اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

داکت فلزی چیست؟

داکت فلزی از انواع داکت است که از آن جهت انتقال و توزیع برق و شبکه استفاده می شود. به هم ریختگی و انتقال برق و شبکه در یک محیط اداری، صنعتی یا حتی خانگی می تواند خطر آفرین باشد. در صورتی که در مکانی توزیع برق یا شبکه مطلوب باشد، استفاده از داکت ها گزینه مناسبی هستند زیرا خطرات جانی و مالی ناشی از برخورد افراد و اشیا با سیم های برق به حداقل می رسد و از بروز حوادث جبران ناپذیر جلوگیری می شود و از طرفی هم زیبایی فضا حفظ می شود.

انواع داکت کدام است؟

به طور کلی داکت ها در انواع فلزی، پی وی سی و پلاستیکی تولید و به بازار عرضه می شوند. داکت های فلزی همگی از نوع دائمی هستند ولی داکت های پی وی سی و پلاستیکی در دو نوع دائمی و موقتی تولید می شوند.

در انواع موقت داکت ها به وسیله چسب به محل خود محکم می شوند و در انواع دائمی با استفاده از پیچ و رولپلاک داکت ها به دیوار، زمین یا هر محل نصب دیگری محکم می شوند. البته داکت هایی نیز وجود دارند که به نام داکت قرنیزی شهرت دارند و بیشتر در منازل مسکونی از آن ها استفاده می شود که نصب آن ها به جای قرنیز در سازه انجام می شود.

داکت فلزی با دیگر داکت ها چه تفاوتی دارد؟

از نظر ساختاری و عملکرد داکت های فلزی با داکت های پی وی سی و پلاستیکی هیچ تفاوتی ندارند. تنها تفاوت داکت های فلزی با دیگر داکت ها از نظر جنس است. داکت های فلزی از ورق گالوانیزه تهیه شده اند که در صورت درخواست مشتری رنگ می شوند. داکت های فلزی به دلیل جنس فلزی، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت، نور، انبساط و انقباض و... دارد و به تبع ماندگاری و عمر بالاتری نیز دارند. برخلاف داکت های پی وی سی و پلاستیکی که تنها جنبه استفاده روکار دارند، داکت های فلزی را می توان هم به صورت روکار و هم به صورت توکار استفاده کرد.

مزایای داکت فلزی چیست؟

  • داکت فلزی مقاومت خوبی در برابر آفتاب دارد و برای استفاده در محیط باز بسیار مناسب است.
  • داکت فلزی مقاومت خوبی در برابر گرما، سرما، حرارت و رطوبت دارد و برای محیط های خیلی سرد، خیلی گرم و به طور کلی محیط های صنعتی بسیار مناسب هستند.
  • از آنجایی که در ساخت داکت فلزی از مواد نفتی و اشتعال زا استفاده نشده است، لذا مقاومت خوبی در برابر آتش دارند و استفاده از آن ها در محیط های صنعتی و با خطر آتش سوزی بالا مناسب است.

در چه سازه هایی از داکت فلزی استفاده می شود؟

داکت های فلزی مانند داکت های پی وی سی از داخل بست یا کام و زبانه ندارند و ریسک خرابی کابل در آن ها به صفر می رسد. جلوگیری از پخش آتش در آتش سوزی ها و ایمن نگه داشتن راه های اضطراری در برابر حریق نیز از ویژگی های داکت فلزی است. استفاده از داکت های فلزی در انواع ساختمان های تجاری، مسکونی و صنعتی مناسب است. در کاربرد داکت ها باید به کاربری ساختمان توجه داشت تا بتوان نوع مناسب را به کار برد.

استفاده از داکت برای انتقال نیرو به جای روش های سنتی

برای توزیع نیرو در گذشته چال هایی در زمین کنده می شد و کف و دیواره های کانال با آجر مقاوم می شد و درون کانال با ماسه پر می شد و کابل های توزیع نیروی برق و شبکه از آن ها عبور داده می شد ولی امروزه برای این منظور از داکت های فلزی که در عمق های مختلف با قابلیت جداسازی خطوط انتقال، استفاده می شود.

تفاوت داکت و ترانکینگ چیست؟

داکت و ترانکینگ در واقع دو وسیله مشابه برای انجام یک کار ولی در مقیاس های متفاوت هستند. داکت ها یک مجرا برای عبور سیم تعبیه می کنند که در آن امنیت عبور سیم تأمین شده است و خطراتی مانند برخورد اشیا و افراد با آن وجود ندارد، پاره نمی شود و چهره فضا را نازیبا نمی کند. معمولاً از داکت ها در واحدهای مسکونی استفاده می شود. ترانکینگ ها در واقع همان داکت های چسبیده به هم هستند.

به معنی ساده ترانکینگ از داکت پهن تر است و فضای درون آن پارتیشن بندی یا بخش بندی شده است تا بتوان از یک مجرا برای عبور چند سیم استفاده کرد بدون اینکه سیم ها روی هم نویز ایجاد کنند. در ثانی قابلیت نصب کلید، پریز و انواع پورت ها روی ترانکینگ ها وجود دارد ولی داکت ها این قابلیت را ندارند. ناگفته نماند که در اصل این دو محصول با هم متفاوت هستند ولی در اصطلاح عموم هر دوی آن ها را داکت می خوانند. به داکت ها، داکت ساده و به ترانکینگ ها، داکت پارتیشن دار گفته می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>