اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آجر میسلیوم

آجر Mycelium نوعی آجر ارگانیک است که توسط فردی به نام Biohm، از زباله های آلی و میسلیوم های قارچی شکل می یابد. میسلیوم ها در گیاه شناسی به قسمت روینده قارچ که به صورت فیبرهایی باریک و ریشه مانند است گفته می شود که شامل میلیونها رشته منشعب است که در میان کمپوست، خاک و یا هر بستری که مناسب رشد قارچ است منتشر می شود.

میسلیوم های قارچ هنگامی که خشک می شوند به عنوان یک مصالح ساختمانی بسیار مستحکم بوده و در برابر آتش، آب و کپک مقاوم عمل می کنند. میسلیوم ها به اشکال و فرم های خاص و سفارشی شده قابل پرورش هستند و به این ترتیب مراحل پردازش آجرها کاهش می یابد. این محصول 100 درصد ارگانیک، به طور تدریجی و از طریق دستورالعمل های چندگانه، توسعه یافته است به طوریکه صنایع معماری و ساخت و ساز، اخیرا به قابلیتهای ممکن این محصول علاقه نشان داده اند.

استفاده فعلی میسلیوم در بسته بندی و مبلمان

این مصالح در حال حاضر به شکل های متفاوتی و در مقیاس های کوچک، از جمله صنعت بسته بندی، توسط شرکت هایی از جمله IKEA و Dell، به عنوان جایگزینی برای پلی استایرن مورد استفاده قرار می گیرد. پلی استایرن ماده ای است که دهه ها در صنعت بسته بندی به کار گرفته می شود چرا که به طور طبیعی تجزیه می شود و در هنگام بازیافت حالت سختی فوق العاده زیادی به خود می گیرد.

بسته بندی میسلیومی با به کارگیری زباله های آلی تولید می شود، به این صورت که زباله های آلی تمیز شده و با میسلیوم ترکیب می شود. میسلیوم ها در مرحله بعد رشد می کنند و سپس آنها را شکسته و قالب بندی می کنند. به این ترتیب اشکال صلبی از این محصول شکل می یابد که قابلیت کاربری های دیگری از جمله تولید مبلمان چوبی مورد استفاده در فضاهای داخلی ساختمان را نیز دارد.

این محصول در عین حال که در فضاهای داخلی مستحکم و قوی عمل می کند، اگر به طور پیوسته در محیط بیرونی قرار بگیرد در هم می شکند. گفتنی است که با میسلیوم می توان مبلمانی تولید کرد که در پایان عمر خود قابل بازیافت است. 

استفاده های آتی میسلیوم در صنعت ساخت و ساز

سایر برنامه های کاربردی میسلیوم شامل تواید مصالحی به صورت یک تخته کامپوزیت (Myco-board)است که کاربردی مشابه MDF دارد درحالی که عاری از فرمالئید می باشد. گفتنی است MDF حاوی فرمالئید بوده و فرمالئید ماده ای فوق العاده خطرناک است و هنگامی که اره می شود باعث ایجاد بیماری های تنفسی در فرد می شود. 

فرایند تولید آجر میسلیوم

آجرهای میسلیوم کما بیش با فرایندی مشابه فرایند ساخت سایر محصولات میسلیوم تولید می شود، به این ترتیب که میسلیون با زباله های آلی جمع آوری شده توسط کشاورزان (پس ماند میوه جات و گیاهان) ترکیب می شود به جداره قالب ها اعمال می شود، محصول رشد کرده شکل قالب را به خود می گیرد، سپس خشک شده و آجری مستحکم تولید می شود.

در حدود 5 روز طول می کشد تا آجر درون قالب رشد کرده، شکل قالب را به خود بگیرد و قابل استفاده شود. این مصالح مستحکم قابلیت دارد با سطوحی با طرح های مختلف قالب زده شود و با استفاده از برش لیزری می توان جزئیات مورد نظر را در آن ایجاد کرد. اگر چه این آجر در حال توسعه می باشد، هنوز راه درازی در پیش است تا این محصول به یک مصالح ساختمانی با دوام و رایج در بازار مصالح تبدیل شود. 

بررسی برخی از خواص آجر میسلیوم

مقاومت فشاری آجر میسلیوم Psi 30 است که در مقایسه با مقاومت فشاری بتن که در حدود 4000 Psi است، به طور چشمگیری کم است. با این حال در مقایسه این محصول به نسبت وزن آن به وزن بتن، یک آجر میسلیومی با وزن مخصوصی معادل 43 Kg/m3 از بتن با وزن مخصوصی معادل 2400 Kg/m3 مقاوم تر است. 

مزایای تولید آجر میسلیوم

تولید این محصول با مزایای بی شماری همراه است. با کاربرد میسلیوم، به میزان قابل توجهی نیاز به مصرف سوختهای فسیلی در روند تولید مصالح، انرژی مورد نیاز به جهت ساخت و تولید مصالح و زباله های ساختمانی که در پایان عمر یک ساختمان به جا می ماند، کاهش می یابد، چرا که میسلیوم 100 درصد زیست تخریب پذیر بوده و به جای خاک قابل کاربرد است.

میسلیوم از طریق یک فرایند تولید بیولوژیکی، نوعی کربن خالص مورد استفاده در ساخت و ساز تولید می کند که با کاربرد آن، محصولاتی از جمله عایق های مصنوعی، MDF، و دیگر سازه های غیر باربر از لیست مصالح رایج در ساخت و ساز حذف می شوند.

محصولات بر پایه میسلیوم مزایای دیگری نیز دارند از جمله خاصیت ضد موریانه بودن است. در صورتی که این محصول مورد هجوم موریانه واقع شود، باعث می شود که هاگ های قارچی فعال شده و این هاک ها مانع از پیشروی موریانه ها می شود.

اگر چه هنوز کاربرد میسلیوم در صنعت ساخت و ساز جنبه تجربی دارد، توسعه این محصول بر نوعی رضایتمندی در این صنعت دلالت دارد که باعث تولید و پرورش هر چه بیشتر این محصول است. در حقیقت رشد و توسعه آجر میسلیوم با این دیدگاه صورت می گیرد که ساخت ساز برای مردم هدفمند باشد، و این هدف کاهش انرژی های ساخت و تولید مصالح ساختمانی است در حالی که حد اقل میزان ضایعات را در پایان عمر خود به جای بگذارد. 

بدیهی است در آینده ای نه چندان دور این محصول به طور یکپارچه در صنعت ساخت و ساز به کار گرفته خواهد شد و جایگزین عایق های صوتی و حرارتی فعلی و همچنین مصالح بنایی سنتی خواهد بود. در صورتی که این محصول در دنیا توسعه یابد و توسط BASIX به رسمیت شناخته شود، می تواند منافع زیادی برای جوامع، به جهت دستیابی به معماری پایدار به همراه داشته باشد.

آجرهای (Mycelium Bricks):آجر Mycelium نوعی آجر ارگانیک است که توسط فردی به نام Biohm، از زباله های آلی و میسلیوم های قارچی شکل می یابد. میسلیوم ها در گیاه شناسی به قسمت روینده قارچ که به صورت فیبرهایی باریک و ریشه مانند است گفته می شود که شامل میلیونها رشته منشعب است که در میان کمپوست، خاک و یا هر بستری که مناسب رشد قارچ است منتشر می شود. میسلیوم های قارچ هنگامی که خشک می شوند به عنوان یک مصالح ساختمانی بسیار مستحکم بوده و در برابر آتش، آب و کپک مقاوم عمل می کنند. میسلیوم ها به اشکال و فرم های خاص و سفارشی شده قابل پرورش هستند و به این ترتیب مراحل پردازش آجرها کاهش می یابد. این محصول 100 درصد ارگانیک، به طور تدریجی و از طریق دستورالعمل های چندگانه، توسعه یافته است به طوریکه صنایع معماری و ساخت و ساز، اخیرا به قابلیتهای ممکن این محصول علاقه نشان داده اند.
استفاده فعلی میسلیوم در بسته بندی و مبلمان:این مصالح در حال حاضر به شکل های متفاوتی و در مقیاس های کوچک، از جمله صنعت بسته بندی، توسط شرکت هایی از جمله IKEA و Dell، به عنوان جایگزینی برای پلی استایرن مورد استفاده قرار می گیرد. پلی استایرن ماده ای است که دهه ها در صنعت بسته بندی به کار گرفته می شود چرا که به طور طبیعی تجزیه می شود و در هنگام بازیافت حالت سختی فوق العاده زیادی به خود می گیرد.
بسته بندی میسلیومی با به کارگیری زباله های آلی تولید می شود، به این صورت که زباله های آلی تمیز شده و با میسلیوم ترکیب می شود. میسلیوم ها در مرحله بعد رشد می کنند و سپس آنها را شکسته و قالب بندی می کنند. به این ترتیب اشکال صلبی از این محصول شکل می یابد که قابلیت کاربری های دیگری از جمله تولید مبلمان چوبی مورد استفاده در فضاهای داخلی ساختمان را نیز دارد. این محصول در عین حال که در فضاهای داخلی مستحکم و قوی عمل می کند، اگر به طور پیوسته در محیط بیرونی قرار بگیرد در هم می شکند. گفتنی است که با میسلیوم می توان مبلمانی تولید کرد که در پایان عمر خود قابل بازیافت است. 
استفاده های آتی میسلیوم در صنعت ساخت و ساز:سایر برنامه های کاربردی میسلیوم شامل تواید مصالحی به صورت یک تخته کامپوزیت (Myco-board)است که کاربردی مشابه MDF دارد درحالی که عاری از فرمالئید می باشد. گفتنی است MDF حاوی فرمالئید بوده و فرمالئید ماده ای فوق العاده خطرناک است و هنگامی که اره می شود باعث ایجاد بیماری های تنفسی در فرد می شود. 
فرایند تولید آجر میسلیوم:آجرهای میسلیوم کما بیش با فرایندی مشابه فرایند ساخت سایر محصولات میسلیوم تولید می شود، به این ترتیب که میسلیون با زباله های آلی جمع آوری شده توسط کشاورزان (پس ماند میوه جات و گیاهان) ترکیب می شود به جداره قالب ها اعمال می شود، محصول رشد کرده شکل قالب را به خود می گیرد، سپس خشک شده و آجری مستحکم تولید می شود. در حدود 5 روز طول می کشد تا آجر درون قالب رشد کرده، شکل قالب را به خود بگیرد و قابل استفاده شود. این مصالح مستحکم قابلیت دارد با سطوحی با طرح های مختلف قالب زده شود و با استفاده از برش لیزری می توان جزئیات مورد نظر را در آن ایجاد کرد. اگر چه این آجر در حال توسعه می باشد، هنوز راه درازی در پیش است تا این محصول به یک مصالح ساختمانی با دوام و رایج در بازار مصالح تبدیل شود. 
بررسی برخی از خواص آجر میسلیوم:مقاومت فشاری آجر میسلیوم Psi 30 است که در مقایسه با مقاومت فشاری بتن که در حدود 4000 Psi است، به طور چشمگیری کم است. با این حال در مقایسه این محصول به نسبت وزن آن به وزن بتن، یک آجر میسلیومی با وزن مخصوصی معادل 43 Kg/m3 از بتن با وزن مخصوصی معادل 2400 Kg/m3 مقاوم تر است. 
مزایای تولید آجر میسلیوم:تولید این محصول با مزایای بی شماری همراه است. با کاربرد میسلیوم، به میزان قابل توجهی نیاز به مصرف سوختهای فسیلی در روند تولید مصالح، انرژی مورد نیاز به جهت ساخت و تولید مصالح و زباله های ساختمانی که در پایان عمر یک ساختمان به جا می ماند، کاهش می یابد، چرا که میسلیوم 100 درصد زیست تخریب پذیر بوده و به جای خاک قابل کاربرد است.
میسلیوم از طریق یک فرایند تولید بیولوژیکی، نوعی کربن خالص مورد استفاده در ساخت و ساز تولید می کند که با کاربرد آن، محصولاتی از جمله عایق های مصنوعی، MDF، و دیگر سازه های غیر باربر از لیست مصالح رایج در ساخت و ساز حذف می شوند.
محصولات بر پایه میسلیوم مزایای دیگری نیز دارند از جمله خاصیت ضد موریانه بودن است. در صورتی که این محصول مورد هجوم موریانه واقع شود، باعث می شود که هاگ های قارچی فعال شده و این هاک ها مانع از پیشروی موریانه ها می شود.
تنها پروژه معماری اجرا شده با Mycelium Bricks:این برج که به پروژه Hy-Fi شهرت دارد سازه ای شکل یافته از آجرهای ارگانیک میسلیومی است. این برج که توسط David Benjamin طراحی شده است، در محوطه MoMA''''''''''''''''''''''''''''''''s PS1 در نیویورک واقع شده است. 
اگر چه هنوز کاربرد میسلیوم در صنعت ساخت و ساز جنبه تجربی دارد، توسعه این محصول بر نوعی رضایتمندی در این صنعت دلالت دارد که باعث تولید و پرورش هر چه بیشتر این محصول است. در حقیقت رشد و توسعه آجر میسلیوم با این دیدگاه صورت می گیرد که ساخت ساز برای مردم هدفمند باشد، و این هدف کاهش انرژی های ساخت و تولید مصالح ساختمانی است در حالی که حد اقل میزان ضایعات را در پایان عمر خود به جای بگذارد. 
بدیهی است در آینده ای نه چندان دور این محصول به طور یکپارچه در صنعت ساخت و ساز به کار گرفته خواهد شد و جایگزین عایق های صوتی و حرارتی فعلی و همچنین مصالح بنایی سنتی خواهد بود. 
در صورتی که این محصول در دنیا توسعه یابد و توسط BASIX (شاخص پایداری ساختمان به جهت مصرف آب و انرژی به صورت بهینه) به رسمیت شناخته شود، می تواند منافع زیادی برای جوامع، به جهت دستیابی به معماری پایدار به همراه داشته باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>