اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

زرشک درختچه ای خاردار است و دارای ارتفاع 1 تا 3 متری و همچنین شاخه های شکننده است. در برخی از موارد در صورتی که شرایط مساعد باشد، ارتفاع درختچه زرشک می تواند به 6 متر هم برسد.

زرشک

از جمله نکات مهمی که در مورد درختچه زرشک باید به آن اشاره کنیم این است که این گیاه، گیاهی یک پایه ای است و دارای گل های دو جنسی است یعنی هر گل هم دارای اندام های نر و هم دارای اندام های ماده است. همان طور که در ابتدا هم گفتیم، زرشک، درختچه ای خاردار است و این خارها از تبدیل برگ ها به وجود آمده اند و در محل اتصال خارها به شاخه پهن تر هم می شوند.

به سراغ بررسی شرایط مناسب برای کاشت زرشک می رویم:

دما
اولین نکته ای که در مورد شرایط مناسب کاشت زرشک به آن اشاره کنیم، دمای پرورش زرشک است. دمای مناسبی که می توان زرشکی را در آن پرورش داد دمایی بین 15 تا 18 درجه سانتی گراد است.

این گیاه رشد قابل توجهی در ماه های فروردین و اردیبهشت دارد. برای این که درختچه زرشک گل بدهد به دمای19 تا 23 درجه سانتی گراد نیاز دارد. همچنین دمای دوره خواب گیاه، دمایی بین 7 تا 11 درجه سانتی گراد است.

جالب است بدانید که درختچه زرشک، نسبت به زمستان مقاومت لازم را دارد.

خاک مورد نیاز زرشک
درختچه زرشک معمولا در خاک های شنی- رسی و سبک بهتر از خاک های سنگین رسی رشد می کنند. اما درختچه زرشک نشان داده است که می تواند در زمین های سنگلاخی هم رشد کند و محصول بدهد.

نکته ی دیگری که در مورد خاک مورد نیاز برای زرشک به آن اشاره کنیم PH خاکی است که زرشک در آن رشد می کند. زرشک در زمین های اسیدی خوب رشد نمی کند و رشد کمی دارد.

اما برعکس در زمین های نسبتا قلیایی، رشد درختچه زرشک و محصولش بهتر است. به طور کلی توصیه می شود PH خاکی که زرشک در آن رشد می کند بین 7 تا 8 باشد. همچنین در زمین های آهکی در صورتی که آب کافی وجود داشته باشد، درختچه زرشک می تواند به خوبی رشد کند و محصول بدهد.

زمان و نحوه کاشت نهال زرشک
بهترین زمانی که برای کاشت نهال زرشک توصیه می شود اواخر آبان و اوایل آذر است. کاشت نهال زرشک در این زمان، موفقیت بیشتری را برای کشاورز به دنبال خواهد داشت.

توصیه می کنیم که در هنگام خرید نهال زرشک به ریشه ی آن دقت کنید. زیرا هر چه نهال زرشک ریشه بیشتری داشته باشد، درصد خطای کاشت کمتر و احتمال سبز شدن نهال زرشک بیشتر می شود.

یکی از نکاتی که در هنگام انتقال زرشک باید به آن توجه کنید این است که باید از صدمه دیدن نهال زرشک و همچنین در معرض هوا مخصوصا جریان باد قرار گرفتن نهال زرشک، باید جدا خودداری شود.

نهال های زرشک باید بلافاصله کشت و آبیاری شوند و باید با فاصله های 5*5، 4*4 و 4*5 کاشته شود. در روش متداولی که برای کاشت زرشک وجود دارد به این صورت است که زمین به صورت جوی و پشته ای در آمده و نهال های زرشک در ته جوی کاشته می شوند.

معمولا کاشت نهال به صورتی انجام می شود که نهال ها در دو ردیف مجاور و به صورت زیگزاگی کاشته می شوند.

زرشک

آبیاری
درختچه زرشک در برابر کم آبی مقاومت بالایی دارند. اما در صورتی که می خواهید زرشک که تولید می کنید بزرگ و گوشتی باشد به آبیاری آن توجه کنید. آبیاری زرشک باید هر 10 تا 12 روز یکبار انجام شود. البته نوع شرایط آب و هوایی زرشک هم در زمان ابیاری زرشک دخیل است.

یکی از عوامل دخیل در زمان آبیاری زرشک، نوع گونه زرشک است. برای مثال گونه ای زرشک در آرژانتین وجود دارد که به 1200 تا 3000 میلی متر احتیاج دارد.

گونه زرشک دیگری که وجود دارد که به 150 تا 270 میلی متر آب احتیاج دارد. اگر گونه ی زرشکی که می کارید نوع زرشک بدون هسته باشد به آب کمی احتیاج دارد. همین مسئله موجب شده است که در نواحی خراسان، کاشت زرشک به عنوان تجارت دنبال می شود.

در سال های خشکسالی، کشاورزان در طی تابستان سه بار نهال های زرشک را آبیاری می کنند. اما اگر به دنبال آبیاری بیشتری هستید باید بعد از ریختن گلبرگ های گیاه تا یک یا دو هفته قبل از برداشت زرشک، باید آبیاری منظم گیاه را دنبال کنید.

بذر
برای کاشت زرشک هسته دار می توان از بذر کمک گرفت. به همین منظور باید از بذرهای سالم و بالغ استفاده کنید. در ضمن توجه داشته باشید که باید بذرها را به مدت 2 ماه در مکانی با دمای 5 درجه سانتی گراد نگه داری شود.

بعد از این که دو ماه بگذرد می توانید کاشت زرشک خود را شروع کنید. از این زرشک می توان برای تهیه آب زرشک و نوشابه استفاده کرد که البته از نظر تجاری ارزشی ندارد.

کوددهی
برای این که خاک زرشک غنی تر شود می توان از کودهای حیوانی استفاده کرد. البته می توان از کودهای شیمیایی همچون فسفات آمونیوم برای کاشت نهال زرشک استفاده کرد.

هرس
نکته ی دیگری که در مورد کاشت زرشک باید به آن اشاره کنیم هرس کردن درختچه زرشک است. برای هرس کردن نهال زرشک می توانید در فاصله ی بین ماه های آبان تا بهمن دست به کار شوید.

هرس درختچه زرشک به این صورت است که شاخه های خشک و اضافی حذف می شوند. به طور کلی زرشک را هر دو ماه یک بار در آبان هرس می شوند.

نور
درختچه زرشک مانند کاشت نخود، به زمان زیادی نور احتیاج دارد و به بیش از 12 تا 14 ساعت نور در طی روز نیاز دارد.

قلمه زدن
امکان قلمه زدن برای گیاه زرشک وجود دارد. به این منظور می توان از شاخه های جوان زرشک استفاده کرد. این شاخه ها در فصل پاییز و یا در اسفند ماه خوابانیده می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
سراج الدین نژادی:
با سلام و خسته نباشید زمینی در منطقه استان اردبیل ، شهرستان نمین به مساحس پنج هزار متر ، میخوام درخت زرشک بکارم . خواهشا" شرایط و قیمت را با توجه به منطقه برام بفرستید. با تشکر نژادی
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

میلاد رشیدی:
سلام آیا نهال زرشک در مناتق سرد سیر رشد. میکند
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>