اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پله یکی از مهم ترین و کاربردی ترین اجزای ساختمان است. این عنصر کاربردی نه تنها به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرد بلکه حضور آن در خانه زیبایی بی نظیری به فضا می بخشد. خانه هایی که از این المان در طراحی آن ها استفاده شده است در مقایسه با خانه هایی که فاقد پله هستند جلوه ای باشکوه تر دارند زیرا اشکال هندسی به کار رفته در طراحی راه پله بر دکوراسیون داخلی و یا نمای بیرونی ساختمان اثرگذار خواهد بود.

راه پله

شکل ظاهری پله های ساختمان با توجه به نوع کاربرد آنها طراحی می شود. این قسمت باید به نحوی ساخته شود که استفاده از آن به آسانی صورت گیرد، علاوه بر آن از ایمنی لازم جهت بالا رفتن و پایین آمدن برخوردار باشد. پلکان، یک پل ارتباطی بین دو سطح مختلف است و افراد می توانند با استفاده از آن از یک مکان به مکان دیگر بروند.

متریال های مختلفی در ساخت این عنصر به کار می روند که از جمله می توان به انواع پله چوبی، فولادی، سنگی، بتنی، پلکسی و چوبی فلزی اشاره کرد. هر کدام از این پله ها قابلیت ها و زیبایی های منحصر بفرد خود را دارند و زیبایی بی نظیری به فضا می بخشند.

این عنصر سازه ای از 3 قسمت اصلی پله، سطح شیب دار و پاگرد و سه قسمت فرعی خیز پله، آب چکان و نرده تشکیل شده است. سطح شیب دار به سطحی که پله ها بر روی آن تعبیه می شوند گفته می شود و در واقع نوعی شاسی برای راه پله به شمار می آید.

پاگرد نیز محلی برای چرخش و تغییر مسیر حرکت و استراحت بین ردیف های پله است. به شیبی که از پایین به سمت بالای پله ادامه دارد خیز پله و به سطح شیبداری که به همراه شیارهای باریک در کنار راه پله برای خروج آب طراحی شده آب چکان پله گفته می شود. نرده راه پله هم همان گونه که از نامش پیداست دور تا دور پله ها از پایین تا بالا قرار می گیرد و هدف از طراحی آن جلوگیری از سقوط افراد است.

طراحی این المان باید بر اساس استانداردها صورت پذیرد. حداکثر پله های متوالی در هر بازو باید 12عدد باشد و در صورت بیشتر بودن این تعداد باید از پاگرد بین آنها استفاده کرد. ارتفاع استاندارد برای آن نیز 18 سانتی متر و اندازه کف آن باید 33 سانتی متر باشد.

برای ایجاد امنیت در تردد بین راه پله ها از نرده استفاده می شود. ارتفاع نرده محافظ حداقل 80 سانتی متر است. تعبیه حفاظ در پرتگاه های مجاور راه پله امری بسیار ضروری می باشد و از خطر احتمالی سقوط می کاهد. بنابراین طراحی اصولی این المان در ساختمان نه تنها به زیبایی آن می افزاید بلکه تردد بین طبقات را آسان کرده و ایمنی را به ارمغان می آورد. پله ها از نظر نوع طراحی و ظاهر به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به آنها اشاره شده است. با ما همراه باشید.

راه پله

انواع راه پله
راه پله ها براساس نوع طراحی و ساخت آن ها به دو دسته مستقیم و پیچ دار تقسیم می شوند که هریک از این دسته ها نیز خود شامل چند قسمت می شوند.

پله مستقیم
طراحی این پله ها به صورت مستقیم و بدون هیچ پیچشی می باشد. طول پله های مستقیم در مقایسه با سایر پله ها بیشتر است به همین دلیل در مکان هایی که از نظر فضا مشکلی ندارند ساخته می شوند.

شکل هندسی آن ها به صورت مستطیل شکل است و عرض کف آنها اغلب 30 سانتی متر می باشد. پله های مستقیم به انواع یک طرفه، دو طرفه با پاگرد وسط و دو زانو، دوطرفه با پاگرد وسط و سه بازو و سه طرفه با دو پارگرد و سه بازو دسته بندی می شوند.

راه پله مدرن و زیبا
از آن جایی که امروزه از سبک مدرن در طراحی و دیزاین خانه به میزان زیادی استفاده می شود، بد نیست با ایده های طراحی راه پله مدرن آشنایی داشته باشید. برای مثال ساخت راه پله های شیشه ای می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد.

طراحی نمونه هایی که از فضای زیر آن می توان به عنوان شلف و برای قرار دادن کتاب استفاده کرد، از دیگر ایده های طراحی راه پله مدرن می باشد. رنگ آمیزی این عنصر با استفاده از ایده های خلاقانه نیز از دیگر راهکارها برای انجام این کار می باشد.

راه پله

راه پله چوبی
نمونه ای از زیباترین انواع راه پله هایی که می توان در طراحی خانه مورد استفاده قرار داد، نمونه چوبی می باشد. چوب به عنوان متریالی طبیعی می تواند باعث القای گرما به فضای خانه شود. زیبایی این متریال بر هیچ کس پوشیده نیست. اگر شما نیز از جمله طرفداران طراحی راه پله چوبی هستید، باید به یاد داشته باشید که نگهداری از آن کمی مشکل بوده و باید توجه ویژه ای در این زمینه داشته باشید.

راه پله شیشه ای
نمونه ای دیگر که می توان آن ها را در دسته راه پله های مدرن قرار داد، انواع شیشه ای می باشد. راه پله های شیشه ای نمای زیبایی به خانه بخشیده و بهترین انتخاب برای فضای کوچک می باشد.

راه پله سنگی
یکی از لوکس ترین انواع راه پله هایی که می توان در طراحی فضای مورد نظر از آن استفاده کرد، انواع سنگی می باشد. نکته مهمی که در طراحی آن ها باید به یاد داشته باشید، انتخاب سنگ مرغوب می باشد. نمونه سنگ هایی که می توان به این منظور مورد استفاده قرار داد، سنگ گرانیت و مرمر می باشد. انتخاب سنگ مناسب باید با توجه به فضای داخلی و خارجی صورت پذیرد.

راه پله

قیمت سنگ پله
همان گونه که گفته شد سنگی که به این منظور استفاده قرار می گیرد، باید نمونه ای مرغوب باشد. قیمت این متریال با توجه به میزان کیفیت آن می تواند متفاوت باشد.

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب به بیان آن پرداختیم، معرفی انواع راه پله می باشد. بدون شک طراحی این المان به شکلی زیبا می تواند در زیبایی خانه نیز تأثیرگذار باشد. اگر تصمیم به ساخت راه پله داشته باشید، کدام نمونه از آن را انتخاب می کنید؟ در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>