اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ژنراتور تا الکتروموتور دو روی سکه ی مهندسی برق بوده و بنیاد پیشرفت در این رشته را پایه ریزی می‌کنند. برای تحلیل ژنراتور تا الکتروموتور ابتدا باید تعریفی مختصر از هرکدام ارائه نموده و در نهایت این مقایسه را انجام داد.

ژنراتور تا الکتروموتور ( تحلیل ژنراتور)
به طور مختصر ژنراتورها وسایلی هستند که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. این وسایل امروزه در انواع مختلفی ارائه می‌شوند.

ژنراتورها چگونه کار می‌کنند؟
ژنراتورها از طریق القای الکترومغناطیسی با حرکت روتور در اطراف استاتور تولید برق می‌کنند. در این فرآیند است که میدان الکتریکی، از طریق یک آهنربای دائم و یا آهنربای مغناطیسی تأمین گشته و چرخش سیم پیچ درون این میدان برق متناوب را در اختیار ما قرار می دهد.

ساختمان ژنراتور
بنابر توضیح قبل می توان نتیجه گرفت که ساختمان ژنراتور دو بخش اصلی دارد:

اولی قسمت متحرک و دوار که به آن رتور می گویند.
دوم قسمت ساکن آن که به استاتور معروف است.
در یک توضیح مختصر و مرور کلی در ژنراتورهای معمولی امروزی:

استاتور ساکن بوده و بخش بیرونی یا خارجی ماشین را تشکیل می دهد.
رتور آزادانه حرکت می کند (می چرخد) و بخش درونی ماشین را تشکیل می دهد.
استاتور و رتور از مواد فرو مغناطیسی ساخته می شوند.
محیط داخلی استاتور و محیط خارجی رتور حاوی شیار های متعددی است.
اما به طور کلی اگر بخواهیم به ساده ترین حالت ژنراتور را در نظر بگیریم تصویر زیر گویای همه چیز است.

ژنراتور تا الکتروموتور ( الکتروموتور یا موتور الکتریکی)
الکتروموتور دستگاه یا ماشینی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند.

موتورهای الکتریکی چگونه کار می‌کنند؟
اساس کار بر این روال است که جریان الکتریکی اینبار از سیم پیچ میانی عبور می‌کند؛ بنابراین این سیم پیچ خاصیت مغناطیسی پیدا کرده و نسبت به قطبهایش توسط آهنربای اطرف خود جذب و یا دفع می‌شود. اغلب موتورهای الکتریکی دوار هستنند، اما موتور خطی هم وجود دارند.

ساختمان موتورهای الکتریکی
در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) چرخانه یا روتور و بخش ثابت ایستانه یا استاتور خوانده می شود. موتور شامل آهنرباهای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده است.

موتور کلاسیک جریان مستقیم دارای آرمیچری از آهنربای الکتریکی است. یک سوییچ گردشی به نام کموتاتور جهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس می کند تا در آرمیچر جریان یابد و آهنرباهای الکتریکی، آهنربای دائمی را در بیرون موتور جذب و دفع کنند. سرعت موتور DC به مجموعه ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچ های موتور و بار موتور یا گشتاور ترمزی، بستگی دارد.

ژنراتور تا الکتروموتور شباهت ها و تفاوت ها
ژنراتور تا الکتروموتور چرخه از مقایسه های گوناگون را شامل می‌شود. اما در این مقاله که ما ساده ترین نوع هرکدام را مورد بررسی قرار دادیم این تفاوت میان ژنراتور تا الکتروموتور به نوع کاربرد آن و نحوه قرار گرفتن آنها در مدار بستگی داشت. بدین ترتیب ما می توانیم هر دو استفاده را از وسیله ای یکسان در مدار داشته باشیم.

بسیاری از کودکان و نوجوانان به عنوان یک بازی علمی همچین کاری را انجام می دهند. آنها یک موتور الکتریکی DC ساده را گاهی به موتوری دیگر متصل کرده و از موتور غیر فعال به عنوان ژنراتور استفاده می‌کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
بهنام:
این طور که من برداشت کردم این دوتا هیچ تفاوتی ندارن.آیا درست گفتم ؟آیا میتونیم یه ژنراتور رو به برق وصل کنیم بچرخه؟.ممنون
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

جوشن نوروزی:
سلام وخسته نباشید..اگه ممکنه توضییح بفرمایین چطور میتونیم الکترو موتور 2.5یا5 کیلوواتی را ب یک مولد تبدیل کنیم.. اون هم قابل استفاده درجایی که هیچ منبع انرژی وجود ندارد.. منظور سوخت گاز ومایع وحتی نورخورشید قابل استفاده نباشد..
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>