اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

طبق ماده 8 قانون هوای پاک، دولت موظف بود سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه را تعیین کند و بنابراین سازمان محیط زیست نسبت به تعیین سن فرسوده ها اقدام کرد. حال اما با توجه به استعلام دیوان عدالت اداری، این بند از قانون هوای پاک لغو شده و بنابراین دیگر امکان تعیین سقف سنی برای خودروهای فرسوده وجود ندارد و طبعا یکی از راه های اصلی ممانعت از تردد آنها، عملا بسته شده است. اینکه آیین نامه ماده 8 در چه فرآیندی حذف شده، با شکایت یک شخص حقیقی به دیوان عدالت اداری در ارتباط است. آن طور که دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده، شکایت مالک یک خودروی خارجی 20 ساله به دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه چرا باید این خودرو را اسقاط کند، زمینه ساز لغو آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاک شده است. به گفته اشجعی، دیوان عدالت اداری در این زمینه از شورای نگهبان استعلام گرفته و بر اساس نظر فقهای این شورا با در نظر گرفتن حقوق عامه، نمی توان حق مالکیت افراد را سلب کرد. در نتیجه این آیین نامه ابطال شده است. همچنین شورای نگهبان تأکید کرده که راهکارهای بهتری برای مقابله با آلودگی هوای ناشی از تردد خودروهای فرسوده وجود دارد.

لغو این آیین نامه اما در حالی است که در بسیاری از کشورها برای خودروها سن فرسودگی تعیین می شود و این اقدام از چند جهت موثر است. نخست اینکه با تعیین سن فرسودگی، خودروها عملا پیش از آنکه به عواملی برای آلودگی هوا تبدیل شوند، یا از رده خارج یا میزان ترددشان بسیار کم خواهد شد. در این کشورها با در نظر گرفتن اینکه هزینه های مزبور به آلودگی هوا بسیار زیاد است، ضمن تعیین سن فرسودگی، قوانین سختگیرانه به ویژه از ناحیه مالیات گیری برای تردد این خودروها لحاظ می شود. در اثر این قوانین، هزینه استفاده از خودروهای به اصطلاح فرسوده بالا می رود و در نتیجه مالکان آنها ترجیح می دهند محصولات نو تهیه کنند. البته دولت ها در کنار مقررات سختگیرانه هزینه زا، یکسری مشوق نیز در نظر می گیرند تا انگیزه مالکان خودروهای به اصطلاح فرسوده برای جایگزینی آنها افزایش یابد. نکته دیگر در مورد تعیین سن فرسودگی خودروها و جایگزینی آنها، به مصرف سوخت مربوط می شود. هرچه سن خودرو بالا برود، میزان مصرف سوخت آن نیز افزایش خواهد یافت که این موضوع از منظر اقتصادی به صرفه نیست.

ابطال ماده ای از قانون
هرچه هست، در ایران فعلا ماده قانونی مربوط به تعیین سن فرسودگی خودروها ابطال شده و بنابراین دیگر از این ناحیه نمی توان مانع تردد آنها شد. در این مورد دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نظر فقهای شورای نگهبان از نظر حقوقی درست است و با در نظر گرفتن حقوق عامه، نمی توان حق مالکیت را سلب کرد، می گوید: اما یک طرف دیگر ماجرا این است که آلوده شدن هوا به وسیله خودروی 20 ساله نیز حقوق عامه است و وقتی موضوع حقوق عامه مطرح می شود باید مساله را به صورت کلان بررسی کنیم.

اشجعی می افزاید: به عنوان مثال در حال حاضر آلودگی هوا سالانه سبب مرگ 30 هزار نفر در کشور می شود و 6/ 2 میلیارد دلار خسارت های اقتصادی وارد می کند که اینها نیز جزو حقوق مردم است؛ در کل اسقاط خودروهای فرسوده می تواند در جهت حفظ حقوق عامه باشد. وی با بیان اینکه شورای نگهبان گفته راهکارهای بهتری برای حل موضوع اسقاط وجود دارد، می گوید: این موضوع نیز صحیح به نظر می رسد و راهکار بهتر حل این مساله، معاینه فنی است، منتها به شرط آنکه زیرساخت های معاینه فنی در کشور زیرساختی قابل اعتماد داشته باشد. دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی از وسایل نقلیه نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام نمی کنند. برای مثال در مورد موتورسیکلت ها ما در کشور 5/ 11 میلیون موتور سیکلت داریم، درحالی که سال گذشته فقط 100 فاکتور معاینه فنی برای موتورسیکلت ها صادر شد.

وی با تأکید بر اینکه معاینه فنی در کشور ضعیف است و اهرم نظارتی روی این موضوع نداریم، گفت: تعداد کمی از کلان شهرها معاینه فنی را برای خودروهای سواری اجباری کرده اند؛ بنابراین تا وقتی زیرساخت های معاینه فنی دقیق و نظارت بر آن تشدید نشده است، نمی توانیم برای تعیین شاخص اسقاط روی معاینه فنی حساب کنیم. اشجعی تأکید می کند: اگر صرفا معاینه فنی برای تردد و فرسودگی مدنظر باشد، هیچ کدام از خودروهای در حال تردد در کشور فرسوده نخواهند بود.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست اما با تأکید بر اینکه قرار است اصلاحاتی در قانون هوای پاک لحاظ شود، می گوید: سازمان حفاظت محیط زیست اکنون در حال تدوین لایحه اصلاح قانون هوای پاک است؛ پیش از این یکی از موضوعات پیشنهادی، اصلاح ماده 8 قانون هوای پاک بود و می خواستیم تفاوتی بین سن فرسودگی و اسقاط قائل شویم.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست می افزاید: پیشنهادها در این زمینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، با این حال تا وقتی معاینه فنی خودروها اجباری نشده و همچنین زیرساخت های لازم فراهم نشود، نمی توان اساس اسقاط و فرسودگی را معاینه فنی گذاشت. اشجعی در نهایت با بیان اینکه سن اسقاط خودرو در اروپا حدود 14 تا 15 سال است، گفت: با وجود این ما سن فرسودگی را بیست سال تعیین کرده ایم و در حال حاضر تا تقویت زیرساخت های معاینه فنی مجبوریم به شاخص سن به عنوان شاخصی مطمئن اکتفا کنیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>