اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تیغه چینی با هبلکس

بلوک هبلکس از انواع بلوک های سبک بتنی به حساب می آید که با پیشرفت تکنولوژی و دانش ساختمان سازی توسط دانشمندان حوزه عمران و ساختمان سازی ابداع شده است. اجرای هبلکس در بخش هایی از ساخت و ساز می تواند باعث کاهش وزن سازه و در نتیجه کاهش فلز مصرفی برای ساخت اسکلت و مقاومت در برابر نیروهای زمین لزره شود.

هبلکس چیست؟

همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد، هبلکس نوعی بلوک سبک است که از مخلوط سیلیس، سیمان، آهک و پودر آلومینیوم که در حرارت 200 درجه سانتی گراد و فشار 12 اتمسفر در اتوکلاوها پخته شده، ساخته و سپس به قطعات مورد نیاز ساختمانی بریده می شود.

از هبلکس برای ساخت چه بخش هایی از سازه با چه ابعادی استفاده می شود؟

هبلکس عمدتاً به عنوان دیوار خارجی غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد تا از تبادل حرارتی با فضای خارج جلوگیری کند. زیرا عایق خوبی برای گرما و سرما است. در ایران بلوک های هبلکس با طول 600، ارتفاع 250 و ضخامت آن بین 75 الی 500 میلی متر تولید می شود. لازم به ذکر است که به دلیل مقاومت فشاری کم بلوک هبلکس نمی توان آن را به عنوان دیوار باربر مورد استفاده قرار داد.

آیا هبلکس مورد تایید سازمان نظام مهندسی است؟

با توجه به وزن کم بلوک هبلکس، صرفه جویی در مصرف فولاد و مصالح پوششی مانند گچ در سازه هایی که با این بلوک ساخته شده اند و عایق خوب حرارتی و برودتی، بلوک هبلکس با مبحث 19 مقررات ملی ساختمان مطابقت دارد و برای استفاده از آن در ساختمان ها هیچ محدودیتی نیست.

مشخصات فنی، مزایا و معایب بلوک هبلکس چیست؟

ابعاد بلوک های هبلکس یا ای ای سی (AAC) همانطور که گفته شد در ابعاد 600، 250، 75 تا 500 میلی متر در ایران تولید می شوند. وزن یک متر مکعب بلوک هبلکس 550 الی 600 کیلوگرم است که معادل یک سوم وزن یک مترمکعب آجر فشاری است، همچنین حجم یک بلوک ای ای سی (AAC) به ضخامت 10 سانتی متر معادل 20 عدد آجر فشاری است.

مزایا و معایب بلوک هبلکس چیست؟

وزن کم، صرفه جویی در مصرف بتن و فولاد، قابلیت سوراخ کاری، میخ زنی، برش و...، عایق حرارتی، برودتی و صوتی خوب، عدم نیاز به پوشش های اضافی مانند گچ وخاک و صرفه جویی در مصرف مصالح ساختمانی، سرعت اجرای بالا نسبت به روش های سنتی و قابلیت بازیافت قطعات شکسته به صورت پوکه برای اجرای سقف از مزایای بلوک هبلکس به حساب می آید و عدم قابلیت اجرای دیوار باربر با استفاده از این بلوک به دلیل تخلخل زیاد و مقاومت کم فشاری را نیز می توان به عنوان معایب آن در نظر گرفت.

نحوه اجرای هبلکس

اجرای هبلکس با اجرای دیوارچینی با استفاده از آجر فشاری معمولی تفاوت چندانی ندارد و افرادی که تخصص و سابقه دیوار چینی را دارند و در زمینه ساخت و ساز فعال هستند با رعایت چند نکته ساده و کاربردی می توانند از پس اجرای هبلکس نیز بربیایند. در ادامه با ذکر نکاتی حول محور اجرا و ساخت دیوار با استفاده از بلوک هبلکس با شما هستیم.

نگهداری و آماده سازی های پیش از اجرای دیوار

اگر بلوک ها در بسته بندی برای شما آورده شده اند بهتر است، یک روز پیش از اجرای دیوار آن ها را از پلاستیک خارج کنید و اجازه دهید با محیط هم دما و هم رطوبت شوند، گاهی نیز نیاز به مرطوب کردن دارند تا برای استفاده آماده شوند. از آنجایی که بلوک هبلکس بسیار خشک است و رطبت زیادی را به خود می گیرد ممکن است ملات سنتی برای آن مناسب نباشد بنابراین استفاده از چسب یا ملات مخصوص آن الزامی است.

ساخت رج اول

اجرای دیوار با استفاده از بلوک هبلکس نیازمند چسب یا ملات مخصوص است ولی بسیاری از مجریان این بلوک بر اساس تجربیات خود اجرای یک تا دو سانتی متر ملات سنتی را برای ساخت رج اول مناسب می دانند. ملات ماسه و سیمان با نسبت یک به پنج به عنوان ملات تراز کننده به عنوان زیرکار اجرای بلوک هابلکس مناسب است.

از آنجایی که بلوک های هبلکس قدرت جذب بالایی دارند و ملات سنتی هم آب زیادی دارد، بلوک ها رطوبت ملات را به خود جذب می کنند که باعث سست شدن زیر دیوار می شود لذا بهتر است بلوک های رج اول را مرطوب کنید.

کلاف کردن در اجرای دیوار با بلوک هبلکس

به طور کلی دو روش برای کلاف کردن دیوار وجود دارد، یک روش استفاده از بلوک های ال (L) شکل است که مخصوص زوایای نود درجه ساخته شده اند و دیگری استفاده از میخ پلاک گالوانیزه است. به این صورت که قطعه فلزی با استفاده از چکش در داخل دو بلوک با زاویه نود درجه کوبیده می شود و بلوک ها به هم کلاف می شوند.

اتصال دیوار به ستون یا سازه با استفاده از بلوک هبلکس

از آنجایی که اتصال دیوار با سازه یا ستون نیز یک کلاف کردن به حساب می آید، می توان برای انجام این امر از میخ پلاک گالوانیزه ال شکل استفاده کرد که در بالا روش آن توضیح داده شد ولی در این وضعیت یک سوی پلاک با استفاده از چکش درون بلوک فرو می رود یا با میخ نجاری روی بلوک کوبیده می شود و سوی پلاک دیگر به ستون یا سازه پرچ شده یا جوش داده می شود. لازم به یادآروی است که فاصله استفاده از میخ پلاک گالوانیزه باید هر 75 سانتی متر باشد.

ساخت ملات یا چسب هبلکس

برای اجرای دیوار به وسیله بلوک هبلکس بهتر است از ملات و چسب مخصوص آن استفاده شود، و برای درست کردن آن اکتفا به توضیحات روی بسته بندی ضروری است. مدت کارایی ملات یا چسب هبلکس 4 تا 5 ساعت است لذا در تهیه میزان مورد نیاز دقت شود و پس از گذشت این زمان از اضافه کردن آب به ملات خشک شده جدا خودداری شود.

ملات ریزی بلوک هبلکس

همنطور که در بالاتر به آن اشاره کردیم بهتر است برای اجرای رج اول بلوک از ملات سنتی به ضخامت یک تا دو سانتی متر استفاده شود و بلوک ها نیز مرطوب شوند. برای ملات ریزی رج های بعدی بهتر است از ماله مخصوص این بلوک ها استفاده شود تا ملات اضافی به اطراف ریخته نشود و ضخامت آن نیز کم باشد. به طور کلی باید ملات ریزی بین بلوک ها باید دو میلی متر و دقیقا هم پهنای بلوک ها صورت گیرد تا ملات اضافی به بیرون از بلوک ها راه پیدا نکند.

مهاربندی دیوارهای ساخته شده با بلوک هبلکس

به طور کلی طول دیوار ساخته شده با بلوک هبلکس نباید بیشتر از چهل برابر ضخامت دیوار باشد. مثلا اگر پهنای دیوار 10 سانتی متر است، طول دیوار نباید از 400 سانتی متر یا 4 متر بیشتر باشد و اگر چنین باشد باید با استفاده از وال پست های عمودی و افقی و ستونک از بالا، پایین و کنار مهار شود.

اجرای تأسیسات مکانیکی و الکتریکی در دیوار با بلوک هبلکس چگونه است؟

از آنجایی که برش و سوراخ کاری در بلوک هبلکس با استفاده از اره و چکش به راحتی انجام می شود. برای اجرای تأسیسات مکانیکی و الکتریکی می توان بلوک را به راحتی برش زده و تأسیسات را جاسازی کرد. این عمل باید با دقت و ظرافت و با استفاده از ابزار مخصوص انجام شود تا آسیبی به بلوک ها وارد نشود.

  • مراحل اجرای دیوار با استفاده بلوک هبلکس کدام است؟
  • ملات ریزی به ضخامت دو سانتی متر با استفاده از ملات سنتی
  • مرطوب کردن بلوک های رج اول و بلوک گذاری
  • ملات ریزی با استفاده از ملات یا چسب مخصوص بلوک هبلکس
  • ادامه رج ها تا آخر و اتمام اجرای دیوار
  • بندکشی عمودی و افقی با استفاده از چسب هبلکس بندکشی بر روی تمام سطح دیوار پس از اتمام بلوک گذاری
  • اجرای گچ به صورت مستقیم بر روی بلوک ها بدون نیز به زیرسازی مانند گچ و خاک
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>