اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آموزش کاشت بادمجان و نکاتی درباره ی پرورش آن:
بادمجان را می توانید به راحتی در منزل کشت دهید. حتی این گیاه در گلدان نیز رشد کرده و به بار می نشیند. کافی است به چند نکته ی ساده درباره ی تامین نیاز های اولیه ی بادمجان برای رشد توجه کنید. و آب مورد نیاز این گیاه را فراهم کنید تا رشد کرد و به بار بنشیند و بادمجان مصرفی خود را تامین کنید.

بادمجان

خاک مناسب برای پرورش بادمجان:
در انتخاب خاک برای پرورش بادمجان تنها دو عامل دارای اهمیت هستند:
1٫ توانایی نگه داری رطوبت
2٫ حاصلخیزی زیاد خاک
زمین های دارای شن و رس که ph آنها از 5 و 6 بالا تر باشد برای کاشت بادمجان مناسب هستند، لازم به ذکر است که بادمجان مواد غذایی زیادی را از خاک جذب می کند و به زهکش مناسبی نیاز دارد.
برای تامین مواد مورد نیاز گیاه می توانید از کود حیوانی پوسیده استفاده کنید.

مراحل کاشت بادمجان:
ابتدا به خاکی با زهکش مناسب نیاز دارید، با یک شیار کش یا بیل خاک را زیر و رو کنید.
اگر از گلدان برای کشت استفاده می کنید ته آن را با ماسه یا سنگ پر کنید تا زهکش آن بهتر شود.
مقداری کمپوست یا کود حیوانی پوسیده را نیز اضافه کنید.
حال بذر های بادمجان را بکارید.
خاک را آبیاری کنید.
دما را معتدل رو به گرم نگه دارید تا بذر ها جوانه بزنند.
تقریبا بعد از دو تا سه هفته گیاه آماده ی جا به جایی می باشد.

بستر مناسبی برای آن فراهم کنید که زهکش مناسبی داشته و با کود مناسب تغذیه شده باشد.

این نهال ها بعد از سه تا چهار ماه به بوته های بالغی تبدیل می شوند.

نکته ی آخر این که کود هایی با نیتروژن زیاد به جای افزایش رشد میوه ها، رشد شاخ و برگ ها را افزایش می دهند. پس بهتر است از این کود ها کمتر استفاده شود.

بادمجان

انواع بادمجان
بادمجان دارای انواع مختلف زینتی و بالغ بر هفت رقم خوراکی است که سه نوع آن در ایران متداول است و در سطح وسیع کشت می شود.

بادمجان قلمی (S.M.Var. Serpentinum): این رقم از قدیم در ایران کشت می شود و دارای میوه های دراز و باریک است که حدود 2.5 سانتی متر عرض و 30 تا 35 سانتی متر طول دارند.
بادمجان معمولی آمریکایی (S.m.var esculentum): این رقم در مقایسه با بادمجان قلمی دارای قطر بیشتری است و طول آن تقریباً دو برابر عرض میوه است.
بادمجان درشت آمریکایی (S.m.var.depressum): این واریته پاکوتاه است و عرض میوه آن زیاد و حدود دو برابر طول میوه است.

خاک مناسب پرورش بادمجان
خاک یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد عملکرد مطلوب در بادمجان است زیرا این گیاه به مواد غذایی فراوان و رطوبت دائم نیازمند است که برای رسیدن به چنین شرایطی باید خاک کاملاً حاصلخیز باشد و همچنین باید دارای مواد آلی و شن و رس کافی باشد تا هم آب به راحتی در آن نفوذ کند و هم بتواند رطوبت را در خود حفظ کند و به آسانی در اختیار گیاه قراردهد. بهترین خاک برای پرورش بادمجان خاک شنی لومی (sandy Loam) است که pH آن نیز از 5٫8 تا 6٫5 و همچنین عمیق و دارای زهکشی خوب باشد.

آماده سازی بستر مناسب و کوددهی
پرورش بادمجان به مواد غذایی زیادی نیاز دارد پیش از هر کاری باید به فکر تقویت زمین بود و علاوه بر اینکه خاک باید کاملاً حاصلخیز باشد، با استفاده از کودهای دامی (کاملاً پوسیده) به میزان 30 تا 40 تن در هکتار می توان مقداری از نیاز گیاه را برآورده کرد و درصورتی که خاک از نظر مواد غذایی ضعیف باشد لازم است از مقدار بیشتری کود دامی(40 تا50 تن در هکتار) و به همراه آن 320 تا 500 کیلوگرم سوپر فسفات 16 درصد استفاده نمود، البته درصورتی که کود دامی کاملاً پوسیده نباشد نباید به مقدار زیاد از آن استفاده کرد زیرا باعث سوزاندن گیاه می شود.

در صورت عدم دسترسی به کود دامی مناسب می ­توان از کودهای شیمیایی به میزان 50 تا 75 کیلوگرم کود ازته و 100 تا 150 کیلوگرم کود فسفره و همچنین 100 تا 150 کیلوگرم کود پتاس در هر هکتار از زمین استفاده نمود. همچنین در دوران رشد 2 تا 3 بار کود ازته به ­صورت سرک توصیه می شود که می ­توان آن را 3 تا 4 هفته بعد از کاشت شروع نمود.

برداشت بادمجان
از زمانی که میوه بادمجان حدوداً به یک سوم اندازه نهایی خود رسیده باشد می توان آن را برداشت کرد اما بهترین کیفیت میوه زمانی است که سفت، براق، با سطح صاف و در اندازه­ ای که بازار می ­پسندد باشد. ازآنجا که میوه می تواند تا مدتی بدون افت کیفیت روی بوته باقی بماند زمان برداشت را باید با توجه به شرایط بازار تنظیم نمود، تأخیر بیش ازحد در برداشت باعث بذری شدن میوه و سفت شدن آن و درنتیجه کاهش کیفیت میوه می­ گردد و از طرفی وجود میوه روی بوته باعث کاهش تولید میوه­ های جدید می­ شود. به ­­خاطر وجود تیغ­ در ساقه و محل اتصال میوه برداشت دستی بادمجان با مشکلاتی همراه است و ممکن است به قیچی باغبانی یا چاقو نیاز باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>