اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پیچ و رولپلاک نما چیست؟

پیچ رولپلاک نما با طناب، راپل کاری و فیکس کردن سنگ نما، پیچ رولپلاک کردن سنگ نما بدون داربست عبارت هایی هستند که همگی یک منظور را دارند. استفاده از طناب برای پیچ رولپلاک کردن سنگ نمای ساختمان ها را به اصطلاح پیچ رولپلاک نما با طناب می گویند. استفاده از بالابر و داربست زدن نیز دیگر راه های فیکس کردن سنگ نما به ملات پشت آن است.

مراحل انجام پیچ رولپلاک نما با طناب

در این بخش اشاره ای بر چگونگی انجام مراحل آن داریم. مراحل انجام پیچ رولپلاک نما با طناب شامل بازدید از محل آماده کردن وسایل مورد نیاز، پیدا کردن جایی محکم در پشت بام برای بستن طناب، تعیین یک یا چند روز برای انجام کار است.

بازدید از محل و آماده کردن وسایل

در این مرحله راپل کار با هماهنگی قبلی از محل بازدید به عمل می آورد و میزان حجم کار و جنس سنگ نما را بررسی می کند تا بداند چه وسایلی و چه میزان نیاز است. به طور مثال اگر سنگ نما تماماً از تراورتن است و ریزه کاری ندارد نیاز به دریل پیچی نیست و کار با دریل چکشی انجام می شود، یا اگر نما رومی است باید از دو نوع دریل در حین کار با توجه به ضخامت سنگ ها استفاده شود.

طناب را در کجا باید محکم کرد؟

محلی که طناب به آن محکم می شود باید توانایی مقاومت در برابر وزن راپل کار و وسایل همراه او را داشته باشد. بهترین مکان برای محکم کردن طناب را می تواند قلابی که در اتاق آسانسور است دانست ولی اگر ساختمانی آسانسور نداشت می توان از پایه های کولرهای بزرگ که به پشت بام چسبیده اند و یا پایه های لوله های هواکش که از پشت بام خارج شده اند نیز برای محکم کردن طناب مناسب هستند. به طور کلی بهتر است به جای استفاده از یک طناب از دو طناب استفاده شود تا درجه ایمنی افزایش پیدا کند.

پیچ رولپلاک کردن

در روز از پیش تعیین شده، گروه فیکس کننده نمای ساختمان در محل حاضر می شوند و کار با توجه به حجم کار، اینکه کارفرما سرعت در تحویل می خواهد و توانایی پشت بام برای تحمل وزن دو یا چند نفر، یک یا چند نفر از افراد متخصص گروه شروع به فیکس کردن نما یا به اصطلاح پیچ رولپلاک نما با طناب اقدام می کنند. کار از آخرین طبقه شروع و به ترتیب به پایین ادامه پیدا می کند. در انتها نیز جای پیچ ها با استفاده از بتونه همرنگ سنگ پر می شود تا نمود کمتری داشته باشد.

استانداردهای پیچ رولپلاک نما چیست؟

به طور کلی طبق قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان سنگ نما پیش از نصب باید اسکوپ گذاری شود تا در ادامه استفاده از ساختمان و چند سال گذشتن از عمر ساختمان، نما ریزش نکند. اگر اسکوپ گذاری پیش از اجرای نما انجام نشود، کارفرما موظف است نسبت به پیچ رولپلاک نما اقدام کند که شرایط و استاندارهایی دارد.

  • هر پیچ با پیچ های کناری نباید بیش از 40 سانتی متر فاصله داشته باشد.
  • طول پیچ باید طوری انتخاب شود که آجر یا سفال زیرین نفوذ نکند و انتهای مسیر آن تا ملات پشت سنگ باشد.
  •  پیچ های پنج سانتی متری برای ساختمان های نوساز که یک و نیم تا دو سانتی متر ضخامت سنگ و سه سانتی متر ضخامت ملات دارند، مناسب هستند.
  • برای سوراخ کاری سنگ های پهن می توان از دریل هیلتی یا چکشی استفاده کرد ولی برای سوراخ کاری سنگ های باریک و با پهنای کمتر از ده سانتی متر از دریل پیچی یا سه نظام استفاده کرد؛ زیرا ضربه کمتری به سنگ می زند و باعث شکستن سنگ در حین کار نمی شود.
  • برای سوراخ کاری از مته شماره 7 یا 8 که برای به کارگیری از پیچ و رولپلاک پنج سانتی مناسب هستند، استفاده شود.

شکسته شدن سنگ در حین پیچ رولپلاک کردن

معمولاً چسباندن سنگ های افتاده در انتهای کار اجرای می شود. اگر در حین کار سنگی شکسته شود باید سنگ جدا شود ملات آن نیز کنده شود سپس یک سنگ سالم با ملات تازه چسبانده و جایگزین آن شود. اگر متخصص احساس کند با کندن ملات خشک شده میسر نباشد به جای ملات از چسب سنگ استفاده می شود.

ایمنی این کار چقدر است؟

  • ایمنی کار پیچ رولپلاک سنگ نما نسبتاً بالا است و در تمام نقاط دنیا برای فیکس کردن سنگ نما، نماشویی و تمیز کردن شیشه های ساختمان های بلند از این روش استفاده می شود.
  • محلی که طناب به آن بسته شده است باید تحمل وزن راپل کار و وسایل همراه او مانند دریل، پیچ گوشتی برقی، سیم برق و... را داشته باشد. بهترین جا قلاب اتاق آسانسور است.
  • برای ایمنی بیشتر به جای یک طناب از چند طناب استفاده شود.
  • در حین عملیات کسی از زیر محل سوراخ کاری تردد نکند.
  • فرد متخصص و ماهر برای انجام آن به کار گرفت شود.

دلایل سقوط نما

به طور کلی دلیل سقوط سنگ نما و جدا شدن آن از ملات تخلخل کم سنگ نماهایی مانند مرمیت و گرانیت، عدم اسکوپ گذاری، نشست ساختمان و پاشیدن سیمان خشک به ملات برای سریع تر خشک شدن ملات پشت سنگ است.

با اضافه کردن سیمان خشک به ملات سنگ نما، آب ملات توسط سیمان جذب می شود و ملات با سنگ چسبندگی پیدا نمی کند و به اصطلاح پوک می شود. پاک نکردن پشت سنگ نما در حین اجرای آن نیز از جمله مواردی است که در آینده موجب سقوط نما می شود. خاک سنگی که پشت سنگ قرار دارد موجب می شود ملات با بدنه سنگ ارتباط برقرار نکند و در آینده به اصطلاح سنگ نما ول کند.

دریل مخصوص پیچ رولپلاک نما چیست؟

به طور کلی راپل کار همراه با خود دو دریل هیلتی و پیچی یا سه نظام و یک عدد پیچ گوشتی برقی به همراه دارد. از دریل هیلتی برای سوراخ کاری سنگ هایی با سختی زیاد مانند گرانیت و سنگ های تراورتن پهن می توان استفاده کرد و از دریل سه نظام هم که برای سوراخ کاری باید زور بیشتری پشت آن خرج کرد و برای سوراخ کاری قطعات سنگ نمای تراورتن کوچک مانند قطعات ریزی که در اجرای نمای رومی استفاده می شود، کاربرد دارد.

پیچ رولپلاک نمای سرامیک و کاشی چگونه است؟

فیکس کردن نمای سرامیک یا کاشی تفاوت زیادی با سنگ دارد. در این نماها از روش اجرای واشر در درز بین سرامیک ها برای فیکس کردن استفاده می شود. سوراخ کاری وسط سرامیک منجر به شکستن سرامیک می شود.

مزیت پیچ رولپلاک نما با طناب نسبت به دیگر روش ها

  • روش هایی مانند داربست و اجرای بالابر هزینه نسبتاً بالاتری در برابر پیچ رولپلاک نما با طناب دارند.
  • اجرای بالابر یا داربست برای فیکس کردن سنگ نما می تواند به نمای ساختمان آسیب وارد کند، در صورتی که روش طناب این گونه نیست.
  • ایمنی بالای روش استفاده از طناب و راپل کاری بسیار بیشتر از روش داربست و استفاده از بالابر است.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
ضرقامی مهدس:
ممنون از سایت خوبتون که انقدر خوب توضیح میدید.. من با خوندن این مطلب برای پیچ و رولپلاک سنگ نما شرکت جهان فرود رو انتخاب کردم..تشکر فراروان.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>