اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

معرفی گل کوکب
نام این گیاه به انگلیسی Dahlia هست و از خانواده گلستارگان Asteraceae به حساب می آید و بومی مکزیک است.گل کوکب دارای بیشت از 20 گونه مختلف است که به خاطر رنگ و شکل زیبایی گلهای خود مورد توجه همه کاسنی که به کاشت گل در خانه و باغچه علاقه دارند شده است. در گونه های مختلف ارتفاع اون میتونه بین 60 تا 180 سانتی متر متغییر باشه و قطر گلهای اون از 2/5 تا 5 سانتی متر هم میتونه تغییر کنه که این مورد کاملا به طرز کاشت گیاه بستگی داره.

گل

گلهای زیبای اون از رنگهای سفید، قرمز، زرد و بنفش تشکیل شده است که در برخی گونه ها میتونه این رنگ کاملا ترکیبی زیبا تشکیل بده که چشم هر ببینده ای رو خیره کنه، این گیاه برعکس سایر گیاهان گلهای خود را از اواخر تابستان تا اوایل پاییز باز میکنه و میتونه تنوع خوبی به باغچه شما بده

جالب هست بدونید که:
فرانسیسکو هرناندز اولین بار در سال 1615 و در مکزیک متوجه دو رقم دیدنی و جذاب این گیاه شد و آن را به عنوان گونه ای از گیاهان دارویی معرفی کرد. پس از آن در اسپانیا در سال 1651 معرفی شد و بعد نیکولا - جوزف Thiéry د Menonville، گیاه شناس فرانسوی از ارزش آن برای تولید رنگ قرمز مایل به زرد اشاره کرد و از آن با عنوان گل عجیب و زیبا در گزارش رسمی خود که در سال 1787 آورد اشاره کرد.

نیازها و شرایط نگهداری گل کوکب
در اصل این گیاه برای مناطق گرم و مرطوب مناسب نمی باشد ولی میتویند در تابستان اون رو داخل باغچه با گلدان خود بکارید، ولی باید شرایطی مثل دمای 13 تا 25 درجه، نور حداقل 8 ساعت و خاکی با زهکشی خوب را براش فراهم کنید

نور مناسب برای گل کوکب
این گیاه به مکانی که نور حداقل 8 ساعت در روز را نیاز دارد و سعی کنید که در هنگام آفتاب شدید ظهرگاهی در سایه قرار داشته باشید این مورد مخصوصا در فصل تابستان دارای اهمیت زیادی می باشد، اگر نور زیاد به گیاه شما بتابد باعث سوختگی نوک برگها می شود. پس نیازهای نوری را برای رشد و شادابی گیاهتون حتما رعایت کنید.

دمای مناسب
این گیاه می تواند دمای 5 الی 30 درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل کند ولی دمای ایده آل رشد آن بین 13 تا 25 درجه می بشاد، گل کوکب به سرما بسیار حساس بوده و به هیچ وجه دمای زیر صفر را تحمل نمی کند، پس وقتی که گیاه رو می خواهید بکارید اجازه دهید که آخرین سرمای فصل بهار کاملا به اتمام برسد.

خاک مناسب
برای کاشت آن در باغچه سعی کنید خاکی حاصلخیر انتخاب کنید تا رشد و گلدهی بهتری داشته باشید و اگر در گلدان اقدام به کاشت میکنید حتما خاک شما دارای زهکشی خوبی باشه تا ریشه گیاه دچار مشکل نشود. برای حاصلخیز شدن خاک میتونید از خاک برگ، کود بسیار پوسیده گاوی، پیت موس در مخلوط خاکی استفاده کنید و شن را نیز برای افزایش زهکش خاک استفاده کرد.

گل

کوددهی و تغذیه گل کوکب
سعی کنید در فصل های بهار و تابستان که گیاه شروع به رشد می کند از کودهایی که پایینی دارند استفاده کنید مثل فرمولهای 10-10-5 و 20-20-10. توجه داشته باشید که زیاده روی در کوددهی به خصوص وجود نیتروژن زیاد مانع از گلدهی آن خواهد شد و همچنین پوسیدگی ریشه را یه همراه خواهد داشت. زمان شروع کوددهی هم باید از وقتی که گیاه 4-3 جفت برگ دارد آغاز شود.

نحوه تکثیر گل کوکب
روش های مختلفی برای تکثیر گل کوکب وجود دارد که از این روش ها می توان به تقسیم غدد ریشه یا قلمه زدن اشاره کرد ولی برخی دیگه از گونه های آن را هم می توان به روش کاشت بذر تکثیر نمود در ادامه تمامی روش ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تکثیر گل کوکب به روش تقسیم غده
منظور از تقسیم غذه یعنی تقسیم پیاز کوکب می باشد در این روش ریشه ها را نباید در همان حالی که در پائیز سال قبل از خاک خارج کرده اند بکارید، چون از این ریشه ها انبوهی شاخه بیرون خواهد آمد که گرچه انتهای هر شاخه یک گل پیش رس می دهد اما پس از آنها از بوته گل غیر از شاخ و برگهای بیهوده و کم گل یا بدون گل تا آخر سال چیزی باقی نخواهد ماند. بنا به آنچه گفته شد این ریشه ها را باید قسمت کرده و هر قسمت را جداگانه در محل خود بکارند، البته باید دانست آن قسمت از این غده ها قابل پرورش و به وجود آوردن بوته کامل تازه خواهد بود که انتهای آن غده یک قسمت از شاخه سال گذشته که در قاعده آن نزدیک به غده چشمه های جای جوانه آتیه وجود داشته باشد.

زیرا تنها این غدد قابل به وجود آوردن بوته کامل می باشند. کوکب برای رشد و نمو به آفتاب و آب فراوان در تابستان نیاز دارد. کمبود آب و رطوبت درتابستان ازغنچه کردن مجدد آن جلوگیری خواهد کرد. برای پرورش گلهای درشت و بزرگ تر از حد معمول باید غده ها را که معمولا درعمق 15 سانتیمتری میکارند در عمق 20 تا 52 سانتیمتری زمین بعد از پایان یخبندان و اوائل بهار بکارند.

مراحل کاشت غدههای جدید
در زمان کاشت مقداری کود پوسیده دامی در زیر غده ها بریزند و طبیعی است برای داشتن گیاه نیرومندی که تاب تحمل گلهای بزرگ را داشته باشد باید رطوبت و های دیگر را » غذای بیشتری فراهم کرد. برای داشتن گل درشت باید ساقه قویتر را انتخاب نمود و پاجو هرس کرد و برای یک شاخه فقط دو عدد غنچه در نظر گرفت و بقیه را چید. یکماه پس از باز شدن اولین گل از غنچه بعدی می توان استفاده کرد. در صورتی که گل بزرگ مورد نظر نباشد می توان غنچه ها را بحال خود گذاشت ولی چیدن غنچه های اضافی در بعضی از واریته های کوکب مانند پومپون و مینیاتور ضروری است. برای این منظور پس از نمایان شدن چهار جفت از برگها آخرین غنچه و کمی بعد دو تا چهار غنچه ای که اول بر روی ساقه ظاهر شده اند را باید چید.

نکته جالب که باید بدونید
این روش باعث قویتر شدن ساقه با شاخه های بیشتر می شود. کوکب هائیکه به وسیله بذر در گلخانه سبز شده اند هنگام بهار وقتیکه در باغچه کاشته می شوند باید هفت تا هشت سانتیمتر عمیق تر از قبل یعنی حد اقل در عمق بیست تا بیست و پنج سانتیمتری کاشته شوند. در پائیز قبل از شروع یخبندان و سرما باید غده ها را سالم و بدون بریدگی از زیرخاک بیرون آورد و پس ازتمیز کردن چند ساعت در محل خشکی قرار داد سپس درمکانی خنک و خشک با درجه حرارت پنج الی شش درجه سانتیگراد سرتاسر زمستان نگاهداری نمود.

دقت در انبار کردن
انبار کردن این غده ها در زمستان به توجه بیشتری نیاز دارد و باید توجه نمود که غده ها کاملا خشک نشوند و در عین حال نباید رطوبت هم بحدی باشد که محیط مساعد برای نشو و نمای بیماریهای قارچی به وجود آورد. گاهی هم غده ها را در ماسه نرم و خشک نگاهداری می کنند و گه گاه برای جلوگیری از خشک شدن کامل روی آنها را آبپاشی می کنند. در بهار این غده ها را از هم جدا نموده و به طور مجزا می کارند و بهتر است که دو تا سه هفته قبل از کاشت آنها را در محیط گرم و مرطوب نگاه داشته و سپس اقدام به کشت نمود.

گل

تکثیر گل کوکب به روش قلمه زدن

قلمه زدن روش دیگر ازدیاد کوکب وسیله قلمه زدن می باشد. برای این منظور از اوائل زمستان تا اواسط اسفند ماه غده ها را در گلخانه و در ماسه می کارند و پس از اینکه ساقه ها ظاهر و به ارتفاع سه تا پنج سانتیمتر رسیدند، آنها را باضافه مقدار کمی از غده با چاقوی تیزی جدا نموده و انتهای بریده شده را با هورمون ریشه زا آغشته کرده و به عمق یک تا دوسانتیمتر درماسه نرم که قبلا برای قلمه آماده شده کاشته و درگلخانه گرم قرار دهند و محل بریدگی در روی غده را به خاک ذغال نرم آغشته نمایند.

پس از سه تا چهار هفته قلمه ها دارای ریشه شده و می توان آنها را به محل اصلی در باغچه و هوای آزاد منتقل نمود. در صورت کاشت این قلمه های ریشه دار در گلدان و قرار دادن آن در محل سایه و آفتاب ریشه ها بسرعت رشد کرده و تولید غده می کنند که می توان از آنها برای فصل بعد استفاده کرد.

واریته هایی از کوکب مانند:
به وسیله بذر به آسانی سبز می شوند و برای این منظور بذر را در اواخر زمستان در گلخانه به طور » آنوین « خزانه کاشته و اوائل بهار پس از پایان سرما در باغچه می کارند. آفت هائی از قبیل کرمهای برگخوار و ساقه خوار و شته به کوکب صدمه می زنند که باید از اوائل تابستان تا اوائل پائیز نظارت دقیق نموده و به موقع سمپاشی کرد.

گونه های مختلف گل کوکب
همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم این گل زیبا دارای گونه های مختلف است و انتخاب از بین آنها برای کاشت کار بسیار دشواری است که برخی از این گونه ها را در زیر برای شما عزیزان لیست کردیم

اسقف لینداف (Bishop of Llandaff): کوچک، با گل هایی به رنگ قرمز مایل به زرد و با برگ های کبود، تیره و خوش نقش.

خانوم رز فلچر (Miss Rose Fletcher): گلی زیبا، خاردار با کاس برگ های بلند، چین دار و گل برگ های صورتی.

بون اسپرانس (Bonne Esperance) به معنی «به امید خوبی» در زبان فرانسه است، با قدی 30 سانتی متری و گل هایی 4 سانتی متری، صورتی مایل به قرمز و آفتاب دوست به شکل کوکب های ویکتوریا (که در سال 1948 فروخته می شد).

کیدز کلایمکس (Kidd’s Climax): گلی بی نهایت زیبا به پهنای 25 سانتی متر با گل برگ های متراکم صورتی رنگ و رگه های طلایی.

جرزیز بیوتی (Jersey’s Beauty): یک گیاه صورتی با قد 20 سانتی متر با گل هایی به اندازه ی کف دست که در پاییز به باغ نشاط و شادابی می بخشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
مجتبی.شیرازی:
علت.خم.شدن.ساقه.کوکب
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>