اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نکات مهم در روش و زمان مناسب کاشت ذرت
ذرت می تواند به صورت دستی در فصل های گرم کاشته شود؛ دقیقا بعد از اینکه دمای خاک به 60 درجه سانتیگراد می رسد که معمولا دو یا سه هفته بعد از آخرین سرمای بهار است. کاشت ذرت در فصل سرد و خاک مرطوب از جوانه زدن جلوگیری می کند.
ذرت ها در دمای بین 60 تا 95 درجه فارنهایت در بهترین حالت رشد خواهند کرد.
ذرت همچنین ممکن است از 60 تا 100 روز برای برداشت زمان ببرد که بستگی به انواع و میزان گرما در طول فصل رشد دارد.

بلال

ذرت یک گیاه ترد و نازک است و جزء خانواده چمن ها محسوب می شود که می تواند 121 تا 365 سانتیمتر قد بکشد. هر دو طرف یا به اصطلاح هردو گوشه های ذرت در اطراف بلندی، قسمت سبز و ساقه شکل می گیرد. گل دادن آن نیز از نوک گیاه است. هر کدام از قسمت های ابریشمی بدون قابلیت باروری هستند. گرده افشانی در تخم های ابریشمی در گوشه های ذرت اتفاق می افتد. تاسل نام گل های نر گیاه ذرت و کرنل نام گل های ماده است. کرنل های ذرت شیرین، زرد، سفید، سیاه، قرمز و یا ترکیبی از رنگ ها می باشند. انواع مختلفی از ذرت ها ممکن است که حداقل دارای دو گوشه قابل برداشت باشند.

محل مناسب برای کاشت ذرت
باید گیاه ذرت را در نور کامل بکارید. ذرت در قسمت هایی با جای زیاد، با خاک زهکشی مناسب با قلیایی بودن حدود 5.8 تا 6.8 رشد می کند. کافی است که با کمی کود آلی قبل از کاشت گیاه مخلوط شود و بهتر است که کود دادن را در فصل پاییز قبل از کاشت انجام دهید.

زمان کاشت ذرت
همان گونه که قبل تر اشاره کردیم، ذرت را باید در فصل گرم کاشت. معمولا این گیاه 10 الی 14 روز بعد از کاشت در دمای 75 درجه سانتیگراد، شروع به جوانه زدن می کند اما سرعت جوانه زدن آن فقط 75 درصد می باشد. قبل از آخرین بارندگی در فصل بهار یعنی دو الی سه هفته قبل آن، ذرت را در خانه و دو الی سه هفته بعد از آخرین بارندگی بهار، آن را به بیرون از خانه انتقال دهید.

فضای مورد نیاز برای کاشت ذرت
جوانه ذرت را باید در عمق 2 سانتی متری خاک بکارید. چنانچه در نمناک عنوان کرده ایم دانه های گیاه باید در صورت کوتاه بودن، حدود 5 تا 10 سانتی متر باهم فاصله داشته باشند و کنار هم در یک ردیف کاشته شوند. البته فاصله این گیاه از سایر گونه های گیاهی باید بین 45 تا 60 سانتی متری باشد. ذرت هایی که بیش از حد نزدیک به هم کاشته شده باشند، به آب و کود بیشتری نیاز خواهند داشت.

آب و غذا دادن به گیاه ذرت
این گیاه را باید به صورت مداوم مرطوب نگه دارید و به آن آب دهید. این گیاه در هوای گرم نیز رشد می کند و برای پژمرده شدن باید مراقب باشید که آن را در آب غوطه ور نکنید. آب دادن هنگام گرده افشانی می تواند کرنل ها را کاهش دهد. در این مواقع باید قبل از کاشت کمی کود به گیاه اضافه کنید. ذرت از نیتروژن بالایی استفاده می کند. زمانی که این گیاه به 10 سانتی متر برسد، نیاز به کوددهی دارد و همچنین هنگام 18 سانتی شدن نیز باید دوباره کود داد. کود دادن دور سوم نیز مربوط به زمانی است که ریشه ها بیرون زده اند.

تکثیر گیاه ذرت

گیاهانی مثل سیب زمینی، لوبیا، نخود، خیار، کدو تنبل و اسکواش می توانند همراه خوبی برای کاشت ذرت باشند و همچنین نباید لوبیا و تمشک را در کنار این گیاه بکارید.

مراقبت از گیاه ذرت
این گیاهان معمولا به رقابت در آب و غذا نمی پردازند. این گیاه را باید در عمق کم بکارید و از عمیق بودن کاشت ذرت خودداری کنید. شلوغ شدن گیاهان ذرت، علف های تازه را تحریک می کند، نه چوب های ذرت. برای اینکه از این دانه ها در برابر حمله پرندگان محافظت کنید، می توانید آنها را با کیسه های کاغذی مخصوص بعد از گرده افشانی بپوشانید. رشد کم این گیاه می تواند نتیجه گرده افشانی ضعیف باشد که بیش از حد شلوغ بودن اطراف این گیاه یا کمبود پتاسیم در خاک نیز می تواند یکی از دلایل گرده افشانی ضعیف باشد. اگر ساقه های گیاه بنفش بودند، احتمالا با کمبود فسفر روبرو هستند.

بلال

گلدان و یا ظرف مخصوص

ظرف مخصوص کاشت ذرت باید به اندازه کافی بزرگ باشد و گرده افشانی در آن، نیاز به چند عدد کاشت ذرت دارد. این گونه که 5 یا 6 دانه از ذرت را در یک ظرف بزرگ بکارید.

حشرات
حشرات نیز می توانند به این گیاه حمله کنند. این حشرات معمولا کرم، کرم ریش، سوسک های بال دار و... هستند. پس حتما این حشرات را از گیاه دور کنید. این نوع حشرات معمولا در اطراف گیاه تخم ریزی هم می کنند که برای از بین بردن آن ها می توانید از قرص های مخصوص استفاده کنید. همچنین می توانید کمی از یک روغن معدنی را به گیاه بزنید و حشرات را از تغذیه کردن گیاه دور نگهدارید که البته دور کردن حشرات با دست بهترین راه است.

باید محیط را به خوبی از آلودگی ها پاک کنید یا اینکه اطراف گیاه فنس بکشید.

سایر آفات و بیماری ها
این گیاهان در معرض بیماری های قارچی، باکتریایی و دوده گرفتن قرار می گیرند. دوده گرفتن این گیاه باعث می شود که رنگ آن به طوسی، خاکستری یا سیاه منجر گردد و گیاه متورم شود. سعی کنید که قسمت های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید و تا دو سال مجددا این گیاه را نکارید. البته ذرت دوده گرفته می تواند تا دو سال در محل باقی بماند.

بیماری های باکتریایی نیز معمولا توسط سوسک های بالدار انتشار پیدا می کنند و باعث زرد شدن گیاه خواهند شد. این بیماری برای انواع گونه های ذرت ایجاد می شود که باید گیاهان مخرب را از آن ها دور نگه داشت.

برداشت
ذرت به 60 الی 100 روز زمان نیاز دارد تا بسته به نوع و گونه آن، زمان برداشتنش از راه برسد. زمانی که قسمت های سبز کم کم تیره شوند، فصل برداشت نزدیک است. معمولا ذرت را از ریشه برداشت می کنند. هر ساقه می تواند دو عدد گوشه ذرت قابل کاشت داشته باشد. برداشت معمولا 20 روز بعد از پدیدار شدن قسمت های ابریشمی است. این گیاه را باید صبح ها برداشت کنید و بعد آن را به جای خنک منتقل نمایید تا شیرینی آن خفظ شود.

مصرف ذرت
بهتر است که ذرت را تازه تازه مصرف کنید. به مدت دو الی چهار روز در یخچال نگهداری کنید و آن را داخل ظرف دربسته قرار دهید و روی آن ها یک حوله مرطوب و تمیز بگذارید.

می توان ذرت ها را به مدت 3 الی 6 ماه داخل فریزر نیز نگهداری کرد و سالم خواهند ماند.

برداشت گونه های مختلف ذرت شیرین
ذرت زرد، اوایل فصل:

بوداکیوس 75 روز- ایرلیو 69 روز- سانگلو 63 روز- ایلین چیف 75 روز- شوگر بان 72 روز- توکسدو 74 روز.

ذرت زرد، اواسط فصل:

گلدن بانتام 83 روز- گلدن کراس بانتام 90 روز.

ذرت زرد، اواخر فصل:

کندی کورن 89 روز

ذرت سفید، اوایل فصل:

پلاتینیوم لیدی 85 روز- شوگر اسنو یا برف قندی 68 روز.

ذرت سفید، اواسط فصل:

آلپین 79 روز، آرژنت 82 روز، دیوینیتی 75 روز، پریستین 79 روز.

ذرت سفید، اواخر فصل:

بسته به مقدار شیرین بودن 87 روز، سیلور کویین یا ملکه نقره ای 94 روز، همیشه سبز استول 100 روز.

ذرت دو رنگ، اوایل فصل:

آتوس 67 روز، دابل جم 75 روز، کوئیکی 65 روز، اسکای لاین 73 روز، قند و طلا 67 روز.

ذرت دو رنگ، اواسط فصل:

کره و قند 73 روز، کلاک ووک 78 روز، عسل و کرم 78 روز.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>