اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کروم بندی چیست؟

سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و بالکن از جمله فضاهای داخلی هستند که کف آن ها نیاز به کروم بندی و شیب بندی دارد. به طورکلی کروم بندی سرویس بهداشتی در ایران به روش سنتی با استفاده از ریسمان و شمشه انجام می شود ولی راه دیگری هم برای شیب بندی و کروم بندی سرویس بهداشتی و فضاهای داخلی وجود دارد که با استفاده از یک دستگاه ساده متشکل از دو تراز لوبیایی و مستطیلی است.

شیب کف سرویس بهداشتی چقدر است؟

به طورکلی شیب مورد نیاز برای کف مکان هایی که به جز آب فضولات هم دارد، مانند سرویس بهداشتی و حمام، 3 درجه در نظر گرفته می شود و برای مکان هایی که تنها خروجی آب بدون فضولات در کفشور آن ها انجام می شود مانند آشپزخانه و بالکن شیب استاندارد 2 درجه است.

شیب برای مکان های عمومی مانند خیابان، پیاده رو، پارک، حیاط، پشت بام و مشاعات به دلیل نظافت بیشتر و بارش باران و برف بیشتر از این مقدار در نظر گرفته می شود تا باعث کندی تردد و مختل کردن رفت و آمد نشود.

کروم بندی چیست؟

کروم بندی بخشی از عملیات کف سازی است که به معنای ایجاد سطح تراز کف به منظور اجرای سیمان کاری، عایق کاری و اجرای کفپوش اصلی است. جهت اجرای کروم بندی، بالاترین نقطه (کم شیب ترین نقطه نسبت به افق) و پایین ترین نقطه  را مشخص می کنیم و اختلاف تراز این 2 نقطه را به دست می آوریم و فاصله طولی بالاترین نقطه را با توجه به شیب مورد نیاز تا پایین ترین نقطه را نیز اندازه گیری می کنیم.

روش سنتی کروم بندی سرویس بهداشتی چهار طرفه

در روش سنتی کروم بندی سرویس بهداشتی دیواره ای یک نیمه را به اندازه تقریبی 2/5 در 2/5 متر به ارتفاع یک رج می چینند. سپس وسط و مرکز کار، کرمی (ملات ماسه و سیمان) به ارتفاع 2/5 سانتیمتر گذاشته می شود.

در ادامه این کرم به گوشه های کار ریسمان کشیده می شود تا شیب موردنظر به دست آید. در راستای ریسمان شیب دار شمشه گذاشته می شود و با خاک دو نم، سطح شمشه شیب دار شمشه گرفته می شود. شمشه آهنی یا چوبی از راستای شمشه گرفته می شود. متن شمشه ها با خاک دو نم پر شده سطح آن به وسیله شمشه آهنی یا چوبی شمشه کشی می شود تا شیب چهار طرفه به وجود آید.

نحوه کروم بندی سرویس بهداشتی به روش مدرن

در روش کروم بندی کف مدرن ابتدا باید کف سرویس بهداشتی یا محلی که کروم بندی در آن انجام می شود، با ملات ماسه پوشیده شود، سپس دستگاه شیب بندی و کروم بندی که از یک تراز لوبیایی که به کفشور وصل می شود و دارای یک میله درجه بندی شیب است و ترازهای مستطیلی که دارای یک استوانه در انتهای آن است و درون میله تراز لوبیایی چفت می شود، در محل نصب می شود و استادکار با چرخاندن تراز مستطیلی حول محور میله تراز لوبیایی، یک دایره به شعاع تراز مستطیلی و شیب تنظیم شده ایجاد می کند.

به مرور شعاع این دایره بزرگ تر می شود و همه فضا را در بر می گیرد و شیب بندی محل کامل می شود. با اجرای سیمان کاری، عایق کاری و سپس اجرای کفپوش کاشی، سرامیک یا سنگ ساخت کف سرویس بهداشتی به پایان می رسد.

طرز کار دستگاه کروم بندی مدرن

استفاده از یک تراز لوبیایی میله دار در محل کفشور و استفاده از تراز مستطیلی که دارای یک کام استوانه ای است و درون میله تراز لوبیایی مستقر در محل کفشور، محکم می شود. با توجه به درجاتی که روی میله تعبیه شده است، میزان شیب اندازه گیری می شود.حالا با چرخاندن ترازهای مستطیلی در جهت عقربه های ساعت و خلاف آن، یک منطقه به شعاع تراز مستطیلی شیب بندی می شود، با اضافه کردن میله هایی به تراز این شعاع بزرگ تر می شود و شیب آن به سمت دور از محل کفشور کمتر شده و به سمت محل کفشور بیشتر می شود.

شیب بندی سرویس بهداشتی و حمام امروزی

شیب بندی سرویس بهداشتی حمام و سرویس های بهداشتی با توجه به خروجی های متعدد فاضلاب آن ها کمی پیچیده شده است. در یک حمام مدرن فضایی برای دوش در نظر گرفته می شود که بعد باید کابین دوش در آن نصب شود.

شیب بندی فضای دوش باید از دیگر فضاها جدا باشد. یک فضای دیگر که نیازمند شیب بندی جداگانه است، فضای کلی حمام است. البته باید توجه کرد که در این فضا باید خروجی فاضلاب توالت فرنگی نیز در نظر گرفته شود.

سرویس های بهداشتی هم یک شیب بندی کلی برای کف سرویس بهداشتی نیاز دارند و یک شیب بندی نیز برای کف کل سرویس بهداشتی، یک شیب بندی برای توالت ایرانی و یک شیب بندی برای توالت فرنگی در نظر گرفته شود.

سنگ آستانه سرویس بهداشتی چیست؟

در انتهای کار شیب بندی و کروم بندی سرویس بهداشتی، سیمان کاری انجام شده و روی سیمان کاری عایق کاری انجام می شود و در انتها نیز کفپوش نهایی که از جنس سنگ، سرامیک یا کاشی است اجرا می شود.در این مرحله در خروجی سرویس بهداشتی و حمام سنگی به نام سنگ آستانه با ضخامت 4 سانتی متر کار گذاشته می شود تا از خروج آب به بیرون از فضای سرویس بهداشتی پیشگیری کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>