اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فناوری نانو و استفاده از مواد نانو می تواند سبب بهبود کیفیت سیمان بشود. در حالت کلی سیمان را به عنوان ماده ای چسبنده برای چسباندن مصالح در نظر می گیرند. کاربرد انواع سیمان در صنعت ساختمان به قدری زیاد است که شاید نتوان بدون این ماده، بسیاری از فرایندها را انجام داد.

حفره های بسیار ریزی که در سیمان وجود دارند و اندازه ان ها از چند نانومتر تا چند میلی متر می باشد، نقش اساسی در کیفیت این محصول ایفا می کنند. بسیاری از مشخصات مواد پایه سیمانی، به وسیله زیر ساختارهای نانو، تعیین می شود.

نانو تکنولوژی

موادی که مبتنی بر سیمان هستند، دارای خواص مکانیکی ضعیفی می باشند، و نسبت به مواد شیمیایی و آب نفوذ پذیرند، که این موضوع موجب کاهش استحکام و ماندگاری این محصول می شود. همچنین صنعت سیمان موجب افزایش دی اکسید کربن در سطح کره زمین می شود و سالانه 5 یا 6 درصد از کربن دی اکسید جهان مربوط به این صنعت می باشد.

با ورود فناوری نانو به صنعت سیمان، تغییرات شگرفی در این محصول ایجاد شد و کیفیت ان ها بسیار بالا رفت. فناوری نانو باعث کاهش انتشار دی اکسید کربن شد، مقاومت سیمان را در برابر ترک خوردگی افزایش داد، زمان عمل آوری آن را طولانی تر کرد، باعث استحکام کششی کمتر آن شد و قابلیت چکش خواری آن را بیشتر کرد.

باترکیب نانو موادی مانند نانو ذرات SiO2، ZnO2، Al2O3، TiO2، نانو لوله های کربنی، نانو رس ها و نانو فیبرهای کربنی با مواد سیمانی، بهبود قابل توجهی در خواص فیزیکی و مکانیکی سیمان ایجاد می شود. در ادامه این مطلب به بررسی این نانو ذرات در بالا بردن کیفیت سیمان می پردازیم.

نقش ذرات نانو در بالا بردن کیفیت سیمان
ابعاد و اندازه های سیمان معمولی تقریبا در حدود میلی متر و میکرومتر می باشد. یکی از فواید کریستال های نانو، پر کردن حفره ها و فضاهای خالی سیمان می باشد. با افزودن ذرات کوچک جامد در اندازه های متفاوت به سیمان، تخلخل و نفوذ پذیری آن را کاهش، و مقاومت تراکمی آن را افزایش می دهند.

ذرات نانویی که به خوبی در ساختار سیمان پخش شده باشند، سبب افزایش ویسکوزیته آن می شوند. همچنین دانه های سیمان و سنگ دانه ها در مایع معلق می مانند و ته نشین نمی شوند. این کار باعث کار پذیری بیشتر خمیر سیمان می شود.

مزایا استفاده از مواد نانو در سیمان

  • نانو ذرات حفره های بین سیمان را پر می کنند و باعث بی حرکت شدن آب آزاد درون خمیر سیمان می شوند.
  • با حضور نانو ذرات، شکل گیری کریستال های کوچک مانند Ca(OH)2 و C-H-S امکان پذیر خواهد شد.
  • باعث افزایش مقاومت خمشی و کششی مصالح بر پایه سیمان می شوند.
  • نانو ذرات به طور یکنواخت توزیع می شوند و به سرعت هیدراسیون شدن آن می افزایند.
  • نانو ذرات باعث چسبندگی بیشتر و بهتر سیمان به مصالح دیگر می شوند.

کلام اخر
ما در این نوشته به بررسی سیمان هایی که کیفیت آن ها با افزودن مواد نانو بهبود و ارتقاء پیدا کرده است، پرداختیم. همانطور که گفتیم سیمان های معمولی عیب هایی دارند. افزودن مواد نانو به این سیمان ها باعث افزایش کارکرد و بهبود ویژگی های آن ها شده است. این مواد کیفیت سیمان را افزایش داده، المان های الوده کننده محیط زیست در آن را از بین برده و این محصول را به کالایی با ارزش و کاربردی تبدیل کرده است.

امیدواریم این مطلب پاسخگوی سوالات شما در این زمینه بوده و شما کاربران گرامی را در فهم هرچه بهتر در این موضوع راهنمایی کرده باشد. نظرات و انتقادات خود را در مورد این مطلب، با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>