اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

چوب شفاف

تا به امروز چوب مصالحی بوده است که با خاصیت بیولوژیکی بیشترین استفاده را در ابعاد مختلف در صنعت ساخت و ساز داشته است. موضوع جالب توجه در مورد چوب این است که از منابع تجدید پذیر تامین می شود. این محصول خواص مکانیکی کم نظیری دارد، از جمله استحکام، دوام، تراکم کم و انتقال حرارتی کم.

چنین ویژگی هایی این محصول را به یک مورد بسیار مناسب جهت تحقیاقات دانشمندان تبدیل می کند تا آن را به شکل های مختلف توسعه داده و محصولی جدید با خواص جدید و پر کاربرد حاصل کنند. یکی از این مصالح که در سال 2017 توسعه داده شده است چوب شفاف است. این محصول واقعا یک چوب است اما نه به صورت متعارفی که آن را می شناسیم.

چوب شفاف

محققان موسسه فناوری KTHرویال تستکهلم راهی را کشف کرده اند که طی آن می توان لیگنین یک کلاس از پلیمرهای پیچیده آلی که مواد ساختاری کلیدی در بافت های پشتیبانی گیاهان عروقی و برخی از جلبک ها را تشکیل می دهند را از ترکیبات چوب زدود و آن را با پلیمر مصنوعی جایگزین کرد، و طی نتیجه حاصل شده، هر یک باریکه چوب به ضخامت 1 میلیمتر به اندازه 85 درصد شفاف می شود.

نحوه تولید

هنگامی که لیگنین زدوده می شود چوب به طور بسیار زیبایی سفید می شود. اما از آنجا که چوب به طور طبیعی شفاف نیست چنین خاصیتی در مقیاس نانو حاصل شده است. لایه رویی متخلخل و سفید چوب، به یک پلیمر شفاف آغشته می شود و خواص بصری هر دو ماده با یکدیگر انطباق پیدا می کند و به این ترتیب چوب شفاف حاصل می شود.

اساسا چرا باید خود را زحمت بدهیم و چوب را شفاف کنیم؟ چرا از مصالح شفاف جایگزین استفاده نکنیم؟
خب چون چوب خواص بسیار مفیدی علاوه بر شفاف بودن دارد. در این خصوص آقای Blackwellاظهار می دارد خواص حرارتی چوب بسیار بهتر از شیشه است، بنابراین اگر با این محصول بتوان پنل های وسیع تولید کرد بسیار کارآمد و مقرون به صرفه خواهد بود و مهم ترین نکته در مورد این محصول این است که با وجود اینکه شفاف بوده و شما قادر هستید درون آن را ببینید اما استحکام خود را حفظ می کند.

کاربری

این محصول در آینده یک جایگزین هیجان انگیز برای شیشه ها خواهد بود که قادر است پنجره هایی باربر ایجاد کند که تحت نیروهای وارده نمی شکنند. از دیگر کابری های این محصول ایجاد پنل های نیمه شفاف برای نما و جداره ساختمانهاست. در این حالت نور به فضاهای درونی نفوذ می کند و در عین حال حس خصوصی بودن فضا نیز تامین می شود.

هنگامی که محققان بتوانند شفافیت چوب شفاف را افزایش دهند می تواند جایگزین شیشه های اصلاح شده شیمیایی در کاربری های گوناگون از جمله پنل های خورشیدی باشد، چرا که این محصول به طور کامل زیست تخریب پذیر و ارزان قیمت بوده، به آسانی در دسترس است و منبعی تجدید پذیر نیز می باشد.
توسعه های آتی

Lars Berglund پروفسوری در مرکز Wallenberg Wood Science در KTH می گوید در حالی که چوب شفاف در نمونه های میکروسکوپی توسعه یافته است، در مطالعه آناتومی چوب، این موسسه راهی را معرفی می کند تا بتوان این محصول را در مقیاس های بزرگ مورد استفاده قرار داد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>