اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


مصالح غیر زنده

مصالح غیر زنده- طبیعی

سنگ ها با توجه به ویژگی شان در تحمل بار فشاری کاربرد خاص خود را در معماری منظر دارند. استفاده از شن و سنگ با ابعاد مختلف می تواند باعث جذاب تر شدن منظر شود سنگ طبیعی به علت زیبایی و دوام بالایی که دارد از قدیم مورد توجه بوده، همه ما می دانیم که اهرام مصر دارای قدمت زیادی می باشند و زمان زیادی از ساخت سازه ای با سنگ های 15 تنی گذشته و همچنان سنگ طبیعی یکی از بهترین مصالح می باشد.

زمانیکه قصد طراحی فضای سبز را داشته باشیم، بازهم سنگ های طبیعی گوی سبقت را می ربایند. برای گرم کردن یک محیط باز عناصر بسیار کمی وجود دارند تا بتوانند به زیبایی و رنگارنگی و خواص سنگ باشند و در زیر آفتاب و باران دوام سنگ طبیعی را داشته باشند.

استفاده از سنگ طبیعی برای سنگ فرش با دوام بالایی که از آن و نیز هم خوانی آن با طبیعت مجاورش یکی از اولین گزینه های انتخابی است. طراحی مسیر سنگی، آتشدان، سکوهای نشستن، کنار آب و استخر و همچنین به صورت نمادین از کاربردهای سنگ طبیعی در معماری منظر است.

مصالح غیر زنده- تغییر یافته

آجر

آجرها گروهی از مصالح هستند که به صورت صنعتی تولید و جایگزین سنگ شده اند و درحقیقت سنگی ساخته دست بشر هستند، سنگی دگرگون که از تغییر وضعیت خشت پدید می آید. این گروه از مصالح که اولین تولید صنعتی و انبوه مصالح ساختمانی به دست بشر به شمار می آیند براساس نوع مواداولیه، روند تولید و محل مصرف به انواع متنوعی تقسیم می شوند.

آجرهای رسی که اولین و فراوان ترین آنها هستند قدمت چندهزار ساله دارند. با پیشرفت تکنولوژی و علم شیمی انواع بی شماری از آجرها با کیفیت های مختلف، ابعاد و شکل ظاهری متنوع تولید شده اند.

آجر یکی از مصالح با دوام برای طراحی منظراست. اگر شالوده ی بناهای موجود در فضا آجر است، استفاده از همان آجر به عنوان مرز مسیرها ترکیبی منسجم ایجاد می کند از حضور تصادفی مصالح دیگر مثل سنگ و کاشی های تزیینی الگوهای تصادفی جذابی ایجاد می کند.

طیف رنگ های آجر شامل خاکستری نزدیک به سیاه، قهوه ای، قرمز و برخی از ته رنگ های زرد است. باوجودی که شکل آجر های منفرد مستطیلی است، الگو های بی شماری مانند چینش چپ و راست، بافت سبدی، طرح شعاعی و منحنی های ملایم می توان با آن ها ایجاد کرد. در موقعیت های رسمی، آجر روی بستر فشرده ای از شن بنایی گذاشته می شود یا روی یک قطعه ی بتنی وصل می شود. این روش باعث می شود آجر فروکش نکند یا جا به جا نشود که امری حیاتی برای زیر میز ها و صندلی ها است.

فلزات

فزات مصالحی هستند که اکثرا قادرند با نهایت فشارهای موجود در محیط مصنوع همساز شوند. عملکرد مطلوب در کشش و فشار، قوی و با دوام بودن و شکل پذیری از ویژگیهای فلزات می باشد. از فلزات در فضاهای باز در مبلمان، وسایل بازی، حصار و نرده ها، محافظ های کنار درختان، مجسمه ها، پلکان و … استفاده می شود.از آهن در کفهایی که ترافیک سنگین وجود دارد استفاده می شود. فولاد در مبلمان، دست انداز و پایه ایمنی کاربرد دارد. آلومینیوم با نمای صیقلی و مقاوم در برابر خوردگی و شکل پذیریش در نیمکت ها، نرده ها و … به کار برده می شود.

مصالح غیر زنده -مصنوعی

آسفالت

آسفالت پوششی برای کف در فضاهای باز است. آسفالت گرم مخلوطی از مصالح سنگی و قیر خالص است که بر حسب نوع دانه بندی و قیر مصرفی، در محدوده حرارت روی سطوح آماده شده راه پخش و کوبیده می شود. درگروه مخلوط های آسفالت گرم، بتن آسفالتی بهترین نوع آن است که از اختلاط مصالح سنگی مرغوب وشکسته با دانه بندی منظم و پیوسته و قیر خالص، ضمن اعمال کنترل و نظارت دقیق در کلیه مراحل تولید به دست می آید.

مزیت های عمده آن بکارگیری در هرگونه شرایط ترافیکی، مقبولیت آسفالت، سرعت بالای اجرایی و بکارگیری در کلیه اقلیم ها و در هرگونه شرایط جوی است. روانی حرکت خودرو و سهولت چرخش و حرکت لاستیک همراه با استهلاک کمتر، نرمی در حرکت و آسایش راننده، تجانس قیر با آسفالت، انعطاف پذیری و شکل پذیری در زیر عبور چرخ از مزایای آسفالت در کف سازی محوطه محسوب می شود.

بتن

بتنبه علت شکل پذیری بالا، دوام، استحکام و هزینه کم از مصالح پر کاربرد در فضاهای باز است. بتن در کف سازی، اجرای دیواره ها، پله و مبلمان استفاده می شود.

مزایای استفاده از بتن

مقاومت مکانیکی و تحمل فشار و، مقاومت مکانیکی و تحمل کشش ناشی از تحرک و جا به جایی زیرسازی، عدم جداشدن سیمان و سنگدانه در صورت طرح اختلاط درست و اجرای مطلوب، تجانس خوب با زیر سازی به علت تجانس با خاک، مقاومت خوب حرارتی در نوسانات حرارتی شب و روز و در طول سال.

معایب استفاده از بتن

لزوم طرح اختلاط و اجرا مناسب با شرایط آب و هوایی و جلوگیری از ترک خوردگی، انتخاب مصالح جایگزین آسفالت مانند بتن غلتکی، بتن گوگردی، سنگفرش ها و تایل های بتنی نیازمند بررسی همه جانبه به لحاظ فنی و اقتصادی است. استفاده از کفپوش بتنی پیش ساخته از جمله مصالحی هستند که توجه روزافزونی به آنهارا در کفسازی معابر شاهد می باشیم.

البته استفاده از کف پوش های بتنی در روسازی های شهری به رغم زیبایی، دوام و سازگاری این محصول با محیط زیست نسبت به آسفالت، به دلیل اجرای تماما مکانیزه روسازیهای آسفالت و صرف زمان کم عملیات اجرایی آن، کمتر مورد توجه طراحان قرار گرفته است.عمر مفید آسفالت در صورت استفاده از مواد با کیفیت بیش از 5 تا 10 سال نیست. اجرای کفپوش های بتنی علاوه بر اینکه به لحاظ مالی مقرون به صرفه می باشد، امکان اجرای طرح های زیبا در سایز ها ورنگ های متنوع را فراهم می آورد.

شیشه و پلاستیک

پلاستیک ها و شیشه ها به عنوان مصالح کاملاً مصنوع، کاربردهایی در فضای باز دارند. پلاستیک ها در مجسمه ها، رنگ، اتصالات لوله و میله، پوسته های نازک و مبلمان استفاده می شوند. شیشه ها به صورت شیشه های نشکن، جام ها و بلوک های شیشه ای استفاده می شوند و به علت شفافیت، تلالو و کیفیت های خاص بصری مورد استفاده هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>