اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آشنایی با نحوه کاشت گل نسترن و اصول نگهداری و پرورش آن
گل نسترن دارای انواع و گونه های مختلفی می باشد که از نظر گل، عطر، رنگ و اندازه هابشان با یکدیگر تفاوت دارند از این رو شما برای کاشت گل نسترن ابتدا باید نوع دلخواه خود را انتخاب کنید و سپس به پرورش آن بپردازید از این جهت در این مقاله شما را با نحوه کاشت و نگهداری گل نسترن آشنا خواهیم کرد.
گیاه شناسی گل نسترن: گل نسترن یک گیاه چند ساله، خودرو و دارای خزان می باشد، در واقع گل نسترن از انواع گل رز وحشی می باشد که دارای گل های ریز و به رنگ سفید، قرمز و زرد می باشد، این گل بومی منطقه اروپا و شمال غرب آسیا و آفریقا است که همانند یک درختچه رشد می کند که بسیار مقاوم و زیبا است و دارای ساقه های باریک و تیزی می باشد، این گل از زمان های گذشته تا به الان در مناطق کوهستانی رشد می کرده که امروزه آن را به صورت پرورشی درآورده اند، این گیاه در فصل رشد خود یعنی بهار شروع به گل دهی می کند طوری که وجود آن به خانه رنگی دوباره می بخشد. امروزه از گل نسترن به عنوان پایه هایی مقاوم برای پیوند با گل رز استفاده می کنند.

گل

علاوه بر زیبایی که گل نسترن به محیط اطراف خود می بخشد این گل در طب سنتی هم دارای کاربرد های مختلفی می باشد از جمله خواص گل نسترن می توان به مواردی از قبیل: کاهش فشار خون، درمان کننده اسهال، کاهش درد و ورم معده، مفید برای معده و تقویت آن، آرامش بخش، درمان بیماری های قلبی و …

پرورش و کاشت گل نسترن
همان گونه که گفتیم کاشت گل نسترن به چند روش امکان پذیر می باشد، یک از طریق قلمه و دیگری از طریق کاشت بذر، از این رو بهترین زمانی که می توان به کاشت گل نسترن پرداخت اواخر بهار و یا اوایل تابستان می باشد که شما می توانید ار قلمه های سبز گل استفاده کنید اما با سرد شدن هوا یعنی همان اواخر پاییز می توانید از قلمه های چوبی گل نسترن استفاده کنید، اما برای کاشت بذر نسترن باید از اواسط شهریور ماه اقدام نمایید.

1٫کاشت نسترن از طریق بذر
از جمله روش های کاشت گل نسترن تکثیر از طریق بذر آن می باشد، زمانی که ما برای کاشت گل نسترن از بذر آن استفاده می کنید حدود 2 سال زمان می برد تا بذر کاشته شده جوانه بزنید زیرا بذر برای سبز شدن نیاز به طی کردن یک دوره سرما و یک دوره گرما دارد.

از این رو ابتدا بذر گل نسترن را تهیه کرده و آن را برای کاشت آماده می کنیم.
برای اینکه بذر ها زودتر به مرحله جوانه زنی برسند می توانید روی سطح آنها خراشی ایجاد کنید و سپس به مدت یک شبانه روز بذر ها را در آب ولرم بخوابانید.
بعد از آن باید برای کاشت بذر ها بستری تهیه کنید، سپس بذر ها را در سینی نشا بکارید، خاکی که برای کاشت بذر استفاده می کنید باید مخلوطی از ماسه و پیت ماس باشد. توجه داشته باشید که بذر ها باید در عمق سه سانتی متری خاک کاشته شود و بعد از آن هم آبیاری شود.
شما باید هر روز خاک گیاهتان را از طریق آبپاشی کردن مرطوب نگه دارید، به هیچ عنوان نگذارید رطوبت خاک از بین برود.
درجه سانتی گراد انتقال دهید.
بعد از گذشت این مدت باید بستر را دوباره به مکانی با دمای 3 درجه سانتیگراد انتقال دهید، بستر کاشت باید برای مدت 4 ماه در این دما قرار بگیرد زیرا این کار باعث می شود تا بذر ها زودتر به مرحله جوانی زنی برسند.
بعد از گذشت مدتی بذر هایتان شروع به جوانه زنی می می کنند، بعد از اینکه جوانه ها به حد مطلوبی از رشد رسیدند باید آن ها از سینی نشاء به بستر اصلی خود انتقال دهید تا رشد طبیعی خود را طی کند. شما می توانید جوانه ها را هم به گلدان انتقال دهید و هم می توانید به زمین منتقل کنید.

2٫ کاشت گل نسترن از طریق قلمه
از ساده ترین روش های کاشت گل نسترن قلمه زدن آن می باشد که کار بسیار ساده ای می باشد:

اگر در فصل بهار اقدام به قلمه زدن می کنید باید از ساقه های سبز و نرم گیاه استفاده کنید، سعی کنید از ساقه هایی برای قلمه استفاده کنید که حداقل 1 ساله شده باشند، اما اگر در فصل پاییز اقدام به قلمه زدن می کنید باید از ساقه های چوبی گیاه استفاده نمایید.
قلمه ای که از گیاه جدا می کنید باید به اندازه 10 الی 20 سانتی متر ارتفاع داشته باشد و همچنین ضخامت آن باید حداقل 1 سانتی متر باشد. ساقه ها را درست از زیر گرده برش دهید اما به این نکته توجه داشته باشید که برش نزدیک به گره نباشد.
بعد از اینکه ساقه مورد نظر را برای قلمه انتخاب کردید باید قسمت زیرین شاخه جایی که برگ های آن 7 برگچه ای می باشد را جدا کنید و از آن قسمتی که ساقه تان 5 برگچه ای می شود برای قلمه زنی انتخاب نمایید.

از همان قسمت باید ساقه تان را به صورت اریب با استفاده از یک چاقوی تمیز برش دهید. برش زنی در این مرحله کمک زیادی به ریشه دهی قلمه ها می کند.
شما باید از قسمت اصلی قلمه یعنی یک شاخه 5 برگچه ای که دارای جوانه سالم است استفاده نمایید، جهت تسریع در ریشه دهی گیاه می توانید از تعداد برگ های قلمه بکاهید.
سپس بعد از آن باید قلمه هایتان را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و درون آن به مقدار کمی آب بریزید تا قلمه ها تا زمان کاشت از بین نروند.
برای اینکه قلمه هایتان بهتر ریشه دهند می توانید قبل از کاشت در خاک انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید.
بعد از آن باید قلمه ها را در بستری از خاک ماسه بکارید، قلمه را طوری در خاک بکارید که حدود 5 سانتی متر داخل خاک برود و فاصله برگ ها از خاک هم دور باشد.
در مرحله اخر باید قلمه های کاشته شده را به مکانی که از دما و رطوبت مطلوبی برخوردار است انتقال دهید، شما می توانید با کشیدن یک پلاستیک بر روی بستر کاشت محیط مطلوبی را برای قلمه ها فراهم نمایید. بستر باید تا زمان ریشه دهی همواره از رطوبت کافی برخوردار باشد.
بعد از گذشت 2 ماه قلمه ها ریشه دار می شوند، که بعد از ریشه دار شدن باید کیسه پلاستیکی را از روی بستر کاشت کنار بزنید، شما می توانید بعد از گذشت 3 ماه قلمه هایتان را به مکان اصل اش انتقال دهید.

گل

نحوه نگهداری و مراقبت از گل نسترن
از آنجایی که گل نسترن گیاهی حساس نیست می توانید به راحتی آن را در مکانی که از نور کافی برخوردار است پرورش دهید.

خاک:
گل نسترن قادر به رشد در هر خاکی می باشد اما با این حال اگر خواستار رشد بهتر و بیشتر گیاهتان هستید می توانید از خاک رسی سیلتی همراه با مواد مغذی لازم برای گیاه استفاده نمایید. نکته: گیاه نسترن قادر به رشد در خاک های شنی و آهکی نیست.

نور:
گیاه نسترن از آن دسته گیاهان نور پسند می باشد که مطلوب ترین رشد را در محیط هایی دارند که از نور کافی و یا نیم سایه برخوردار باشند. پس شما می توانید با قرار دادن آن در بالکن و یا پنجره های جنوبی نور مورد نیاز گیاه نسترن را فراهم کنید. توجه داشته باشید که این گل در محیط های کم نوز قادر به رشد نمی باشند.

آبیاری:
نیاز به آب این گیاه متوسط است، شما برای آبیاری آن باید بگذارید تا در بین 2 آبیاری سطح خاک کاملا خشک شود، بهترین زمان برای آبیاری گل نسترن صبح ها می باشد آن هم به صورت عمقی.

دما:
گل های نسترن که از دیگر گونه های رز های وحشی می باشند قادرند که شرایط سخت محیطی را تحمل کنند، طوری که می توانند دمایی به اندازه منفی 10 درجه، آب و هوای سرد و باد های شدید را به صورت مقاومی تحمل نمایند. اما باید گفت که بهترین دمایی که می توانید برای پرورش. کاشت گل نسترن در نظر بگیرید دمایی به اندازه 20 تا 24 درجه سانتی گراد می باشد.

کوددهی:
برای کمک به رشد بهتر گل نسترن می توانید 2 مرتبه در طول سال یعنی بهار و پاییز از کودهای پوسیده حیوانی برای تقویت گیاهتان استفاده نمایید.

هرس:
این گل نیاز به هرس ندارد اما می توانید در فصل رشد پاجوش هایی که از کنار گیاه رشد می کنند را جدا کنید، در صورتی که گیاهتان شکل نامناسبی به خود گرفت می توانید اواخر زمستان اقدام به چیدن شاخ و برگ های اضافه گیاهتان به خصوص شاخه های شکسته و مریض کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>