اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاشت و مراقبت گل شیپوری
گل شیپوری (به انگلیسی Calla Lily)
گل شیپوری را می توان هم در خانه در گلدان و هم بیرون از خانه در زمین یا باغچه کاشت. در مناطق با آب و هوای گرم، گل شیپوری در تمام طول سال رشد می کند ولی در مناطق با آب و هوای سرد گل شیپوری را به عنوان گل سالانه پرورش می دهند. این گل زیبا در بسیاری از رنگ ها موجود است و ریشه آن غده ای می باشد و برای تزیین تپه گل ها و حاشیه ها یک گل ایده آل است. از گل شیپوری برای مصارف گل بریده و دسته گل های عروس استفاده می کنند.

گل

کاشت گل شیپوری
رشد گل شیپوری آسان است. به طور کلی این گل نیاز به توجه زیادی ندارد. کاشت صحیح و محل مناسب برای کاشت، تنها مسائل مهم در مورد کاشت گل شیپوری است. گل شیپوری را باید در یک خاک سبک با زهکشی خوب کاشت و مکان مناسب برای کاشت گل شیپوری، مکانی آفتابی یا سایه جزیی در آب و هوای گرم می باشد. گل شیپوری معمولا در بهار کاشته می شود. برای کاشت گل شیپوری باید صبر کرد تا سرمای منطقه به طور کامل رفع شود و خاک به اندازه کافی قبل از کاشت گل شیپوری گرم شده باشد.
غده های گل شیپوری تقریبا باید عمیق کاشته شوند. عمق کاشت را باید 10 سانتی متر در نظر گرفت و فاصله بین آن ها باید 30 سانتی متر یا کمی بیشتر باشد. هنگامی که غده های گل شیپوری کاشته می شوند باید منطقه را کاملا آبیاری نمود. گل های شیپوری باید همیشه مرطوب نگه داشته شوند و همچنین باید از یک دوز کود به صورت ماهانه در سراسر فصل رشد بهره مند شوند.

مراقبت از گل شیپوری
گل شیپوری به مراقبت زیادی نیاز ندارد به جز این که باید همیشه آن را مرطوب نگه داشت و کوددهی هم به صورت ماهانه انجام شود. یک لایه مالچ در اطراف گیاه باعث می شود ناحیه مرطوب بماند و عاری از علف های هرز باشد. زمانی که گل دهی متوقف می شود، گل شیپوری به یک دوره استراحت نیاز دارد. در این زمان باید از آبیاری زیاد گیاه خودداری کرد.
اگر گل شیپوری را در گلدان کاشته اید، زمانی که شاخ و برگ آن پژمرده شدند آن را به یک مکان تاریک منتقل کنید و آبیاری را متوقف کنید. آبیاری را می توان دو یا سه ماه بعد دوباره شروع کرد. اگرچه گل شیپوری می تواند در مناطق گرم زنده بماند ولی باید آن را در مناطق خنک ذخیره کرد.

مراقبت از گل شیپوری در طول زمستان
غده های گل شیپوری را در پاییز معمولا بعد از اولین سرما ذخیره می کنند. قبل از ذخیره سازی غده ها برای زمستان، باید اجازه داد تا غده ها چند روزی خشک شوند. سپس آن ها را در خزه تورب قرار می دهند و در یک مکان خشک و خنک و ترجیحا تاریک می گذارند تا زمانی که بهار هوا گرم شد آن ها را بیرون می آورند. به همین ترتیب، در صورتی که بخواهید گل شیپوری در گلدان کاشته شود، غده ها را اواخر زمستان بیرون آورده و در گلدان بکارید و اگر تصمیم دارید گل شیپوری در زمین یا باغچه کاشته شود، غده ها را بعد از گذشت سرما در زمین با رعایت فواصل گفته شده بکارید. غده های گل شیپوری را می توان در زمان خواب بوته تقسیم کرد.
کاشت گل شیپوری آسان است و مراقبت از آن در بهترین حالت به حداقل می رسد. انتخاب گل شیپوری برای کاشت در باغ، یک راه حل آلی برای اضافه کردن رنگ های زیبا به هر منطقه است. با توجه به این راهنمایی ها، از این گل زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.

گل

نیازمندی های محیطی

خاک:
این گیاه خاک کمی اسیدی را دوست دارد و به زهکشی مناسب نیاز دارد و همچنین خاک این گیاه باید به گونه ای انتخاب شود که رطوبت را در خود نگه دارد و سریع خشک نشود. بنابراین برای خاک مناسب از دو قسمت پیت موس+دو قسمت خاک باغچه + یک قسمت شن یا پرلایت می توان استفاده کرد.

در کاشت این گیاه در خاک باید توجه داشت که در صورتی که عمق کاشت ریزوم ها کم باشد به ریزوم ها در صورت گرما استرس وارد می شود و همچنین کاشت عمیق باعث کاهش گلدهی می شود. در کاشت این گیاه در گلدان نیز باید توجه کرد که عمق گلدان حداقل 30 سانتیمتر باشد.

آبیاری:
پس از کاشت گیاه کمی آب دهید. صبر کنید تا اولین جوانه زنی برگ ها را ببینید. پس از آن کمی بیشتر آب دهید. به همین صورت با افزایش برگ ها آبیاری را بیشتر کنید. در فصل سرما آبیاری را در حدی کاهش دهید که خاک، کمی رطوبت داشته باشد. به یاد داشته باشید محیط سرد و مرطوب از جمله دلایل اصلی پوسیدگی ریشه و ریزوم این گیاه است.
توجه داشته باشید که در صورت تابش طولانی نور آفتاب به گیاه، با آبیاری بیشتر، رطوبت خاک را حفظ کنید. در غیر این صورت به گیاه آسیب وارد خواهد شد.

نور:
برای گلدهی به مکانی روشن با حداقل 6 ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. در مناطق گرم بهتر است در طی فصل تابستان از آفتاب بعد از ظهر حفاظت شود. در صورت نگه داری این گیاه در آپارتمان، آن را در محلی روشن قرار دهید.

دما:
با کاهش دما به زیر 12 درجه، برگسار این گیاه شروع به از بین رفتن می کند. در این مناطق گیاه نمی تواند همیشه سبز بماند. ریزوم های این گیاه به راحتی تا دمای منفی 10 درجه سالم می مانند و لازم نیست که آن را برای زمستان گذرانی از خاک در آورد.
این گیاه نسبت به دماهای بیش از 28 درجه حساس است و رشد آن متوقف می شود. در این زمان با استفاده از مالچ و آبیاری مانع از وارد شدن استرس گرمایی به ریزوم ها شوید. محیط گرم از جمله دلایل عدم گلدهی این گیاه است.

تکثیر:
اصلی ترین روش تکثیر این گیاه، تقسیم ریزوم گیاه است. زیرا به مرور زمان گیاهچه های کوچکی که در واقع پاجوش هستند در کنار گیاه مادری و از ساقه زیرزمینی شکل می گیرند موجب ازدحام بوته اصلی می شوند. در زمان استراحت گیاه و یا اگر گیاه همیشه سبز است در اوایل بهار ریزوم ها بیرون آورده می شود و بعد از تمیز کردن خاک اطراف ریزوم و ریشه ها نسبت به تقسیم آنان و کاشت هر قسمت در گلدانی جداگانه اقدام کرد. بر روی هر قطعه از ریزوم باید حداقل یک عدد جوانه وجود داشته باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>