اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


آرماتور بندی ساختمان

پیمانکار آرماتوربند کیست؟

به طور کلی برای ساخت یک سازه معمولاً یک پیمانکار استخدام می شود و کار ساخت سازه را به عهده می گیرد. استخدام نیروهای متخصص هم بخشی از وظایف پیمانکار ساختمان است. استخدام یا به کار گیری دیگر پیمانکاران جزء مانند پیمانکار آرماتوربندی نیز از جمله وظایف پیمانکار ساختمانی است. به طور کلی به پیمانکار اصلی، پیمانکار ساختمانی و به دیگر پیمانکاران مانند آرماتوربندی، بتن ریزی، سفت کاری و... پیمانکار جزء گفته می شود.

خدمات پیمانکار آرماتوربند چیست؟

معمولاً یک فرد به عنوان پیمانکار آرماتوربند دارای وسایل خم کاری، برش کاری و... است و یا این وسایل را اجاره می کند و با خرید میلگرد و استخدام کارگر آرماتوربند اقدام به رایزنی با گروه های ساخت و ساز می کند و پروژه های آرماتوربندی مختلف را تقبل می کند و انجام می دهد.

انواع میلگرد مورد استفاده در ساختمان سازی

به طور کلی میلگردها در سه نوع ساده، آجدار و آجدار پیچیده تولید می شوند که نوع پیچ دار آن در بین بقیه از مقاومت کششی بیشتری برخوردار است. میلگردهایی که برای ساخت اسکلت ساختمان ها و آپارتمان های معمولی استفاده می شوند، قطری برابر با 12 میلی متر دارند و در شاخه های 12 متری عرضه می شوند. توصیه می شود که برای اجرای آرماتوربندی میلگرد آجدار به جز در خاموت که از میلگرد ساده استفاده می شود، به کار برده شود.

انواع میلگرد بر اساس نوع خم

به هر میلگردی که در راستای طول عضو مانند ستون ها و تیرها باشد میلگرد طولی و هر میلگردی که در راستای عرض عضو و عمود بر میلگرد طولی باشد میلگرد عرضی گفته می شود.میلگرد راستا یا سیتکا برای افزایش مقاومت کششی و گاهی هم فشاری بتن استفاده می شود.

میلگرد خاموت به صورت تنگه بسته یا تنگه باز در سازه های بتن آرمه به ویژه در ستون ها و تیرها استفاده دارد. هدف از استفاده آن جلوگیری از بیرون زدگی آرماتور طولی در اثر کمانش و تحمل نیروی برشی و جلوگیری از گسترش ترک است. در آیین نامه ها اصطلاحاً به میلگرد خاموت فولاد برشی قائم، فولاد جان یا فولاد عرضی گفته می شود.

میلگرد سنجاقی هم برای تقویت مقاومت برشی خاموت ها و اتصال بهتر بین میلگردهای طولی و خاموت مورد استفاده است.برای قرار دادن دو شبکه افقی متوالی افقی درون قالب در بتن ریزی های کف و فونداسیون از میلگرد خرک استفاده می شود.میلگرد رکابی هم برای نگه داشتن آرماتورهای طولی در بتن ریزی دیوارها و دال ها بین دو شبکه آرماتور کاربرد دارد.

میلگرد اوتکا برای تحمل لنگرهای منفی در تکیه گاه های تیر و برای افزایش تحمل نیروی برشی مورد استفاده است.میلگردهای رامکا میلگردهایی هستند که در پایین ترین نقطه ستون قرار می گیرند تا انتهای محل قرارگیری قالب را تعیین کنند و از حرکت کردن قالب جلوگیری کنند. این میلگردها را می توان به وسیله مفتول یا جوشکاری به میله های طولی و خاموت محکم کرد.

آرماتوربندی چیست؟

یکی از روش های ساخت اسکلت ساختمان استفاده از بتن مسلح یا بتن آرمه است. برای این منظور از شبکه میلگردهایی با شماره مشخص و بتن ریخته شده درون این شبکه ها، بتن مسلح شکل می گیرد. به شبکه های میلگرد بین بتن اصطلاحاً، آرماتور (reinforcement bar یا rebar) گفته می شود و به اجرای این شبکه هم آرماتوربندی گفته می شود.

مراحل اجرای آرماتور بندی چگونه است؟

خم کردن و برش زدن

خم کردن میله هایی با قطر بزرگ تر از 12 میلی متر را نمی توان با دستگاه خم معمولی، خم کرد و نیازمند دستگاه فک است. ناگفته نماند که خم کاری میلگردها در دمای کمتر از 5 درجه انجام نمی شود و برای خم کاری نباید از حرارت استفاده شود و تنها باید از روش سرد برای خم کاری استفاده کرد.

در صورت خم کردن میلگرد به یک سمت از خم کردن آن به سمت دیگر خودداری شود. خم کاری باید با سرعت ثابت و کم انجام شود تا هیچ گونه شوکی به میلگرد وارد نشود. برای برش دادن میلگردها و تهیه اندازه های مطلوب باید از دستگاه برش و قیچی مخصوص استفاده کرد نه از اره و یا دستگاه برش هوا و گاز، زیرا استفاده از این دستگاه ها منجر به کاهش مقاومت میلگرد و در نهایت اسکلت می شود.

مونتاژ میلگردها

برای مونتاژ کردن میلگردها باید از سیم مفتول استفاده شود. استفاده از جوش نیز در دو صورت غیر مجاز است. جوشکاری آرماتور با اجازه مهندس ناظر و در صورت کم نشدن از سطح مقطع میلگرد امکان پذیر است.

مونتاژ میلگردها یا به اصطلاح آرماتوربندی پس از برش کاری و خم کاری میلگردها فرا می رسد. این مرحله باید طبق نقشه های سازه انجام شود. برای بستن دو میلگرد به یکدیگر، معمولاً از مفتول نرم فلزی با قطر 5/1 میلی متر استفاده می شود که اصطلاحاً به این عمل «پره زدن» می گویند.

انواع گره آرماتوربندی

از انواع گره های متداول در آرماتوربندی می توان به گره ساده یا لغزان نام برد که از رایج ترین گره ها برای اتصال میلگردهای اصلی و فرعی در شبکه های افقی مانند سقف و فونداسیون است زیرا سرعت در کار چاشنی آن است. در هنگامی که از میلگردهای قطور استفاده می شود و تعداد نقاط اتصال کم باشند، برای استحکام بیشتر میلگردها به یکدیگر از گره صلیبی استفاده می شود.

از گره پشت گردنی نیز برای اتصال میلگردها به خاموت در گوشه ها در اجرای ستون ها و تیرها استفاده می شود. گره اصطکاکی نیز برای اتصال میلگردها در شبکه های قائم و همچنین به منظور جلوگیری از لغزش میلگردهای افقی کاربرد دارد. لازم به یادآوری است که هر سه گره صلیبی، پشت گردنی و اصطکاکی به صورت دوبل هم انجام می شود.

فاصله بین میلگردها باید چقدر باشد

به طور کلی برای به دست آوردن فاصله آزاد بین دو میلگرد را باید از بین سه عدد 33/1 برابر قطر اسمی بزرگ ترین دانه سنگی استفاده شده در بتن، 25 میلی متر و قطر بزرگ ترین میلگرد استفاده کرد. کوچک ترین عدد بین این سه نشان دهنده فاصله آزاد بین دو میلگرد است.فاصله خاموت ها از یکدیگر هم باید حداقل 20 سانتی متر باشد و به وسیله مفتول به میلگردهای طولی مهار شوند.

هزینه آرماتوربندی چگونه محاسبه می شود؟

به طور کلی در بین پیمانکاران آرماتوربندی هزینه آرماتوربندی به صورت کیلویی و بر اساس وزن انجام می شود. برای به دست آوردن وزن میلگردها و مفتول ها معمولاً از روش حاصل ضرب طول شاخه در وزن مخصوص میلگرد که برای کارخانه های مختلف متفاوت است، می توان استفاده کرد.

نکات آرماتور بندی

لازم به یادآوری است که انتهای میلگردها باید به اصطلاح قلاب شود و قلاب نشده نباید رها شود.

  • از آرماتورهای آغشته به رنگ، روغن، قیر، گل، گچ و غیره نباید استفاده شود؛ زیرا باعث کاهش گیرش آن ها با بتن می شود؛ بنابراین آرماتورهای آلوده باید پیش از مونتاژ آز آلودگی پاک شوند.
  • با کم شدن طول میلگرد در برابر طول کار گاهی لازم است، میلگردها به هم متصل شوند. در صورتی که نیاز شد دو میلگرد به هم متصل شوند باید اورلب یا همپوشانی آنها 40 تا 50 سانتی متر باشد و به طور مثال در طول یک ستون اورلب های مختلف در یک امتداد نباشد و همچنین اورلب ها نباید در مناطقی که کشش زیاد است حضور داشته باشند.
  • مهندسین ناظر لازم است قبل از بتن ریزی فونداسیون، آرماتوربندی را کنترل نموده و از نحوه بستن میلگردها از کف و بدنه قالب، نوع گره ها، اورلب ها، تمیزی میلگردها، تیپ میلگردها و اجرای قلاب های انتهایی مطمئن گشته، آنگاه اجازه بتن ریزی را کتباً صادر نمایند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
اسماعیل شهقرار:
سلام،من نزدیک 12سال کار ارماتوربندی کار کردم واکیب خوب چکار کن دارم
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>