اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان



انواع قالب بندی سقف

انواع قالب بندی سقف چیست؟

به طور کلی روش های زیادی با استفاده از متریال مختلفی برای قالب بندی سقف وجود دارد که با توجه به نوع سقف تعیین می شود. در ایران سقف ها به انواع سقف دال بتنی، سقف تیرچه بلوک، سقف تیرچه کامپوزیت، سقف تیرچه کرومیت، سقف وافل و عرشه فولادی تقسیم می شوند و قالب بندی هر کدام از سقف های نام برده متفاوت خواهد بود که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

قالب بندی سقف دال بتنی

سقف دال بتنی از جمله سقف های بسیار سنگین، مقاوم در برابر نیروهای جانبی مانند زمین لرزه، عایق در برابر صدا، برودت و حرارت است. برای اجرای این سقف از روش قالب بندی، آرماتوربندی و بتن ریزی استفاده می شود که در رابطه با آن بیشتر توضیح داده خواهد شد.

از آنجایی که سقف دال بتنی دارای تیر نیست و ستون کمی دارد. برای اینکه این سقف اجرا شود نیاز به اجرای تیر و ستون های متعدد به صورت موقت است. این تیرها و ستون ها قرار است، وظیفه نگهداری از قالب ها و در ادامه آرماتورها و بتن ریزی را داشته باشند بنابراین با توجه به مقررات اجرای این نوع سقف باید تعبیه شوند.

پس از اجرای تیر و ستون های موقت، قالب بندی سقف دال بتنی آغاز می شود. برای تهیه این سقف از انواع قالب گالوانیزه یا پلاستیکی می توان بهره برد ولی قالب گالوانیزه رواج بیشتری دارد. در اجرای این سقف پیش از آرماتور بندی با روغن سیاه یا گازوئیل قالب ها چرب می شوند سپس روی ورق ها اقدام به آرماتوربندی می شود و در مرحله بعد بتن ریزی انجام می شود. با گرفتن بتن پس از زمان مشخص، اقدام به قالب برداری و نگهداری از سقف دال بتنی می شود که شامل آبیاری منظم و به اندازه است.

قالب بندی سقف تیرچه بلوک، تیرچه کامپوزیت، تیرچه کرومیت

قالب بندی سقف تیرچه ای بسیار متفاوت از سقف دال بتنی است. برای ساخت سقف تیرچه ای باید ابتدا تیرها اجرا شوند. به همین منظور از قالب بندی استفاده می شود. قالب های چوبی که پیش تر درباره آن توضیحاتی ارائه شد، مناسب اجرای این نوع سقف است.

وقتی کار اجرای ستون ها به پایان رسید، قالب بندی برای ساخت تیرها شروع می شود. برای این منظور، ارتفاع هر تیر روی ستون علامت زده می شود و نسبت به تراز بودن پایه زیر آن اطمینان حاصل می شود. با استفاده از قالب های چوبی طی مرحله کفی کشی دو ستون به هم متصل می شوند و سپس اقدام به پایه گذاری با استفاده از پایه یو یا صلیبی می شود.

پس از این مرحله قالب های کناره توسط میخ به کفی کشی محکم می شود. در انتها نیز تمامی قالب ها چک می شوند که بالا پایین یک تیر ضخامت یکسان داشته باشد و شاغول باشد. سپس در مرحله آخر در اجرای سقف آرماتور بندی و بتن ریزی انجام می شود.

قالب بندی سقف وافل

همانطور که پیش از این نیز گفته شد از قالب های پلاستیکی برای اجرای سقف وافل استفاده می شود. شیوه اجرای این سقف نیز مانند دال بتنی است. از آنجایی که سقف وافل تعداد ستون و تیر کمی دارد، برای اجرای آن نیاز به ساخت ستون و تیرهای موقت زیادی است. پس از اجرای پایه ها، قالب ها روی آن ها سوار شده و به هم محکم می شوند. سپس روغن کاری انجام می شود و بین قالب های وافل، آرماتوربندی انجام شده و در آخر بتن ریزی انجام می شود.

قالب بندی سقف عرشه فولادی

سقف عرضه فولادی همانطور که از نامش پیداست دارای یک عرشه فولادی است. به این معنی که به جای قالب زیر یا کفی کشی ها در سقف های دیگر از یک ورق گالوانیزه با مقطع ذوزنقه برای کف سقف استفاده می شود که نیا به قالب بندی در این بخش رفع می شود. تنها قالب بندی برای سقف عرشه فولادی قالب بندی کناره ها به منظور جلوگیری از فرار بتن است که می تواند با استفاده از هر نوع قالب انجام شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>