اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


دیوار چینی در ساختمان فلزی

دیوار چینی در ساختمان اسکلت فلزی با چه متریالی انجام می شود؟

در گذشته دیوارها با استفاده از متریالی مانند آجر سفالی ساخته می شد با ساخت بتن، بلوک های سیمانی و بتنی تا حد زیادی جای آجرهای سفالی را گرفتند. امروزه با پیشرفت روش های ساخت بلوک و آجرهای سبکی مانند بلوک اتوکلاو یا اِی سی سی، بلوک پرلیتی و بلوک ها هوادار یا گازدار وارد بازار شده اند.

البته انواع دیوارهای پیش ساخته مانند دیوار کناف یا ساندویچ پنل ها نیز وجود دارند که برای ساخت دیوارها به کار می روند و سرعت انجام عملیات را افزایش می دهند. همانطور که گفته شد، ساخت دیوار با هر متریالی ممکن است متفاوت باشد ولی باید اصول آن رعایت شود که در ادامه مبحث به آن اشاره خواهد شد.

مراحل اجرای دیوار چینی چیست؟

پس از اجرای اسکلت فلزی ساختمان و ساخت سقف ها، وقتی کار برای اجرای دیوارها محیا شد. از گروه دیوار برای اجرای دیوارها درخواست می شود؛ مانند ساخت هر قسمت از ساختمان دیوار چینی در ساختمان اسکلت فلزی نیز ویژگی های خاص خود را دارد.

وال پست گذاری یا مهار بندی

بر اساس قوانینی که در مباحث کلی مقررات ملی ساختمان آمده است، برای دیوارهای با طول و ارتفاع زیاد، وال پست گذاری یا مهار بندی ضرورت دارد. بر همین اساس پیش از شروع عملیات دیوار چینی باید وال پست گذاری که شرح اجرای این عملیات در مقاله ای جداگانه آمده است، اجرا شود.

می توانید برای اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه کنید؛ اما به صورت خلاصه وال پست روشی برای مهار بندی دیوار است که با استفاده از پروفیل قوطی، نبشی و... اجرا می شود و در سازه های با اسکلت فلزی و بتنی به صورت اتصال این پروفیل ها به تیر و ستون های اصلی انجام می شود.

آماده سازی مصالح

پیش از شروع دیوار چینی علاوه بر مهار بندی یا وال پست گذاری، آماده سازی مصالح نیز نیاز است. اگر برای دیوار چینی از آجر سفالی استفاده می شود، لازم است آجرها در آب خیسانده شوند (به مدت 60 دقیقه) و به زنجاب بخورند تا رطوبت ملات را به خود جذب نکنند و مانع گیرش بین آجر و ملات نشوند. البته خیس کردن بلوک های سیمانی نیز پیش از اجرای دیوار با استفاده از آن ها نیز مرسوم است و انجام می شود.

به یاد داشته باشید اگر دیوار چینی از روی زمین شروع می شود و برای دیوار کشی دور حیاط و یا محوطه اقدام می کنید. باید پیش از شروع دیوار چینی تمامی گیاهان و درختان آن قسمت را تا جایی که امکان دارد از ریشه درآورده و با خاک آهک بپوشانید تا از رویش مجدد گیاهان جلوگیری شود. این امر به این دلیل است که ریشه گیاهان می تواند موجب وارد شدن خساراتی به دیوار شود.

اجرای دیوار

پس از انجام تمام مراحل مورد نیاز برای اجرای دیوار، حالا نوبت به دیوار چینی می رسد. دیوار چینی در واقع به چیدن آجرها روی هم و ساخت یک دیوار گفته می شود. امروزه که ممکن است این عملیات با استفاده از متریال دیگری مانند دیوار پیش ساخته بتنی انجام شود، اجرای دیوار خوانده می شود. در ادامه با چگونگی دیوار چینی همراه شوید.

در هنگام قرار دادن آجرها در کنار هم باید دقت داشت که بندهای افقی و بندهای قائم صحیح اجرا شوند. در یک بند کشی بی نقص ضخامت بند بین آجرها نباید کمتر از 10 میلی متر و یا بیشتر از 12 میلی متر باشد. بندها در قسمت افق یا قائم به اصطلاح باید ریسمان باشند به این معنی که در طول اجرای یک بند نباید حالت کمانی داشته باشد یا شکم زده باشد.

اگر از آجر یا هر چیز پرکننده ایی برای کامل کردن یک رج استفاده می شود، نباید در وسط همان رج ها این آجر یا پرکننده بکار گرفته شود. باید دقت شود آجرها یا پرکننده ها تنها در انتهای رج ها بکار رود. به طور مثال استفاده از آجر در وسط رج یک دیوار سفالی اشتباه است، استفاده از آجر در دیوار سفالی تنها در پایان رج و به صورت عمودی امکان پذیر است.

تیغه چینی باید کاملاً قائم و شاقول باشد و امتداد رج ها کاملاً افقی باشد (با تراز باید مرتب چک شود) و بندهای قائم یک رج در میان دقیقاً در مقابل هم قرار گرفته و شاقولی باشند.گونیا بودن تیغه چینی یا دیوارچینی اتاق ها، آشپزخانه و سرویس های بهداشتی بسیار مهم است. چون درصورت بی دقتی در تیغه چینی، کاشی کار دچار مشکل خواهد شد و در نتیجه زیبایی این فضاها (مخصوصاً کف سرویس های بهداشتی) از نظر گونیا بودن از بین می رود.

همچنین سر لوله های سرد و گرم سرویس ها بر اثر گونیا نبودن در هنگام کاشی کاری امکان داخل ماندن در کار خواهند داشت و بعد ها که شیرآلات رو نصب می کنند، با توجه به عدم دقت در نصب باعث نشت آب به پشت کاشی می شود و این امر یکی از دلایل تبله کردن گچ دیوار پشت کاشی یا سقف طبقه پایین می شود.درساخت دیوار باربر باید از یک نوع آجر استفاده شود و در محل اتصال دیوارها به ستون ها شاخک مناسب نصب شده باشد. البته استفاده از مهار بند و یا وال پست هنگام دیوار چینی در ساختمان اسکلت فلزی باید رعایت شود.

زنجاب کردن مصالح ساختمانی باید انجام شود و در انتهای کار دوغاب سیمانی بر روی دیوار وقتی که دو رج مانده تا دیوار تمام شود ریخته شود.در قسمت انتهایی زیر سقف دیوار حتماً مهار شود که روش اجرای وال پست بهترین حالت در مهار دیوار است. در صورتی که طول دیوار زیاد باشد وال پست های مناسب برای آن در نظر گفته شده باشد و در اطراف پنجره ها وال پست مناسب نیز اجرا شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>