و سپس تمامی برگهای گیاه زرد می شوند و از بین می روند. بیماری قارچی پوسیدگی جوانه که موجب متورم و قهوه ای شدن جوانه های برگی می شود و از بین می روند. بیماری قارچی پوسیدگی تنه که از درون ساقه موجب پوسیدن آن از بین رفتن تمامی گیاه می شود.

خواص درمانی اندام های مختلف درخت نارگیل
ریشه‏: قابض، ادرارآور (مدر) و کرم کُش است.
شیره گل: شیرین و مطبوع، تب‏بُر، مقوی باء (تقویت کننده نیروی جنسی)، نشاط آور، مدر و سمّی می باشد.
پوسته: مدر و برطرف کننده‏ ی بوی بد است.
مغز: شیرین، خنک کننده، روغنی، اشتهاآور، مقوی باء، ملین (ضد یبوست) و نیروبخش می باشد.
آب: شیرین و گوارا، خنک کننده، هضم کننده، مقوی باء، مدر، کرم کش و نیروبخش است.
روغن نارگیل: شیرین، ضد عفونی کننده، دافع حشرات، هضم کننده، مقوی باء، اشتهاآور و تقویت کننده موی سر است.

چنانچه برای حمل و نقل یا صادرات محصولات خود نیاز به مشاوره دارید، زینگ را دانلود کرده یا با ما تماس بگیرید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>