اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


گچ بری ساختمان


گچبری چیست؟

گچبری به هنری گفته می شود که طی آن با استفاده از مخلوط پودر گچ و آب بر روی دیوارها و سقف فضاهای داخلی اشکال مختلف ایجاد می شود. گچ به دلیل سهولت در کاربرد و رنگ زیبایی که دارد مورد استفاده در تزیینات داخلی است و امروزه بیشترین کاربری گچ در سفیدکاری دیوارهای داخلی و ایجاد تزیینات خاص به عنوان گچبری به شمار می آید.

واژه گچبری در فارسی به دلیل نوع استفاده از گچ و شیوه ایجاد نقش و نگار روی دیوار با استفاده از آن رایج شده است. در گچبری ابتدا یک طرح انتخاب می شود و سپس مخلوط گچ و آب مناسبی تهیه می شود و با ابزارهای خاصی روی بخش خاصی از دیوار که ایجاد طرح باید روی آن انجام شود، قرار می گیرد و سپس با ابزارهای دیگری به بریدن گچ و درآوردن آن به شکل دلخواه، اقدام می شود.

انواع گچبری

علاوه بر دسته بندی هایی که در خصوص مواد به کار رفته در گچبری ها وجود دارد، به طور کلی انواع گچبری را بر اساس سبک می توان به دو نوع مدرن و کلاسیک تقسیم بندی کرد. هر یک از این دو سبک طرفداران و کاربردهای خاص خود را دارند. در انتخاب هر یک از این ها باید در وهله اول سلیقه خود و سپس معماری کلی فضایی که قرار است گچبری در آن اجرا شود را مد نظر قرار داد.

گچبری مدرن چه ویژگی هایی دارد؟

در ذهن افراد بسیاری از گچبری، تصویری از یک دیوار و یا سقفی است که با تزیینات گچی به شکل بته جقه، گل و مرغ و یا هر طرح کلاسیک دیگری شکل می گیرد. درست است که هنر گچبری متعلق به سالیان گذشته است و از آن در طراحی داخلی امکان بزرگ و عمومی مانند کاخ ها، کلیساها، معابد، مساجد، موزه ها، سالن های مترو و... استفاده می شد و با فکر کردن به آن یک دکوراسیون داخلی کلاسیک اروپایی یا کلاسیک ایرانی متصور می شود، ولی گچبری هم مانند هر هنر دیگر سیر تحول خود را در طول زمان طی کرده است و اکنون در جایی قرار دارد که می توان از آن بهره برداری های زیادی از جمله گچبری مدرن نیز داشت.

گچبری مدرن در برابر گچبری کلاسیک

گچبری مدرن امروزی را می توان در راهی میان کلاسیک و مدرنیته دانست. گچبری های کلاسیک عمدتاً دارای قواعد و حاشیه های مشخص در طرح بود ولی با گذر زمان گچبری مدرن را می توان بدون حاشیه و قاعده ای برای اطراف یک طرح دانست. در گچبری کلاسیک حمال و متقارن بودن طرح ها از جمله اصول اصلی به شمار می رفت در حالی که این اصل در گچبری مدرن به حاشیه رانده شده است و تقریباً هیچ اثری از آن دیده نمی شود.

در گچبری های کلاسیک، نقوش گیاهی و انسانی فراوان بود در حالی که نقش حیوانات در گچبری مدرن به خوبی احساس می شود و حتی پا را فراتر می گذارد و تا جایی پیش می رود که نقوش حیوانات خیالی نیز در برخی از آثار دیده می شود. استفاده از نقوش انتزاعی در گچبری کلاسیک آن چنان که در ظروف و دیگر وسایل تزیینی وجود دارد، دیده نمی شود ولی حضور آن در گچبری مدرن در حال شکل گیری است.

گچبری مدرن با توجه به دکوراسیون داخلی

گچبری مدرن برای خانه ای با دکوراسیون داخلی مدرن را بهتر است ساده ترین مدل انتخاب کرد. استفاده از گچبری گلویی ساده برای حدفاصل بین سقف و دیوار، ایجاد کلوخی های کم عمق و زاویه دار، هشته های کمتر برجسته و حتی فرورفته و استفاده از طرح های مشبک و توپر و توخالی برای بخشی از سقف را می توان گزینه های خوبی برای یک خانه با دکوراسیون داخلی مدرن عنوان کرد.

اگر خانه دارای دکوراسیون داخلی کلاسیک اروپایی است بهتر است از انواع طرح های گچبری زبره، توپر و توخالی، مشبک، اسلیمی و هشته های کم ضخامت با دور گیری زیاد و ایجاد چارچوب هایی در دیوار و سقف استفاده کرد. بهتر است اگر از طرح هایی شبیه کلوخه استفاده می شود، طاق بالایی آن ها به صورت هلال باشد نه خشتی چون طلاق خشتی به دوره اسلامی برمی گردد و از ویژگی های معماری اسلامی به شمار می آید.

اگر از سبک های دکوراسیون داخلی گذار یا ترنزیشنال در طراحی فضای داخلی بهره برده شده است. پیشنهاد می شود از گچبری های مشبک همراه با ختایی و اسلیم با چارچوب سازی های ناکامل برای دیوارها استفاده شود. البته استفاده از سبک های اسلیم درشت و بدون حاشیه نیز برای سقف فضاهای با سبک دکوراسیون داخلی ترنزیشنال مناسب هستند.

استفاده از گچبری کلاسیک در دکوراسیون داخلی مدرن

ممکن است تصور عام بر این باشد که چون سبک دکوراسیون داخلی مدرن و وسایلی که از آن ها استفاده شده است، مدرن هستند پس حتماً تزیینات دیوار و سقف ها هم باید مدرن باشند. البته چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی کاملاً سلیقه ای است. یک خانه مدرن می تواند وسایل و امکاناتی مدرن داشته باشد ولی تزیینات دیوار و سقف های آن کلاسیک باشد. این دسته ایده ها معمولاً در جاهایی اتفاق میافتد که افرادی اقدام به خری خانه های قدیمی می کنند و در طراحی چیدمان داخلی از وسایل مدرن استفاده می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>