اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گل آنتوریم چیست؟
گیاه آنتوریوم که متعلق به خانواده شیپوری هاست بومی گواتمالا و کوشاریکا می باشد. ارتفاع این گیاه به بیش از 30 یا 40 یا سانتی متر می رسد؛ از ویژگی های این گیاه می توان به برگ های پهن و سبز و طویل آن ها اشاره کرد که گاه طول این برگ ها به 18 سانتی متر می رسد. گل آنتوریوم به دلیل داشتن اسپاته رنگی و برگ های زینتی بسیار مورد توجه می باشد؛ این اسپات ها که به رنگ های قرمز، زرد و سفید وجود دارند در اواخر فصل بهار یا تاستان ظاهر می شوند و ماندگاری آن ها چیزی حدود 2 یا 3 ماه است. در بعضی از گونه های گل آنتوریوم می توان به اسپاته قرمز اشاره کرد که برگ های همیشه سبز قلبی شکل دارند که می توان از این گونه در ساختمان نگهداری کنید.

گل

تکثیر آنتوریوم با تقسیم ریشه:

بهتر است که این روش تکثیر گل آنتوریوم در فصل بهار صورت گیرد؛ این گیاه دارای انبوهی از ریشه های گوشتی و آبدار است، برای این کار ابتدا گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه آن را به دو قسمت رویشی تقسیم کنید و سپس هر کدام از تقسیمات را در گلدانی با قطر دهانه 11 یا 13 سانتی متری که حاوی کمپوست گیاهی یا پایه پیت است بگذارید. در حین انجام این کار مواظب باشید که ریشه گیاه به زیر خاک فرو نرود و کمی بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد. دمای محیطی که می خواهید در آنجا از گیاه مراقبت کنید را در 24 درجه سانتی گراد قرار دهید و رطوبت را در میزان بالا نگه دارید. برای بهتر شدن وضعیت گلخانه و موفقیت در تکثیر گل آنتوریوم به صورت مرتب مه پاشی کنید و گلدان هارا با کیسه پلاستیکی بپوشانید.

تکثیر گل آنتوریوم با بذر:
این روش به کاشت مناسب و مراقبتی ادامه دار نیاز دارد، برای این کار ابتدا ظرف های مسطحی که عمق چندانی ندارد را انتخاب کنید، درون آن را با ورمیکولیتی که تازه مرطوب شده پر کنید و بذر را در عمق 1 اینچی ورمیکولیت قرار دهید. گل را با پوششی پلاستیکی بپوشانید چون باعث حفظ رطوبت و گرما می شود که باعث رشد بهتر گیاه می شود. در مرحله بعد تکثیر گل آنتوریوم، گیاه را در محیطی به دمای حداقل 21 درجه سانتی گراد قرار دهید. به طور پی در پی باید حواستان به خاک و گیاه باشد که اگر احیانا رطوبت خاک و گلدان بیش از حد نیاز شد برای مدتی پلاستیک را از روی گیاه بردارید تا به بذرها فرصت تنفس و تبخیر رطوبت اضافی را بدهید. زمانی که جوانه زنی انجام شد پوشش را از روی گیاه بردارید و بذر های جوانه زده شده را به گلدان دیگری انتقال دهید و به شرایط عادی حفاظت از گیاه که در ادامه به آن می پردازیم ادامه دهید. این روش به دلیل زمان بر بودن چندان محبوبیتی ندارد اما برای سرگرمی می تواند جذاب باشد، باید توجه کرد که زمان گل دهی این بذرها ممکن است تا 4 سال به طول بینجامد.

تکثیر آن با قلمه زنی:
در این روش تکثیر گل آنتوریوم با یک چاقوی تیز و برنده قسمتی از شاخه های گیاه را جدا کنید و برگ های قسمت پایینی ساقه را بکنید تا با این کار فرصت ریشه دهی به گیاه را دهید. اگر ساقه بلندی را برگزیدید آن را به قسمت های کوچک تری تقسیم کنید و توجه داشته باشید که در هر قسمت حداقل یه گره وجود داشته باشد. هر قسمت را در گلدان هایی با خاک سست که مخلوطی از ماسه و پیت است قرار دهید. روی قلمه را با پلاستیکی بپوشانید و خاک را مرطوب نگه دارید. دمای محیط را روی 25 الی 35 تنظیم کنید و چند هفته بعد از قلمه که گیاه شروع به ریشه زایی کرد و برگ های جدیدی داد آن را به گلدان بزرگ تر انتقال دهید.

نگه داری و پرورش گل آنتوریوم

نور:
این گیاه از ارتباط مستقیم با نور آفتاب رنج می برد بهتر است برای نوردهی به آن روش غیر مستقیم را انتخاب کنید.

دما:
21 درجه سانتی گراد برای این گیاه دمایی مطلوب است؛ قبل از به وجود آمدن گل ها در فصل بهار حدود 6 هفته در زمستان به آن سرما دهید با درجه حرارت 16 درجه سانتی گراد به دلیل اینکه در فصل گرما رشد این گیاه متوقف می شود.

آبیاری:
در فصل بهار و تابستان فاصله بین هر آبیاری خشک شدن خاک است و در فصل زمستان هفته ای یک بار آبدهی به این گیاه کافی است.

رطوبت:
نیازی به رطوبت نیس فقط هرروز در بهار تابستان غبار پاشی کنید این میزان در زمستان به هفته ای دوبار کاهش پیدا می کند، با ریختن آب در گلدانی که در زیر آن سنگ ریزه وجود دارد همین رطوبت را اعمال می کند به شرطی که ته گلدان و ریشه با آب ارتباطی نداشته باشند.

تغذیه:
هر دو هفته یک بار با کود های بنفشه آفریقایی کمبود عناصر خاک را مطابق با دستور فروشنده رفع کنید.

خاک مناسب:
مخلوط خاک برگ، خاک چوب، و ذغال بهترین محیط رشد برای ریشه می باشد.

تعویض گلدان ها:
بعد از پایان گل دهی در زمستان به تعویض گلدان ها بپردازید دقت کنید که هر گلدان باید دارای زه کشی مناسب باشد.

تمیز کردن برگ ها:
برای انجام این کار می توان از پارچه یا اسفنج مرطوب و یا مواد براق کننده شیمیایی که ماهی یک بار امکان استفاده از آن است را انتخاب کنید.

گل دهی:
برای بالا بردن این نیاز می توان 3 گرم قرص آهن را با قرص ال دی ترکیب کنید و در یک لیتر آب حل کنید و به گیاه بدهید این میزان تا یک ماه روی گل باقی می ماند.

گل

مشکلات و بیماری های گیاه آنتوریوم

از دست دادن گل دهی:
با توجه به اینکه این گیاه جز گیاهان سایه دوست است ولی کمبود نور باعث مشکلاتی چون از دست دادن گل دهی و تغییر رنگ آن می شود پس بهتر است گلدان این گیاه را نزدیک به پنجره جنوبی یا شرقی منتقل کنید.

مشکل قارچی:
اگر گیاه به این بیماری مبتلا شد در ابتدا باید برگ های آلوده را جدا کنید و بعد غبار پاشی روی برگ ها و کود دهی را متوقف کنید. برای رفع این مشکل یک قاشق چایی خوری قارچ کش مانکوزب را در یک لیتر آب حل کنید و به زیر و روی برگ ها اسپری کنید این سم پاشی باید 3 مرتبه در فاصله 10 روز انجام شود تا این مشکل گیاه از بین برود.

رشد نکردن گیاه:
اگر این رشد نکردن در فصول سرد اتفاق بیفتد که امری طبیعی است اما اگر در فصول گرم این اتفاق بیفتد می تواند از عوامل کمبود نور یا مواد غذایی و همچنین افراط در آبیاری باشد، اگر تمام این موارد نرمال باشد به احتمال خیلی زیاد زمان تعویض گلدان فرار رسیده است.

سوراخ شدن برگ های این گیاه:
اگ گیاه دچار سوختگی نوک برگ یا سوراخ شدگی شد احتمالا به بیماری باکتریایی دچار شده است. برای حل این مشکل ابتدا برگ های بیمار را جدا کنید و دور بریزید و در زمان آبیاری سعی کنید برگ ها خیس نشوند. برای درمان این بیماری باید از قارچ کشی که دارای مس است استفاده کنید.

زرد شدن برگ های آنتوریوم:
به وجود آمدن این مشکل می تواند از آبیاری زیاد یا کم باشد؛ به هنگام آبدهی باید از مقدار مشخصی آب استفاده کنید که از منافذ زیر گلدان خارج شود. کمبود آب منجر به سوختگی نوک حاشیه برگ و گل می شود و استفاده بیش از اندازه آب باعث زرد شدن برگ ها می شود.

سوختگی برگ و قهوه ای شدن آنها:
آب پاشی روی برگ ها و قرار گرفتن آن ها در معرض نور خورشید باعث به وجود آمدن لکه های سوخته بر روی برگ می شود. آبیاری را با آب ولرم و در ساعاتی که تابش نور خورشید کم است انجام دهید تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

احیای گیاه سرما زده:
اگر گیاه در خارج از منزل و در منطقه ای سرد قرار گرفت و یا دچار سرمازدگی شد به طوری که ساقه یا شاخه های اصلی آن ها خشک و شکننده شد دیگر امیدی به بازگشت گیاه نیست اما اگر ساقه و قسمت های اصلی آن هنوز هم دارای انعطاف و تازگی بود می توان با شرایط ایده ال دوباره به گیاه اجازه حیات دهید.

خشک شدن برگ های گیاه آنتوریوم:
اگر گیاه دچار خشکی برگ شد عواملی هم چون دمای بالا، خشکی محیط، و نور مستقیم در این امر تأثیر گذار هستند. با فراهم کردن شرایطی همچون آبیاری مناسب به صورتی که خاک گیاه باتلاقی نشود، صورت گرفتن آبیاری با آب ولرم، غبار پاشی آن در دمای بالای 24 درجه سانتی گراد، دور کردن گلدان از منبع گرمایی و رعایت فاصله نیم متری از پنجره می تواند به بازسازی دوباره این گیاه کمک بزرگی بکند.

کنه قرمز:
ایجاد زخم های تار عنکبوتی شکل در سطح زیرین برگ نشان از این آفت است که با سمپاشی سم کنه کش می توان این آفت را از بین برد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>