اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


عایق کردن دیوار



صدا چیست و چگونه منتقل می شود؟

صدا در علم فیزیک به ارتعاش مکانیکی یک محیط گازی، مایع و جامد است. صدا یک نوع انرژی مکانیکی است و هنگامی در فیزیک، صدا عبارت است از ارتعاش مکانیکی یک فضای گازی، مایع و یا جامد ارتجاعی. صدا نوعی انگار نیروی مکانیکی محسوب می شود که هنگام ذرات حول محور مرکز ثقل خود نوسان می کنند.

به طورکلی صدا از طریق مکانیسم هوابرد و پیکره ای منتقل می شود. در مکانیسم انتقال از طریق هوا، صدا مستقیم از طریق هوا منقل می شود مانند صدای ماشین، حرف زدن، صدای تلویزیون آپارتمان کناری و...، ولی در مکانیسم پیکره ای صدا از طریق اشیاء مانند صدای بستن در آپارتمان کناری، صدا راه رفتن آپارتمان بالایی و... انتقال پیدا می کند.

برای عایق کردن یک آپارتمان باید همه مکانیسم های انتقال صدا در نظر گرفته شود، مثلاً اگر خانه شما در نزدیکی خیابان است و صدای بیرون مزاحمت ایجاد می کند. نه تنها باید دیوارها، سقف و کف بلکه پنجره ها را نیز عایق صوتی کنید تا از ورود صدا از هر مکانیسمی جلوگیری کرده یا حداقل شدت آن را کاهش دهید.

انواع عایق های صوتی دیوار مشترک

به طورکلی در روش های عایق کاری سننی از پشم سنگ باضخامت های زیاد استفاده می شد ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی عایق های پلی ارتان، پلی اتیلن و الاستومتری تقریباً جای پشم سنگ را گرفته اند. در ادامه به معرفی هر یک از عایق ها پرداخته شده است.

عایق الاستومتری

عایق های صوتی دو رو صاف چسب دار و عایق های شانه تخم مرغی از جمله عایق های الاستومتری هستند که برای نصب نیاز به چسب کاری نداشته و سریع اجرا می شوند. این عایق ها ضریب جذب بالا و انتقال پایین دارند و برای کاهش شدت صدای محیط های پر سر و صدای صنعتی، ساختمانی، دیوارهای مشترک، سقف، کف و... مناسب هستند.

عایق های الاستومتری به دلیل سیستم سلول بسته ای که دارند عایق برودت و حرارت نیز به حساب می آیند و به صورت رول به فروش می رسند. نصب آسان این عایق ها دلیل محبوبیت آن ها است. با اندازه گیری دقیق محل مورد نیاز به عایق، بریدن عایق با استفاده از قیچی یا کاتر و کندن برچسب پشت آن و چسباندن عایق روی دیوار نصب این عایق انجام می شود.

ازآنجایی که رنگ این عایق ها سیاه است و با وارد شدن صدمه به آن ها خاصیت عایق خود را از دست می دهند، بهتر است پس از اجرای عایق از کناف، پنل گچی، ام دی اف، لمینت یا کامپوزیت روی آن پوشانده شود. ضخامت عایق های الاستومتری دو رو صاف چسب دار به اندازه 2 سانتی متر و عایق های شانه تخم مرغی از 2 تا 5 سانتی متر است و فضای زیادی اشغال نمی کند. در صورت بالا بودن شدت صدا، می توان از دو لایه عایق دو رو صاف چسب دار استفاده کرد ولی باید میزان اشغال فضا را نیز در نظر گرفت.

عایق پلی اتیلن

حتماً هنگام اسباب کشی از رول های پلی اتیلن برای جلوگیری از صدمه به وسایل استفاده کرده اید، این فوم ها گزینه مناسبی برای عایق صوتی کردن دیوار مشترک بین واحدهای آپارتمانی هستند. بهتر است در حین ساخت دیوار مشترک بین واحدها از این فوم استفاده کرد. البته استفاده از آن نیز پس از ساخت امکان پذیر است. پوشاندن دیوار با فوم پلی اتیلن و سپس اجرای گچ، کناف و... برای پوشاندن فوم مورد نیاز است.

عایق پلی ارتان

پلی ارتان یک از عایق های پر مصرف صوت، برودت و حرارت در ایران به حساب می آید. اجرای پلی ارتان مایع پس از اجرای دیوار به منظور عایق کاری، استفاده از ساندویچ پنل های بتنی برای ساخت دیوار و استفاده از پلی ارتان جامد بین حفره های سفال هایی که دیوار از آن ها ساخته شده است یا اجرای پنل های پلی ارتان در سقف و کف آپارتمان از راه های رایج استفاده از آن است که همگی در مرحله حین ساخت کاربرد دارد.

عایق پشم سنگ

پشم سنگ از جمله عایق های قدیمی برای برودت، حرارت و صوت است. اشغال فضای زیاد، مشکلات تنفسی، صدمات زیست محیطی، از دست دادن خاصیت عایق بودن پس از مدتی و نیاز به تعویض و اجرای سخت و وقت گیر باعث شده است تا استقبال از این عایق کاهش پیدا کند ولی با این حال به دلیل قیمت بسیار پایین آن نسبت به سایر عایق ها، طرفدارانی دارد.

پنل های آکوستیک

از پرهزینه ترین عایق های صورتی می توان به پنل های آکوستیک دکوراتیو اشاره کرد. این پنل ها با داشتن ویژگی عایق صدا، نصب آسان، عدم نیاز به اجرای روکار و پوشاندن پنل ها طرفداران زیادی دارد. این پنل ها تنوع زیادی جهت استفاده در دیوار، سقف و کف دارند و ازآنجایی که ظاهر خوبی دارند و دکوراتیو محسوب می شوند، هزینه اجرای کناف، پنل گچی و... را لازم ندارند.

راه های کم هزینه عایق کردن دیوار مشترک

اگر دیوار مشترک شما در سالن پذیرایی است، بهترین راه برای عایق کردن دیوار این است که با استفاده از کناف و مواردی مانند سنگ آنتیک به تزیین دیوار پرداخته و یک استند برای گذاشتن تلویزیون در آن قسمت انجام دهید. با این کار هم تزیینی در خانه انجام داده اید و هم از صدای آزار دهنده همسایه کناری کاسته اید.

اگر دیوار مشترک در اتاق خواب است. توصیه می شود با قرار دادن کتابخانه یا تابلوهای بزرگ قرار دادن کمد و وسایل دیگر از انتقال صدا جلوگیری کنید. اگر اتاق متراژ بالایی دارد، می توان روی دیوار مشترک را کمد دیواری اجرا کرد تا انتقال صدا کاهش پیدا کند.

اگر از دیوار مرتبط به ورودی خانه و در آن انتقال صدا وجود دارد، بهتر است یا از درهای عایق صدا استفاده کنید، یا نسبت به درزگیری در ورودی اقدام کنید، از سطوح شیب دار پی وی سی و ام دی اف برای زیر در پر کردن فاصله موجود استفاده کنید و یا اگر امکان این وجود دارد که دیواری ساخته و قسمت ورودی را از سالن پذیرایی یا حال جدا کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>