اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

سرمادهی بذر بلوبری:

بذر بلوبری به طور طبیعی نیاز به سرما دهی دارد، نهال و بذر برای محصول دهی نیاز به خواب شکنی دارد، ارقام بلوبری تقریباً برای جوانه زنی نیاز به حداقل 700 تا 1000 ساعت (30 تا 40 روز) سرمای زیر 7 درجه دارد، بذرهای موجود در فروشگاه سرما دهی شده و آماده کاشت هستند ولی برخی بذور ممکن است هنوز خواب شکنی نشده باشند در نتیجه پیشنهاد می شود برای موفقیت بهتر بعد از دریافت بذرها آنها را به مدت 30 روز داخل یخچال و دمای حدوداً 5 درجه قرار دهید.

بلوبری

برای سرما دهی پیشنهاد می شود بذرها را داخل آب خیس نمایید سپس در بین چند لایه دستمال کاغذی تمیز و مرطوب داخل یخچال قرار دهید، در این مدت دستمال خشک نشود، البته می توان بذرها را به صورت خشک هم داخل یخچال قرار داد.

بذرها را قبل از کاشت در خاک 24 ساعت در آب خیس نمایید.

انتخاب خاک برای کاشت بذر بلوبری:

بر طبق تجربه کاشت بذر بلوبری بهترین ترکیب خاک به شرح زیر است:

کوکوپیت 20 درصد + پیت ماس 40 درصد + شن ریز شسته 40 درصد + مقدار خیلی کمی ورمی کمپوست

PH خاک همانطور که گفته شد باید بین 4 تا 5٫5 باشد که این نکته بسیار مهم است زیرا بلوبری در خاک اسیدی بهترین رشد و جوانه زنی را دارد.

PH سنج برای کاشت موفق از لوازم کاشت بذر بلوبری می باشد.

کاشت بذر بلوبری:

خاک های بالا را با نسبت گفته شده ترکیب می کنیم و در بستر کشت (گلدان کوچک یا سینی نشاء تمیز) ریخته و سپس اقدام به آبیاری می نماییم تا خاک نشست کند.

بذرهای بلوبری نسبتاً ریز بوده در نتیجه سطح خاک برای کاشت باید صاف باشد تا بذرها زیر خاک نرود و خفه نشود.

بذر ها را بر روی سطح خاک قرار دهید و با لایه نازکی از پیت ماس بر روی آنها بریزید تا حدی که مخفی شوند و خفه نشوند.

سپس با اسپری آب، سطح خاک را خیس کنید به نحوی که خاک روی بذر جابجا نشود.

اکنون روی بستر کاشت را با مشما شفاف بپوشانید تا رطوبت خاک بالا برود، ظرف کاشت را در محیطی پرنور با دمای 15 تا 22 درجه قرار دهید.

تا قبل از جوانه زنی بذر، بستر کاشت را در زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید تا دما به طور غیر منتظره بالا نرود.

آبیاری بلوبری:

تا قبل از جوانه زنی نیاز به آبیاری نیست ولی هنگامی که احساس کردید رطوبت زیر مشما پایین آمده مجدد آب را بر روی خاک اسپری کنید، تا قبل از جوانه زنی سطح خاک نباید به هیچ وجه خشک شود و رطوبت خاک پایین بیاید، با شروع جوانه زنی آبیاری را آغاز کنید به نحوی که پای بوته همیشه مرطوب باشد ولی غرق آبی نشود.

در دمای ایده آل هفته ای دوبار آبیاری کافی می باشد ولی در صورت گرمای هوا و دمای محیط آبیاری باید به نحوی انجام شود تا پای بوته ها خشک نشود، همچنین خاک هرگز غرق آبی نباشد.

نور و دمای بلوبری:

تا قبل از جوانه زنی بذر بلوبری بستر کاشت در محیطی پرنور باشد ولی زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرد، بعد از شروع جوانه زنی نور دریافتی را بیشتر کنید و به مرور بر ساعت تابش آفتاب بیافزایید تا با نور خورشید هماهنگ شود، بعد از رسیدن ارتفاع گیاه به 10 تا 15 سانتی متر روزانه 6 تا 7 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

برای کاشت بذر بلوبری همانطور که گفته شد (دمای خاک) باید بین 15 تا 22 درجه باشد، دقت شود با توجه به اینکه روی بستر کشت مشما انداخته ایم دمای زیر مشما بالا می رود در نتیجه دمای محیط باید کمتر از این دما باشد تا دمای خاک (زیر مشما) 15 تا 22 درجه باشد.

دمای رشد بلوبری 25 تا 30 درجه می باشد البته این رقم کمی به گرما مقاوم بوده ولی در دماهای بالاتر ممکن است برگ ها بسوزد یا رشد متوقف شود، این رقم سرما دوست می باشد.

در صورتی که قصد کاشت بذر بلوبری در محیط منزل را دارید برای تامین نور می توانید از چراغ های رشد یا فلورسنتی روزانه 10 تا 13 ساعت استفاده نمایید به این صورت که چراغ را در فاصله ی کمتر از 50 سانتی متری بستر کاشت قرار دهید، مزایای استفاده از چراغ های رشد این است که دما را بالا نمی برد و فقط تولید نور می کند دقیقاً برعکس نور خورشید.

حتماً برای کاشت موفق به وسیله دماسنج دما را به طور مرتب اندازه بگیرید تا بالاتر از میزان تحمل (25 درجه) نرود در این صورت ممکن است بذرها در دمای بالا تلف شده و سبز نشد.

اکثر ارقام بلوبری به گرمای زیاد و تابش خورشید بیش از حد حساس هستند برای حفظ گیاه از آسیب حتماً در فصل گرما و تابستان با ایجاد یک سایه بان (شید) گیاه را از آسیب مصون بدارید.

بلوبری

هرس بلوبری:

در سال اول بلوبری نیاز به هرس ندارد ولی به طور کلی در زمستان که گیاه خواب بوده تراکم شاخه های بلوبری را کمتر کنید این کار رشد طولی گیاه را کمتر می کند و باعث رشد عرضی و باردهی بیشتر می شود.

معمولاً برای ثبات ریشه های بلوبری و تمرکز رشد بر روی شاخه ها شکوفه های اولیه بلوبری را حذف می کنند.

شاخه های خشک را نیز در فصل زمستان و قبل از بهار حذف کنید.

خاک مناسب بلوبری:

بلوبری نیاز به خاک اسیدی دارد (PH: 4 - 5٫5) در نتیجه همیشه برای رشد بهتر گیاه باید PH خاک آزمایش شود تا باعث توقف رشد گیاه نشود.

بلوبری نسبت به کود دهی حساس بوده و باید با دوز بسیار پایین از کودهای ملایم همانند (10٫10٫10) آن هم بعد از گذشت 1 تا 3 ماه از رشد استفاده نمود، عناصر مورد نیاز بلوبری در PH ایده آل جذب گیاه می شود.

برای راحتی در فراهم نمودن نیازهای بلوبری و تنظیم PH خاک حتماً این گیاه را در گلدان نگهداری نمایید یا اینکه به عمق 50 تا 70 سانتی متر از زمین را با خاک ایده آل بلوبری پر نمایید و اقدام به کاشت این گیاه در زمین نمایید.

خاک بلوبری باید غنی و دارای زهکشی مناسب باشد برای رشد گیاه بلوبری نیز می توانید از ترکیبی که برای کاشت بذر بلوبری گفته شد استفاده نمایید البته درصد ورمی کمپوست را بیشتر نمایید.

محصول دهی بلوبری از طریق بذر 2 تا 3 سال زمان می برد، گیاه در اوایل رشد بسیار کند رشد می کند و در سال اول ممکن است ارتفاع آن 15 تا 20 سانتی متر بیشتر نشود.

مالچ پاشی به شدت توصیه می شود، براده های چوب، سبوس برنج، خاک اره، کاه و… را به ارتفاع 5 سانتی متر در پای بوته های بلوبری بریزید، این کار علاوه بر حفظ رطوبت خاک، از رشد علف های هرز جلوگیری می کند.

PH خاک باید مرتب بررسی شود، آبیاری و کوددهی بلوبری بر PH آن تأثیر می گذارد، برای افزایش PH خاک (یعنی قلیایی کردن خاک) به آن آهک اضافه نمایید و برای کاهش PH خاک (اسیدی کردن خاک) از گوگرد استفاده نمایید یا از کودهای اسیدیته برخی از ورمی کمپوست ها یا پیت ماس ها خاصیت اسیدی دارند که می توان از ترکیب آنها با خاک هم بهره برد.

نکات تکمیلی آموزش کاشت بذر بلوبری و نگهداری:

برای اینکه بتوانید خاک را اسیدی نگه دارید می توانید از پوسته درخت کاج به عنوان مالچ استفاده کنید.

آب شهری (شیر آب) دارای PH بالاست در نتیجه آبیاری خاک با این آب باعث پایین آمدن PH خاک می شود، برای آبیاری از آب باران استفاده نمایید، آب باران دارای PH کمتری نسبت به آب معمولی است، به همین دلیل کاشت این نهال در آب و هوای شمال و خاک مناطق شمالی کشور نتیجه بهتری دارد.

در صورتی که به آب باران دسترسی ندارید می توانید از آب مقطر استفاده نمایید.

قبل از آبیاری حتماً PH آب را اندازه گیری نمایید، در صورتی که PH بالا یا پایین تر از حد معین برود گیاه در جذب مواد مورد نیازش ناتوان شده و به مرور برگ ها زرد شده و گیاه از بین می رود.

برای کاهش PH می توانید از اسید سولفوریک البته به صورت رقیق شده و 10% استفاده نمایید و به صورت محلول با اب خاک را با آن آبیاری کنید (احتیاط شود) در صورتی که به اسید سولفوریک 10 درصد دسترسی ندارید از یک متخصص یا فروشنده کود بخواهید این نسبت را برای شما فراهم کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>