اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

داربست فلزی

داربست فلزی چگونه اجرا می شود؟

داربست فلزی سازه ای است که با به هم پیوستن لوله های فلزی به صورت افقی و عمودی با ویژگی های خاص پدید می آید و برای ساخت و اجرای بخش های مختلف یک سازه را می توان با آن پوشش داد.

مراحل اجرای یک داربست فلزی

  • تماس یا ارتباط با یک گروه پیمانکاری اجرای داربست فلزی خبره و معتبر در این زمینه.
  • بازدید گروه پیمانکار از محل نصب و بررسی شرایطی که برای نصب داربست فلزی لازم است.
  • در صورت محیا نبودن شرایط اجرای داربست فلزی، موارد را به کارفرما منتقل می کند تا شرایط آماده شود.
  • پس از محیا شدن شرایط نصب داربست فلزی، گروه پیمانکاری اقدام به حمل لوله ها به محل نصب می کنند.
  • پس از حمل لوله ها و ادوات موردنیاز برای نصب داربست، نصاب ها اقدام به نصب و اجرای داربست می کنند.
  • بازدید متخصص اجرای داربست در حین نصب و پس از اجرای آن از ایمنی آن برای استفاده کارگران اطمینان حاصل می شود.
  • ایجاد تغییر داربست با توجه به درخواست معمار یا کارفرما در خصوص ارتفاع یا فاصله داربست از سازه می تواند صورت گیرد.
  • بازدید از چگونگی کارکرد و شرایط داربست در حین عملیات های ساخت وساز توسط متخصص نصب داربست صورت می گیرد.
  • پس از اتمام کار می توان به جمع آوری داربست ها اقدام کرد.

مکان نصب داربست باید چه شرایطی داشته باشد؟

زمینی که داربست روی آن قرار می گیرد باید هموار و سفت باشد، در صورت امکان خاک زیر آن باید کوبیده شود تا سفت گردد. اگر زمین زیر داربست سفت نباشد از ورق هایی فلزی به نام سول پلیت (sloe plate) در زیر داربست استفاده می شود تا به پایداری داربست در هنگام عملیات عمرانی و بارگیری داربست با مصالح ساختمانی صدمه ای وارد نشود.

اگر سطح زیر داربست شیب دار بود باید به صورت پلکانی کنده شود سپس سول پلیت نصب و بعد داربست اجرا شود. از الوار شکسته، بلوک یا بشکه نباید به عنوان سول پلیت استفاده شود برای زمین های نرم باید از سول پلیت های با مساحت بالا استفاده شود.فاصله داربست ها باید از کابل های برق 300 ولتی یک متر و کابل های برق 300 تا 50000 ولتی باید سه متر باشد و به ازای هر ولت افزون بر 50000 باید یک سانتی متر به فاصله داربست ها از کابل برق اضافه شود.

از چه لوله ها و اتصالاتی برای داربست سازی استفاده می شود؟

لوله هایی که برای اجرای داربست استفاده می شوند 3/48 میلی متر ضخامت دارند و از جنس فلز با طول بیش از 2 متر هستند. لوله ها نباید رنگ شوند ولی استفاده از ضدزنگ مانعی ندارد، لوله ها نباید هیچ گونه پوسیدگی، بریدگی و زدگی داشته باشند و نباید به روش برش حرارتی بریده شده باشند، اتصالات هم نباید رنگ شوند و تنها استفاده از ضدزنگ برای آن ها مجاز است. علاوه بر این اتصالات نباید از جنس چدن باشند.

یک داربست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک داربست خوب و ایمنی ویژگی هایی دارد که باید همگی آن ها رعایت شود تا کارگران در ایمنی و سلامت کامل در آن کار کنند. در ادامه به بررسی این ویژگی ها می پردازیم.

لوله های افقی و عمودی در داربست فلزی چگونه اند؟

هر طبقه داربست باید 2 تا 3 متر ارتفاع داشته باشد. لوله های عمودی نباید بیش از 2 متر از هم فاصله داشته باشند و همگی با هم موازی باشند. زاویه لوله های عمودی و افقی باید 90 درجه باشد. فاصله لوله های افقی در عرض سکو باید 70 تا 160 سانتی متر باشد. لوله های عمودی و افقی باید با اتصالات مخصوصی که برای اتصال دوتایی، سه تایی و... در نظر گرفته شده است به هم متصل شوند.

پله ها و نردبان ها در داربست فلزی چگونه باید باشند؟

از پله برای تردد در طبقات داربست استفاده میی شود و پله ها باید 2 متر عرض و 20 تا 30 سانتی متر ارتفاع داشته باشند، همچنین حفاظ هم حتما باید برای پله ها در نظر گرفته شده باشد. استاندارد نصب پله بین هر طبقه 6 تا 7 پله است که باید رعایت شود. اگر از تخته برای ساخت پله استفاده می شود باید تخته ها به لوله ها محکم شوند.

اگر از نردبان برای تردد در داربست استفاده می شود باید نردبان فلزی باشد نه چوبی و حداقل یک متر بلندتر از ارتفاع داربست باشد. بالا و پایین نردبان باید به لوله های عمودی و افقی محکم شده باشد و با زاویه 75 درجه به لوله ها متصل شده باشد تا رفت و آمد روی آن آسان تر باشد.

سکو ها در داربست فلزی چه ویژگی هایی دارند؟

عرض سکوها از 60 تا 150 سانتی متر بسته به نوع کار متغیر هستند. برای ایجاد سکو اگر از تخته های 150 سانتی متری یا کمتر استفاده شود باید دو لوله برای محافظت تخته در زیر آن نصب شود و اگر تخته بیشتر از 150 سانتی متر بود باید از سه لوله افقی برای محافظت از تخته در زیر آن نصب شود.

سکوها باید از سه طرف تکیه گاه داشته باشند و تخته های آن طوری نصب شده باشند که امکان سقوط مصالح و ابزار از بین آن ها امان پذیر نباشد. یک سکوی مناسب باید مصالحی با وزن 150 تا 250 کیلوگرم را تحمل کند. در یک سکوی خوبی برای جلوگیری از سقوط اشیاء باید از قرنیز استفاده شده باشد که ارتفاع آن باید از کف سکو باید تا 150 میلی متر باشد.

ضخامت تخته های مورد استفاده در داربست بندی بسته به نوع آن ها باید بین 3 تا 6 سانتی متر باشد. باید از تخته های بدون گره و بدون شکستگی و تاب خوردگی استفاده شود. تخته ها نباید رنگ شده باشند. در آخر هم باید اضافه کنم برای ایمنی کارگران و عابران پیاده باید فنس توری اطراف داربست ها نصب شود تا از سقوط مصالح و ابزار ها جلوگیری شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>