اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

عایق صوتی

یکی از مشکلات و شکایات آپارتمان نشینی انتقال صدا بین طبقات است. متأسفانه در خصوص اجرای عایق های صوتی در آیین نامه های اجرایی ساختمان هیچ مورد اجباری وجود ندارد و اگر فردی قصد ساخت و زندگی در خانه ای را داشته باشد، می تواند خودش به عایق کاری صوتی اقدام کند.

صدا از چه راه هایی منتقل می شود؟

به طورکلی صدا از دو طرق هوا و اجسام منتقل می شود. به صداهایی که از طریق هوا منتقل می شود صداهای هوا برد و صداهایی که از طریق اجسام منتقل می شود، صداهای پیکره ای گفته می شود. در ادامه توضیحات بیشتری درباره دو روش انتقال صدا ارائه شده است.

صدای هوابرد چیست؟

به صداهایی مانند حرف زدن، موسیقی، صدای زنگ تلفن، در و... که از طریق هوا به گوش ما می رسند صداهای هوابرد می گویند. صداهای هوابرد صداهایی هستند که با شدت، طولِ موج (فرکانس) و زوایای مختلف با ایجاد ارتعاش در مولکول های هوا خود را به گوش ما می رسانند.اساساً سه عامل می توانند در چگونگی به گوش رسیدن صداهای هوابرد اثر گذار باشند که عبارت از شدت صدا (volume)، طول موج و زاویه ی انتشار در ماده هستند.

صدای پیکره ای چیست؟

صدای کوبه ای، ضربه ای یا پیکره ای (impact) همان گونه که از نام آن ها بر می آید، صداهای هستند که از طریق به هم خوردن اجسام تولید می شوند و در نهایت از طریق هوابرد به گوش ما می رسند.صدای راه رفتن یا دویدن کودک همسایه طبقه ی بالا یا کشیده شدن صندلی ها بر روی زمین، صدای شکستن گردو، بادام و... در طبقه بالا همگی از جمله صداهای پیکره ای هستند که ساکنان آپارتمان روزانه با آن ها سروکار دارند و باعث از میان رفتن آسایش خانواده ها می شود.

چه راه هایی برای از بین بردن صداهای مزاحم وجود دارد؟

برخی از افراد برای خلاصی از این گونه صداهای مزاحم اقدام به خرید یا اجاره آپارتمان های طبقات آخر می پردازند و استفاده از پله های فراوان را برای داشتن سکوت و آرامش به جان می خرند. برخی هم معمولاً با در نظر گرفتن تعداد فرزندان یک خانواده اقدام به خرید یا اجاره خانه در همسایگی آن ها می کنند. یکی از راه های پرهزینه ولی کم دردسر استفاده از عایق صوتی است. عایق های صوتی در انواع مختلفی تولید می شوند که قابل استفاده در دیوار، کف و سقف هستند. در ادامه به انواع عایق صوتی کف آپارتمان اشاره شده است.

عایق های صوتی کف آپارتمان چند نوع هستند؟

بسته به مرحله ای از ساخت و ساز که در آن قرار داریم و بودجه ای که برای عایق کاری اختصاص پیدا کرده است. عایق های مختلفی وجود دارد. عایق های صوتی، حرارتی و رطوبتی مانند پشم سنگ و پشم شیشه از اولین موادی هستند که در صنعت ساخت و ساز برای عایق کاری ساختمان از آن ها استفاده می شود که البته امروزه در بسیاری از نقاط دنیا استفاده از آن ها به دلیل زیان های محیط زیستی و سلامتی برای انسان منسوخ شده است.

عایق هایی مانند پلی اتیلن و پولی اورتان نیز به دلیل اجرای راحت تر، نداشتن زیان های محیط زیستی، استفاده به صورت رلی و پاششی جای عایق های پشم سنگ و پشم شیشه را گرفته اند. این گونه عایق ها بیشتر در ساختمان های در حال اجرا، استفاده دارند و برای ساختمان هایی که اجرا شده اند، مورد استفاده نیستند.

به تازگی نیز با پیشرفت فناوری نانو، عایق های صوتی نانو به بازار آمده اند که با وجود ضخامت کم و وزن بسیار پایین کارایی بالایی دارند. این گونه عایق ها برای استفاده در ساختمان هایی که در حال ساخت هستند و همچنین در ساختمان هایی که مرحله اجرای کف در آن ها تکمیل شده است و با در حال بهره برداری است، کاربرد دارد.

روش های مختلف عایق کاری کف ساختمان

با توجه به نوع عایقی که استفاده می شود و زمانی که استفاده می شود، اجرای عایق های صوتی کف به سه روش انجام می گیرد. عایق های صوتی یا در حین ساخت، یا پس از اجرای کف و یا به صورت روکار اجرا می شوند.

اجرای عایق صوتی در حین ساخت

همانطور که گفته شد عایق هایی مانند پشم سنگ، پشم شیشه، پلی اتیلن، پلی اورتان و عایق های نانو می توانند در حین مراحل ساخت ساختمان اجرا شوند. در این روش پس از اجرای سقف و اجرای تأسیسات مانند لوله کشی فاضلاب، آب، لوله کشی پکیج رادیاتور انجام شد، یک لایه سیمان روی تأسیسات می آید. در این مرحله با اتمام ساخت ساخت، زمان مناسبی برای اجرای عایق صوتی است.

معمولاً عایق های پلی اتیلن، پلی اورتان رولی و نانو در این مرحله اجرا می شوند. البته ناگفته نماند که برای اجرای عایق صوتی آپارتمان هایی که از سیستم گرمایش از کف استفاده می کنند، از آنجایی که عایق های نام برده خاصیت عایق برودت و حرارت نیز دارند، باید لوله کشی این سیستم ها پس از اجرای عایق صورت گیرد.

اجرای عایق صوتی پس از اجرای کف

البته پیش می آید که عایق کاری از سوی کارفرما زمانی درخواست می شود که اجرای کف انجام شده است. در این هنگام دو روش برای عایق کردن صوتی کف آپارتمان پیش پای شما قرار می گیرد. در روش اول با تخریب کف، عایق کاری انجام شده و دوباره کف سازی انجام شود که البته بسیار پر هزینه و زمان بر است.

راه دیگر هم اجرای عایق کاری روی کف پوش موجود و اجرای یک کف پوش دیگر بر روی عایق است. این روش از عایق کاری برای خانه هایی که دارای کف پوش سرامیک یا سنگ هستند و قصد دارند کف ساختمان را عایق کنند، بسیار مناسب است. اجرای عایق نانو، پلی اتیلن و پلی اورتان برای این نوع کف ها و اجرای کف پوش های دیگر مانند پارکت یا لمینت روی عایق صوتی می تواند گزینه خوبی باشد و روی دکوراسیون داخلی خانه هم تایر خوبی داشته و هزینه آن نیز به مراتب از روش اول کمتر بوده و زمان زیادی نیز صرف اجرای آن نمی شود.

استفاده از عایق های روکار

یکی از گزینه ها که معمولاً برای دفاتر، ادارات، شرکت ها و... اجرا می شود، استفاده از کفپوش عایق صوت است. این کف پوش ها با استفاده از چسب به کفپوش اصلی می چسبند و علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند، اختلالی در دکوراسیون داخلی ایجاد نمی کنند. از نظر هزینه این عایق ها از سایر عایق های نام برده قیمت بالاتر دارند ولی پس از اجرای کف و در ساختمان های در حال استفاده نیز قابل نصب هستند.

کدام عایق مناسب من است؟

عوامل مختلفی بر روی انتخاب نوع عایق تأثیر گذار است. اگر در مرحله ساخت هستید و تصمیم به اجرای عایق صوتی گرفته اید، استفاده از عایق های پلی اتیلن و پلی اورتان رولی یا پاششی پیشنهاد می شود. اگر کار ساخت سقف به اتمام رسیده و کفپوش اجرا شده است، عایق کاری صوتی می تواند با استفاده از انواع عایق نانو و عایق روکار انجام شود که البته هزینه آن نسبت به عایق های پلی اتیلن و پلی اورتان بیشتر است ولی در زمان صرفه جویی می شود.

اگر قصد اجرای کف پوش هایی مانند لمینت و پارکت دارید و هزینه برای شما اهمیت ندارد، توصیه می شود از عایق های نانو که ضخامت کمتر و کارایی بهتری دارند استفاده کنید. استفاده از عایق های پلی اتیلن، پلی اورتان و نانو زمانی که وزن سازه مهم است به عایق های پشم سنگ و پشم شیشه ترجیح داده می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>