اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اپلیکیشن های غیرمتمرکز (Dapps)، اپلیکیشن های نرم افزاری هستند که کد Backend خود را روی یک بلاکچین اجرا می کنند و نیازمند هیچ واسطی برای اجرای آن نیستند. زمانی که یک بلاکچین غیرمتمرکز ایجاد می شود، قراردادهای آن (کد) در یک وضعیت باز قرار دارد و خارج از کنترل تولید کنندگان آن خواهد بود.

برای مثال می توان یک اپلیکیشن غیرمتمرکز شبکه اجتماعی را مثال زد که در آن کاربر می تواند یک پیام را ارسال کند، اما هیچ کس از جمله سازنده اپلیکیشن نتواند آن را پاک کند. ویرایش پیام ممکن است توسط فرستنده انجام پذیر باشد، اما پیام اصلی برای همیشه حفظ خواهد شد.
مهم ترین ویژگی های اپلیکیشن های غیرمتمرکز شامل موارد زیر است:

  • متن باز: یعنی کد آن به صورت عمومی، برای بررسی و تغییر قابل دسترسی است که باید توسط عده ای مدیریت شود و توسط اجماع یا رای اکثریت کاربرانش، برای آن تصمیم گیری شود.
  • غیرمتمرکز بودن: تمام رکوردهای عملیات های اپلیکیشن باید روی یک بلاکچین عمومی و غیرمتمرکز ذخیره شوند.
  • داشتن مشوق: تایید کنندگان شبکه بلاکچین باید توسط دادن پاداش از طریق توکن های رمزنگاری شده، تشویق شوند.
  • پروتکل: جامعه کاربران اپلیکیشن باید روی یک الگوریتم رمزنگاری برای اثبات ارزش آن توافق کنند. مانند PoW و PoS

معروفترین اپلیکیشن غیرمتمرکز ارائه شده تا به امروز، بازی مبتنی بر اتریوم کالکسیون گربه مجازی، CryptoKitten است. که به کاربران اجازه می دهد که گربه های مجازی را بخرند و آن ها را به دیگر کالکسیونرها توسط اتریوم بفروشند. خاصیت غیرمتمرکز این اپلیکیشن، تغییر دادن یا تولید گربه های جعلی را غیرممکن می کند؛ یعنی ارزش گذاشته شده بر روی هر گربه به دلیل نادر بودن آن به لحاظ دیجیتال است.

درحالی که CryptoKitten چیزی نیست که سازندگان اتریوم از اپلیکیشن های غیرمتمرکز انتظار داشتند، اما آن ها مایل به وجود آن روی شبکه خود هستند. چرا که یک مورد کاربری عالی از نحوه کار موفق یک Dapp روی شبکه بلاکچین است. شایع ترین نوع اپلیکیشن های توزیع شده، صرافی های توزیع شده برای توکن های ERC20 است، مانند صرافی EtherDelta.

پلتفرم های بلاکچین از طرف دیگر، بلاکچین را به عنوان فناوری پایه خود به خدمت می گیرند نه لزوما به صورت ماهیت غیرمتمرکز آن. در حقیقت عمده ی پروژه های بلاکچین در امروزه، خیلی غیرمتمرکز نیستند.

پلتفرم های بلاکچین از شبکه های دفترکل توزیع شده مقیاس وسیع مانند اتریوم و نئو را شامل می شوند تا پروژه هایی که از بلاکچین به عنوان فناوری زیرساخت خود برای پلتفرم خود استفاده می کنند، مانند Steemit، یک پلتفرم رسانه اجتماعی یا سرویس ذخیره ابری مثل Storj.

هرچند هنوز موجی از پروژه های کوچک تر وجود دارد (اغلب از طریق ICO) که هدف آن ها توسعه پلتفرم های مبتنی بر بلاکچین است که از ویژگی های مفید این فناوری برای نابود کردن یک بخش استفاده می شود. برای مثال راه حل ذخیره داده ی حوزه سلامتی توسط Tierion و ردیابی اسلحه Blocksafe را می توان نام برد.

واقعا بلاکچین چقد لازم است؟
با وجود مزیت های فناوری بلاکچین، موجی از استارت آپ ها ایجاد شده که خواستار بهره گرفتن از این مزایا و توسعه راه حلی جدید برای بخش های مخصوصی هستند. هر چند سهم قابل توجهی از این راه حل ها واقعا به بلاکچین برای اجرا نیازی ندارند. این گرایش در بسیاری از بازار های ICO لازم است، به گونه ای که بسیاری از کارآفرینان در حال سوار شدن به قطار بلاکچین هستند، با این امید که از طریق فروش یک توکن دیجیتال، بتوانند به راحتی کسب سرمایه کنند. در واقعیت، بسیاری از این شرکت ها که تازه شروع به کار کرده اند و سعی در تخریب یک صنعت دارند، می توانند همان نوع محصول را بدون استفاده از فناروی بلاکچین توسعه بدهند.

کدام «غیر متمرکز» واقعا جدیدترین «پلتفرم غیرمتمرکز» است؟
بسیاری از پروژه هایی که در فرآیند راه اندازی فروش توکن حضور دارند، ادعا می کنند که پلتفرم جدید آن ها نیز غیرمتمرکز خواهد بود. هرچند، باید دید چند درصد آن ها ادعای درستی دارند.

مقایسه پلتفرم ها

ممکن است بلاکچینی که یک پروژه قصد استفاده از آن را دارد غیرمتمرکز باشد و یک لایه از امنیت را به شبکه اضافه کند، اما پلتفرم های واقعی که بسیاری از پروژه های استارت آپ روی آن کار می کنند، بسیار با غیرمتمرکز بودن فاصله دارد. در عوض کلمه غیرمتمرکز تنها برای جلب حمایت در بازاریابی های آنان و به امید جمع آوری سرمایه اولیه بیشتر در ICO به کار می رود.

راه اندازی یک اپلیکیش غیرمتمرکز به معنی از دست دادن تأثیر اساسی روی پلتفرم، بعد از نوشتن کد و راه اندازی آن است. در نتیجه نباید هیچ کنترلی روی محتوای اپلیکیشن باقی بماند. به همین دلیل، تعداد بسیار کمی اپلیکیشن غیرمتمرکز مقیاس وسیع تا کنون ایجاد و راه اندازی شده است و ایجاد یک اقتصاد غیرمتمرکز زمان زیادی خواهد برد و توسط دورنمای فکر بسیاری از سران در حوزه بلاکچین، شکل خواهد گرفت.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>