اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

حسگر زاویه فرمان که به SAS هم شهرت دارد بخشی از سیستم کنترل پایداری خودرو است. همچنین حسگر زوایه فرمان و سیستم کنترل پایداری خودرو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند به طوری که هر کدام بدون حضور دیگری قادر به ارائه عملکرد مناسبی نخواهند بود. پس اجازه دهید در ابتدا توضیح خلاصه ای از سیستم کنترل پایداری خودرو بدهیم.

سیستم پایداری خودرو چیست؟

سیستم پایداری خودرو یا همان ESC در واقع تعادل خودرو در جاده را برقرار می کند. این سیستم با تشخیص عدم تعادل خودرو و دخالت ترمز در این فرایند سعی می کند تا تعادل خودرو را حفظ کند. در واقع زمانی که جهت چرخ ها به طور اتفاقی تغییر می کنند و فرمان به سمت مخالفی کشیده می شود این سیستم وارد عمل شده و پایداری خودرو را حفظ می کند و اجازه نمی دهد کنترل خودرو از دست راننده خارج شود. طبق آمار منتشر شده توسط سازمان کنترل تصادفات بین المللی از زمان حضور این سیستم در خودروها میزان تصادفات جاده ای به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده اند. بد نیست بدانید که این تکنولوژی برای اولین بار در سال 1987 توسط شرکت های بزرگ خودروسازی همچون بنز و BMW معرفی شد.

حسگر زوایه فرمان در کجا قرار گرفته است؟

شاید تصور کنید که فقط یک حسگر برای این سیستم در نظر گرفته شده است در صورتی که تعدادی از این حسگرها در خودروی شما وجود دارد و فقط یک سنسور نیست. این حسگر در ستون فرمان واقع شده است تا بتواند میزان چرخش ناخواسته فرمات و چرخ ها را تشخیص دهد. در برخی از خودروها نیز این حسگر نزدیک به چرخ ها قرار گرفته است. با تشخیص این سیگنال ها که توسط حسگر زاویه فرمان تشخیص داده می شود و ارسال آن به سیستم کنترل پایداری خودرو، تعادل خودرو در جاده برقرار می شود.

همان طور هم که از نام این تکنولوژی مشخص است، این حسگر میزان زاویه فرمان را بررسی می کند و سیگنال های دریافتی خود را به سیستم کنترل پایداری ارسال می کند که این سیگنال ها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ وجود دارند. سیگنال دیجیتال و آنالوگ هر یک از متد متفاوتی برای تشخیص زاویه فرمان استفاده می کنند. سنسور دیجیتال که در بسیاری از خودروها وجود دارد، از نور LED برای تشخیص زاویه فرمان استفاده می کند که نرخ چرخش فرمان را با استفاده از آن تشخیص می دهد و سپس این اطلاعات را به سیستم ESC ارسال می کند که در صورت وجود انحراف و ایجاد خطر نور زرد رنگ یا قرمز رنگی بر روی مانیتور تعبیه شده در خودرو قابل مشاهده خواهد بود و شما را از وجود خطر آگاه می کند.

از طرفی این سنسور ممکن است که بعد از گذشت مدتی، کارایی سابق خود را نداشته باشد و در تشخیص میزان نرخ چرخش به مشکل بر بخورد که برای جلوگیری از این موضوع بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید و بررسی کنید:

1. بهتر است هر چند مدت چراغ های اخطار خودرو و خطاهایی که توسط این چراغ ها گزارش داده می شوند را بررسی کنید. با بررسی این چراغ ها و تشخیص به موقع خرابی سنسورهای خودرو می توانید برای تعمیر آن ها اقدام کنید.

2. اگر با وجود این سنسور در خودرو شاهد چرخش و انحرافات ناگهانی در چرخ ها و فرمان خودرو باشید قطعا مشکلی برای حسگر زوایه فرمان خودروی شما رخ داده است. در این حالت ممکن است که اطلاعات و سیگنال های نادرستی به سیستم ESC ارسال شود یا حتی با ارسال سیگنال های غیر ضروری این سیستم غیر فعال شود. در این حالت بهتر است خودرو را هر چه زودتر برای بررسی به افراد متخصص نشان دهید.

3. اگر که بعد از تنظیم زاویه چرخ ها گاهی شاهد رفتار غیر عادی از خودرو در پیچ ها باشید این موضوع نشان دهنده تنظیم نبودن حسگر زاویه فرمان است. اگر مکانیک شما این تنظیمات را انجام نداده باشد با این مشکل روبه رو خواهید شد. پس فراموش نکنید در صورت تنظیم چرخ ها حتما باید حسگر زاویه فرمان و سیستم کنترل پایداری خودرو را مجدد تنظیم کنید که این کار توسط افراد متخصص انجام می شود.

زمانی که حس کردید این سنسور عملکرد مناسبی ندارد بهترین کار نشان دادن خودرو به یک مکانیک متخصص است زیرا این افراد با در اختیار داشتن اسکنرهای مخصوص قادر به تشخیص دقیق کدهای خطای سنسور هستند و می توانند بدون آسیب رسانی به بخش های دیگر خودرو اقدامات لازم را انجام دهند، به همین خاطر هیچ وقت سعی نکنید خودتان دست به کار شوید زیرا ممکن است به قسمت های دیگر این سنسورها آسیب جدی برسانید که تعمیر آن ها هزینه هنگفتی برای شما در پیش خواهد داشت.


کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>