اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

معرفی گل زنبق:

زنبق یکی از گیاهان بسیاز زیبای تزیینی است که به آن گل چنبه نیز میگویند.زنبق حدود 20 الی 40 سانتی متر طول دارد، برگ های شمشیر مانند و گل های آن آبی و بنفش دارای خط سفید هستند.این گل زیبا از گل های زمستانی و در برخی مواقع بهار هم یاقت می شوند. از نظر اندام گیاهی دو نوع زنبق داریم نوع اول که زنبق ریزوم دار است جهت کاشت در گلدان و باغچه به کار میرود و نوع دوم که سوخ دار نام دارد که برای مصرف گل به صورت بریدنی استفاده می شود و پرورش زنبق در گلدان و خانه بسیار آسان است. مناسب ترین زمان جهت کاشت زنبق اوایل پاییز است.

گل

1-زنبق ریش دار

ویژگی این زنبق ها این است که دارای خط برجسته ای به صورت کرک در وسط آویز ها می باشند. مهم ترین گونه این دسته، زنبق آلمانی است. این گونه به سرما و خشکی مقاوم است. برگ های آن خنجری شکل و در نقاط گرم به صورت همیشه سبز دیده می شود. ارتفاع آن به 20 تا 50 سانتی متر می رسد. رنگ گل بنفش، زرد، قرمز و صورتی است. از ارقام پابلند، گاهی به عنوان گل بریدنی استفاده می شود. گلدهی در اواسط بهار و اوایل تابستان بوده و ممکن است دوبار در سال یعنی در بهار و پاییز گل بدهد. نیاز به مناطق آفتابی، خاک سبک و زه کشی کافی دارد. پس از گلدهی با ریزوم افزایش می یابد.2- زنبق بدون ریش

در این نوع زنبق ها سطح آویز ها صاف و بدون کرک است. برگ ها نازک و باریک و شبیه برگ گندمیان است. ارتفاع از 30 تا 120 سانتی متر متغیر است. از گونه های مهم آن زنبق سیبری است.

3- زنبق تاج دار

از ویژگی های این نوع زنبق این است که در وسط آویز ها، در جایی که زنبق های ریش دار، دارای ریش هستند، این ها مزین به یک تاج بوده و رنگی متفاوت با رنگ زمینه گلبرگ دارند. این گروه بومی مناطق نیمه گرمسیری هستند ولی برخی از گونه های آن به سرما مقاومند. از گونه های معروف این گروه می توان ( زنبق ژاپنی) و نام برد. این 2 گونه سرما را تحمل می کنند. زنبق ژاپنی در فصل تابستان گل می دهد و در مناطق خشک رشد خوبی دارد. ارتفاع آن حدود 60 سانتی متر، گل ها درشت و بنفش رنگ با حواشی بریده و تاج کاسبرگ، نارنجی است.

زنبق های سوخ دار و انواع آن

در گلکاری، زنبق های سوخ دار به سه گروه زنبق های هلندی، لنگلیسی و اسپانیایی تقسیم می شوند. از این ها به مقدار زادی جهت گل بریدنی و تزیین باغچه استفاده می شود. برخی از آنها دورگه و برخی از گونه های قدیمی به دست آمده اند. زنبق های سوخ دار، گیاهانی دایمی با سوخ کشیده هستند که سوخ اولیه ( سوخ مادری) آنها در عوض یک فصل کاشت از بین می زوند ولی در طول فصل یک سوخک درشت در کنار خود تولید می کنند که این سوخ تولید گل در سال آینده را تامین خواهد کرد.

1-زنبق انگلیسی:

برگ های نازک و پیچ خورده دارد. گل ها به رنگ بنفش، ارغوانی و سفیدو گاهی دورنگ هستند.گیاه در اواخر بهار و اوایل تابستان گل می دهد. این زنبق را در زمینی غنی از مواد آلی می کارند و در دوران فعالیت نیاز به رطوبت زیادی دارد.

2-زنبق اسپانیایی:

منشأ آن اسپانیا و پرتقال است. گل ها بسیار متنوع بوده، به رنگ آبی یا بنفش و به ندرت سفید یا زرد دیده می شود و روی هر یک از آویزهای آن لکه ای زردفام به چشم می خورد. تنها تفاوت آن با I. xiphioidesشکل عجیب آویزهای آن است. تنوع رنگ های I. xiphioidesبیشتر و شکل کلی آن به نسبت یکسان است. در بهار، 2 هفته زودتر از گونه قبلی گل می دهد. مکان های آفتابی تا نیمه سایه و خاک سبک با زه کشی خوب نیاز دارد. سوخ ها را پس از گلدهی از خاک درآورده و در محل مناسب نگهداری می کنند.

3-زنبق هلندی:

این زنبق حاصل تلاقی بین I. xiphium، I. tingitanaو I. lusitanicaاست. از نظر رنگ بسیار متنوع بوده و هر روزه رنگ های جدیدی از آن به بازار عرضه می شود. به طور معمول این نوع زنبق را پیش رس کرده و از گل بریده خارج از فصل آن استفتده می شود.

از دیگر زنبق های سوخ دار می توان I. reticulateو I. danfordiaرا نام برد. که از انواع پاکوتاه زنبق هستند و به دلیل جهت تزیین آپارتمان استفاده می شوند. این دو در اسفندماه به گل می روند. سوخ این دو را در پاییز در گلدان کشت می کنند.

نیازهای گل زنبق:

تغذیه:

به گزارش پارس ناز اگر پیاز را برای کاشت در باغ در سال آینده می خواهید هر 10 روز یک بار با کودهای محلول مخصوصگیاهان خانگی یا باغی تغذیه کنید. شروع تغذیه با تکیل نخستین غنچه و پایان آن زرد و خشک شدن برگ ها هست.

خاک:

خاک لومی، کمپوست گلدان و یا فیبر مخصوص کاشت پیاز.

آبیاری:

پس از کاشت، گلدان را آبیاری، سپس برنامه آبیاری را برای مرطوب نگه داشتن خاک، هفتگی کنید. در دوران گلدهی 2 الی 3 بار در هفته کافی هست.

رطوبت:
نیاز به غبار پاشی نداشته و هوای خنک و خشک را دوست دارد.

گل

تکثیر زنبق:

زنبق ها عموماً از طریق تقسیم بوته پس از پایان گلدهی صورت می گیرد.همچنین با کشت بذر زنبق می توان پس از 3 سال گل های زنبق را مشاهده نمود. روش افزایش هر یک از زنبق های ریزوم دار و سوخدار بیشتر توضیح داده می شوند.

1- تکثیر زنبق سوخ دار:

در زنبق های سوخ دار، سوخک ها را در پاییز از سوخ مادری جداکرده و می کارند که در سال دوم و یا سال گل می دهند.

نگهداری اندام زیرزمینی: سوخ زنبق پس از پژمرده شدن برگ ها برداشت شده، پس از خشک کردن، تمیز کردن و درجه بندی آنها را در شرایط خشک با تهویه مناسب در دمای 25-17 بسته به گونه باید نگهداری کرد. سوخ های کوچک را دوباره در پاییز می کارند و سوخ های کوچک تر از 4 سانتی متر را دور می ریزند و سوخ های مناسب گلدهی را انبار می کنند. اگر بخواهیم سوخ ها را جهت گلدهی در سال بعد استفاده کنیم، یک دوره دمای بیش از 20 برای گل انگیزی در مرحله ذخیره کردن مناسب است. جهت تمایزیابی قطعات گل درمرحله بعد، باید به دمای پایین تر (15-9) منتقل شود. برای انبار کردن سوخ به مدت طولانی، باید آن در دمای 30-25 نگهداری کنیم که در این شرایط تمایزیابی گل اتفاق نمی افتد و توانایی گلدهی باقی می ماند. ریزوم زنبق باید در داخل پیت با دمای 5-0 نگهداری شده و از خشک شدن آن جلوگیری کرد.

2- تکثیر زنبق ریزوم دار:

بوته های بزرگ چندساله را در اواخر تابستان و اوایل پاییز پس از زرد شدن برگ ها از زمین درآورده، ریزوم ها را تقسیم کرده و هر قسمت را جداگانه در محل اصلی می کارند. اگر بخواهیم همان سال گیاه گل بدهد ریزوم ها را به قطعات بزرگ و اگر مایل باشیم ریزوم ها را بیشتر زیاد کنیم به قطعات کوچک تر تقسیم می نماییم، ولی هر قطعه ریزوم باید حداقل دارای یک نقطه رشد باشد. ریزوم ها را در عمق 5 سانتی متری خاک می کارند. در مناطقی که هوای سرد و زمستان طولانی دارند ممکن است ریزوم ها از بین بروند.

خواص زنبق:

خواص دارویی زنبق
امروزه برای سم زدایی بدن و افزایش ادرار مورد استفاده قرار می گیرد.
ضماد تهیه شده از آن با ریشه آسیاب شده زنبق و آب برای درمان ناراحتی های پوستی، زخم و دردهای روماتیسم به کار برده می شود.
ضماد گرم برگ های تازه زنبق نیز برای رفع تومور و خستگی موثر است.

خواص چای زنبق
برای تهیه چای زنبق، یک قاشق مرباخوری ریشه خشک آن را در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزی 3 بار مصرف کنید.
چای زنبق با تحریک کبد در درمان هپاتیت و یرقان مفید است. با عوارض پوستی مانند آکنه مبارزه می کند.
سوءهاضمه را برطرف می کند.
به درمان بیماری روماتیسم کمک می کند.
در کاهش وزن موثر است.

گل های زنبق:

هر زمستان یا بهار گل های زنبق را با دقت چیده و به عزیزانتان هدیه دهید و آن ها را خوشحال کنید ولی مواظب باشید که غنچه های آن خراب نشود. بعد از برداشت گل داخل آب گذاشته شود تا پس از چند روز غنچه های آن شکفته شوند.

چنانچه برای حمل و نقل یا صادرات محصولات خود نیاز به مشاوره دارید، زینگ را دانلود کرده یا با ما تماس بگیرید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>