اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پرورش گل ارکیده در گلخانه
گلخانه ها می توانند از یک محیط طبیعی برای پرورش گل ارکیده تقلید کرده و با کنترل آب و هوا و دیگر عوامل، یک محیط ایده آل را برای پرورش انواع گل ارکیده در گلخانه فراهم سازند. بنابراین با مشاهده دما، رطوبت و روشنایی گلخانه و همچنین آبیاری و تغذیه ارکیده می توانید در جهت تولید با کیفیت و گلدهی بالا، گام بردارید.

گل

آماده سازی گلخانه جهت پرورش گل ارکیده در آن
در وهله اول می بایست اندازه مناسب گلخانه را جهت کشت بررسی کنید و از طرفی اگر در حال راه اندازی گلخانه ارکیده هستید، پیشنهاد می کنم که طول گلخانه حداقل 4/9 الی 6/1 متر و عرض آن 4/3 متر باشد.

این حداقل متراژ به شما این فرصت را خواهد داد تا بتوانید بستر کشت و گلخانه کوچک هر چند با متراژ پایین را احداث کرده و با تولید دراز مدت با در آمدی که از این راه کسب خواهید کرد، بتوانید در آینده گلخانه ارکیده خود را توسعه دهید.

موضوع دیگری که در حوزه پرورش گل ارکیده در گلخانه اهمیت دارد، بحث نور قابل دسترس گیاه می باشد که باید به آن توجه داشت زیرا مکان احداث گلخانه ارکیده می بایست در طول روز، 6 ساعت نور آفتاب به صورت ثابت داشته باشد.

توصیه می شود از احداث گلخانه در محل هایی که درختان و یا ساختمان ها، ایجاد سایه می کنند، خودداری نمایید.

زیرا اضافه کردن نور به محیط گلخانه امری هزینه بر است اما کاهش میزان نور با ایجاد یک لایه پوششی سفید بسیار کم هزینه و راحت می باشد.

بهترین شرایط احداث گلخانه ارکیده در حالت رو به شمال و جنوب می باشد که با حرکت خورشید، نور همواره در اختیار گلخانه ارکیده وجود خواهد داشت. در صورتی که سر رشته ای از احداث گلخانه ندارید، پیشنهاد می کنم با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

در صورت لزوم می توانید با استفاده از لامپ های فلورسنت که اقتصادی ترین لامپ های تامین نور برای گلخانه از لحاظ هزینه هستند، برای جبران کمبود نور استفاده کنید و از طرفی اگر می خواهید نور خورشید را به داخل گلخانه کاهش دهید، می بایست با پاشش آهک هیدراته (کلسیم هیدروکسید) بر روی سقف و پنجره های گلخانه، این کار را انجام دهید. نحوه پاشش باید به صورتی باشد که دز استفاده از آهک هیدراته کم باشد، زیرا پاک کردن این محلول از روی محل مورد نظر، کاری بسیار سخت می باشد.

در قدم سوم می بایست بستر سازی مناسب برای پرورش گل ارکیده در گلخانه ایجاد شود. بستر ها و یا نیمکت های کشت باید ضد زنگ و مقاوم در برابر رطوبت باشد.

بستر های کشت مناسب، باید حداقل 83 سانتی متر طول و 76 سانتی متر عرض داشته باشند و از طرفی نحوه قرارگیری آنها باید به شکلی باشد که گردش هوا در بالای آنها وجود داشته باشد.

تجهیزاتی در صنعت گلخانه ها وجود دارند که قادر هستند هم گردش هوا را ایجاد کنند و هم آن را تخلیه کنند، بنابراین پیشنهاد می کنم در صورت عدم آشنایی با این تجهیزات، با یک مشاور، جهت احدات گلخانه ارکیده مشورت نمایید.

دما از مهم ترین عوامل در حوزه پرورش گل ارکیده در گلخانه می باشد به طوری که می بایست دمای گلخانه ارکیده در روز 15 تا 26 درجه سانتی گراد و در شب 7/2 تا 18/3 درجه باشد. پیشنهاد می شود در گلخانه ارکیده دماسنج دیجیتالی وجود داشته باشد تا از فراهم کردن دمای مناسب برای پرورش ارکیده اطمینان حاصل کرد.

گاهی اوقات ممکن است درجه حرارت در شب با کاهش شدیدی به علت سرما مواجه شود، بنابراین توصیه می شود با اطلاع قبلی از شرایط آب و هوایی هرگز اجازه اتفاق افتادن این اتفاق را ندهید و از طرفی همواره به دمای گلخانه در طول روز دقت داشته باشید که هرگز دما در طول روز نسبت به آنچه که گفته شد، بیشتر نشود زیرا عبور از این دما اثرات مخرب بیشتری نسبت به کاهش شدید دما دارد.

به همین دلیل اگر محل گلخانه ارکیده در جایی قرار دارد که در آن شب ها دما سردتر از 7 درجه سانتی گراد است، می بایست از وجود سیستم های گرمایشی همانند هیتر و یا سایر گرم کننده ها، اطمینان حاصل کرد و از طرفی اگر محل گلخانه ارکیده در جایی قرار دارد که این احتمال می رود دمای روز برای گیاه بیشتر از 26 درجه شود، در صورتی که سیستم های تهویه در گلخانه به شکل حرفه ای وجود دارند، نیاز به استفاده از خنک کننده ها در گلخانه نمی باشد و در صوت عدم وجود این سیستم ها، می بایست سیستم های خنک کننده مخصوصا در تابستان در گلخانه ارکیده وجود داشته باشند.

همان طور که در مقاله های قبلی گل ارکیده از انواع گل آپارتمانی در سایت پرشیالرن اشاره شده است، گیاه در طبیعت در مناطقی که دارای جریان باد ملایم و مداوم است رشد می کند به همین دلیل در حوزه پرورش گل ارکیده در گلخانه می بایست برای جلوگیری از شیوع بیماری های گل ارکیده، با استفاده از فن ها و پنکه های سقفی، تهویه مناسب را برای رشد بهتر گل ارکیده فراهم کرد. از طرفی دریچه های سقف و جانبی نیز در تهویه گلخانه موثر هستند.

گل ارکیده از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی برای رشد مناسب خود در گلخانه نیاز به 50 تا 80 درصد رطوبت محیطی دارد، از این رو اگر تعداد زیادی گل ارکیده کشت می کنید، این امکان وجود خواهد داشت که با تبخیر و تعرق گیاهان و همچنین تبخیر شدن آب آبیاری گل ارکیده از روی بستر کشت، رطوبت محیطی مناسب جهت پرورش گل ارکیده در گلخانه ایجاد شود.

با این حال پرورش گیاهان در گلخانه با حدس و گمان موفق نمی شود، بنابراین توصیه می شود با نصب یک رطوبت سنج دیجیتالی در گلخانه و اطلاع از رطوبت در صورت کمبود آن، اقدام به تامین رطوبت کافی برای گیاه با استفاده از دستگاه های مه پاش کنید.

گل

آماده سازی پایه گل جهت پرورش گل ارکیده در گلخانه

جهت پرورش گل ارکیده در گلخانه توصیه می شود، گلدان های جهت کاشت پایه گل شفاف باشند زیرا این امر سبب می شود تا به طور واضح از رشد ریشه های گیاه اطمینان حاصل فرمایید.

از طرفی گلدان های انتخابی می بایست دارای سوراخ های زهکشی باشند تا آب و مواد معدنی حاصل از کوددهی (اضافات) از انتهای آنها خارج شود.

از خرید گلدان های خیلی بزرگ اجتناب فرمایید همین که گلدان مناسب گل ارکیده ریشه های گیاه را به طور کامل پوشش دهد، کافی است.

بنابر سالها تجربه بنده در حوزه پرورش گل ارکیده در گلخانه و همکاری با شرکت هلندی آنتورا، پیشنهاد می کنم تنها نیمی از گلدان را از مخلوط کوکوپیت، کوکوچیپس و پرلیت الک شده پر شود زیرا هدف از استفاده از گلدان و خاک، تنها نگه داشتن گیاه می باشد و استفاده از خاک های معمولی به گل ارکیده آسیب رسانده و در شرایط حاد سبب از بین رفتن گیاه می شود.

پس از طی شدن مراحل قبلی، نوبت به کاشت گل ارکیده در گلدان می رسد، روش کار به این صورت می باشد که پایه گل را در وسط گلدان قرار داده و سپس مابقی فضای گلدان یعنی 50 درصد باقی مانده را از مخلوط خاک توصیه شده پر کنید.

فشار دادن خاک به اطراف ریشه گیاه باید به صورت آرام باشد و باید از این موضوع که ریشه ها به اصطلاح بسته بندی شده اند، اطمینان حاصل کرد. لازم به ذکر است روش کاشت گفته شده، برای کاشت بذر ارکیده نیز جوابگو خواهد بود.

مراقبت از گیاه در حوزه پرورش گل ارکیده در گلخانه

پس از کاشت ارکیده از گیاهان آپارتمانی با نور کم می بایست دقت زیادی به رشد گیاه خود داشته باشید. برگ ها نشانگر اصلی سلامتی گل ارکیده شما هستند به طوری که اگر نور کافی دریافت نکنند، به رنگ سبز متمایل به تیره نخواهند بود و همچنین فاصله میانگره ها از هم زیاد خواهد شد.

به طور کلی می توان گفت لزوما آسیب دیدگی گیاه باعث از بین رفتن آن نمی شود اما به عنوان یک شاخص برای تغییر کیفیت عمل می کند. در صورتی که در پرورش گل ارکیده در گلخانه زردی برگ گل ارکیده را مشاهده کردید، این به دلیل آن است که دما و یا نور بیش از حد در گلخانه وجود دارد، در نتیجه توصیه می شود قبل از آسیب جدی به گیاه، اقدام به ایجاد شرایط محیطی مناسب برای گیاه کنید.

آبیاری گل ارکیده در حوزه پرورش گل ارکیده در گلخانه در زمانی انجام می شود که محیط گلدان (مخلوط خاک) خشک شده باشد، در نتیجه با مشاهده روزانه ی خاک، می توان به زمان دقیق آبیاری گیاه پی برد.

از نشانه های کم آبی گیاه می توان به شکستگی برگ ها اشاره کرد و به طور کلی می توان گفت تحمل خشکی برای گل ارکیده راحت تر از پرآبی می باشد. آب آبیاری می بایست دارای شوری پایین و PH خنثی باشد.

برای آنکه بتوان بهترین نتیجه را از کود مناسب گل ارکیده در پرورش گل ارکیده در گلخانه گرفت، می بایست از کودهای مایع جهت محلول کردن در آب استفاده کرد و توصیه می شود بعد از سه نوبت کوددهی، در مرتبه چهارم آب خالی بدون کود در اختیار گیاه قرار بگیرد تا بتوان مواد معدنی اضافی را از محدوده ریشه گیاه خارج کرد و شوری PH خاک را متعادل و کاهش داد.

در صورتی که مخلوط خاک گلدان غیر از آنچه که پیشنهاد شد، می باشد توصیه می شود از کود 1-1-3 (نیتروژن بالا) جهت تغذیه گیاه استفاده شود و اطمینان حاصل فرمایید که نیتروژن موجود در محلول کود فاقد اوره باشد زیرا گل ارکیده قادر به جذب نیتروژن با فرمول اوره نمی باشد.

در صورتی که از مخلوط خاک پیشنهادی بنده جهت پرورش گل ارکیده در گلخانه استفاده می نمایید، توصیه می شود از از کود 1-1-1 جهت تغذیه گیاهان استفاده کنید.

پس از پایان گلدهی، می بایست ساقه گیاه را برای گلدهی مجدد قطع کنید، زیرا این امر به رشد گیاه در آینده کمک شایانی می کند که در مقاله تکثیر گل ارکیده به روش صحیح آن اشاره شده است.

در حالتی که چندین نوع از گل ارکیده مثل فالانوپسیس، گل ارکیده وندا، ارکیده سیمبیدیوم را همزمان با هم کشت می کنید، لازم است از الزامات دمایی آنها، آگاهی کامل داشته باشید. ارکیده ها را می توانن به سه نوع اصلی آب و هوا تقسیم کرد: خنک، متوسط و گرم.

ارکیده های خنک، ارکیده هایی هستند که به حداقل دما در شب 7 درجه سانتی گراد و حداکثر دما در روز به 14 درجه سانتی گراد نیاز داشته تا رشد مطلوبی داشته باشند

ارکیده ها متوسط، ارکیده هایی هستند که در رنج دمایی 10 تا 18 درجه سانتی گراد رشد خوبی دارند و در آخر ارکیده های گرما دوست، ارکیده هایی هستند که در 14 تا 22 درجه سانتی گراد عملکرد مطلوب را دارند.

پیشنهاد می کنم هر دو سال یکبار اقدام به تعویض گلدان گیاه کنید، البته در صورتی که ارکیده شاخه بریده تولید می کنید نیاز با انجام این کار خواهد بود و علت این موضوع در آن است که در تولید شاخه بریده گل ارکیده، پس از دو سال مخلوط خاک به تحلیل رفته و عملکرد ریشه پایین آمده و محدود می شود.

چنانچه برای حمل و نقل یا صادرات محصولات خود نیاز به مشاوره دارید، زینگ را دانلود کرده یا با ما تماس بگیرید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>